Topiho tipy: S foťákem na vodácký maraton

Focení sportu je považováno za královskou disciplínu. A ne náhodou. Je potřeba znát pravidla, vědět, jaký má daný sport dynamiku a kam se pro dobrý snímek postavit. Tak třeba fotit tenis kompaktem z horních sedaček v hledišti je předem odsouzeno k neúspěchu. A jak se fotí vodácký maraton a sprint?

Krumlovský vodácký maraton se letos jel už podesáté. Vyvinula se z něj akce evropského formátu, ale domácká atmosféra naštěstí zůstala. Letošní novinkou byl večerní krátký sprint, což z fotografického hlediska byla zcela nová situace. Zachytit rychle se pohybující objekt ve dne či za alespoň relativního světla nemusí být totiž až tak problematické, jak tomu může být večer.

Krumlovský vodácký maraton
Samotný maraton začíná registrací a přípravou na závod, což je z fotografického hlediska bezproblémová záležitost. Při těchto úkonech máte dostatek času na pořízení ilustračních fotografií, navíc lidé s foťákem zde nikomu nevadí.
Někteří z účastníků maratonu přijeli závodit ve smyslu „urvat“ vítězství, jiní pojímají závod spíše recesisticky. Je jasné, že pádlujících závodníků během dne uvidím ještě hodně, proto hledám nějaký symbol. Pádlo opřené o strom? Poslední úpravy lodí? Registrace? Správná reportáž by totiž měla být nejen akční, ale měla by mít také rozeznatelný začátek a konec.
Čekání na start. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 1/15 s, F4, ISO 800, ohnisková vzdálenost 13 mm.

Chorvat v akci. Nikon D300s, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/320 s, F5, ISO 800, ohnisko 38 mm.

Přípravy na vodu

Zatímco start byl ještě za relativního světla, resp. šera rychle se měnícího v tmu, poslední dojezdy do cíle byly pro focení za naprosto nevhodných podmínek.

Řešení bylo jediné: nastavit tak vysoké ISO, u něhož vím, že snímky budou z hlediska šumu ještě ucházející (byť Zoner Photo Studio 14 a 15 má odstranění šumu na vynikající úrovni), a pokusit se švenkovat.

Zaostřit na světlý či kontrastní bod na lodi (ve tmě hrozí nebezpečí přeostřování, což při závodech může být fatální) v době, kdy se chystá ke startu a není tedy v pohybu, namáčknout spoušť do poloviny za účelem aretace ostření a po odstartování zmáčknout na doraz. Pak už jen s nastavenou preferencí času rychle udělat sekvenci snímků.

Večerní sprint. Nikon D300s, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/30 s, F4,8, ISO 800, ohnisko 56 mm.

Noční focení

V pozdější večerní tmě však nepomohl ani tento postup. Nezbývalo nic jiného než najít statický nebo alespoň pomalý objekt, který má se závodem jasně co do činění. Řeka se v cíli leskla odlesky z oken českokrumlovských domácností a u jezu stál nedaleko lampy veřejného osvětlení vodní záchranář připravený k zásahu. Nebýt ateista, tak se modlím, aby tam vydržel až do chvíle, než do pruhu světla vjede kanoista. A mé „motlitby“ byly kupodivu vyslyšeny.

Noční záchranář. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/40 s, F1,8, ISO 1000.

Málokomu se poštěstí fotit z vrtulníku. Já tu příležitost dostal a rovnou se přiznám, že jsem se na to velmi těšil. Poučen zkušeností z roku 2010, kdy byl vrtulník z hlediska fotografie fiasko, jsem tentokrát neponechal nic náhodě.

I když je pilot sebezkušenější, otřesům stroje nezabrání. Opření objektivu o okýnko situaci ještě výrazně zhorší. Stroj se chvěje ve všech třech rovinách. Nezbývá zvýšit ISO a nastavit prioritu času na krátkou dobu expozice. Ať už je stroj ve visu nebo „klopí“ zatáčku, abyste měli lepší výhled dolů, vždy hrozí velké riziko rozmazání.

Pohled z nebes 1, Nikon D300s, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/1600 s, F20, ISO 640, ohnisko 170 mm.

Navíc musíte reagovat pohotově, obraz se pohybem vrtulníku rychle mění. Vzdáleně se dá situace přirovnat k focení z vlaku. Než stihnete zaostřit a udělat si správnou kompozici, scéna mizí. Lidově řečeno, nebyl čas na hrdinství. Museli jsme být v cíli tak rychle, abychom stihli zaznamenat vítěze.

Ranní slunce romanticky osvětlovalo hladinu, což ale znamenalo nepříjemně kontrastní odlesky, ve kterých se jezdci ztráceli. Jinou možností, jak udělat snímky shora, je mít k dispozici auto a fotit z mostu. Na trati Vyšší Brod–Český Krumlov o délce 36,7 km jich je hned několik.

Pohled z nebes 2. Nikon D300s, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/3200 s, F16,ISO 640, ohnisko 200 mm.

Ve sportu vyhrává ten, kdo jako první projede cílovou páskou, ve sportovní fotografii zase ten, kdo dokáže nejlépe zachytit dramatické okamžiky jak na trati, tak v cíli. Vyplatí se například fotit sjíždění jezů. Tam je pravděpodobnost, že se vám někdo postará o dramatickou scénu, asi největší.

Je také dobré snížit se až na úroveň hladiny, abyste byli závodníkům tzv. tváří v tvář. Budete-li stát v zatáčce anebo přímo proti jezu, než plavidla změní směr, budou chvíli plavat přímo na vás.

Vzácná chvíle – žádné pádlo před obličejem. Nikon D300S, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/250 s, F14, ISO 640, ohnisko 200 mm.

Nedojel. Nikon D300S, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro , 1/640 s, F14, ISO 500, ohnisko 150 mm.

K akci patří i předávání medailí a cen. Protože pozadí bylo (záměrně) samá reklama, bylo nutné najít jiný záběr dokumentující skutečnost, že šlo o závody. Zatoulal jsem se tak k pohárům připraveným na předávání.

Poháry vítězství. Nikon D300S, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/200 s, F7,1, ISO 800, ohnisko 200 mm.

Pískárna
Součástí Krumlovského maratonu je i „suchý“ transport lodí. Pobíhá se, přenáší se, tlačí se lodě. A najde se i chvíle na rychlé občerstvení.
„Ten přeběh v kempu Na Pískárně je geniální. Lidi zapojí jiné svaly, a ačkoli i to je namáhavé, tak si svým způsobem orazí,“ pochvaluje si prvek Lukáš Novosad, ředitel akce.
Ne každý je ale zkušený maratonský matador. Ti na prvních pozicích kempem skutečně proběhnou, ale většina nepohrdne kouskem čokolády, sušenkou, čajem či energetickým drinkem.
Přeběh na Pískárně, Nikon D300s, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G DX ED VR II, 1/320 s, F7,1, ISO 640, ohnisko 18 mm.

Suché věci do cíle. AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 1/100 s, F14, ISO 800, ohnisková vzdálenost 12 mm.

Poslední aktualizace 2. prosince 2012

54 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně.
Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře