Topiho tipy: Pralesní fotografie

Jak se fotí v pralese? Odpověď může být jednoslovná, stručná a přesto výstižná. Špatně. Jestliže bude pěkné počasí, znamená to spoustu kontrastů, přeexpozic a temných stínů. Když bude pod mrakem, tak pod klenbou stromů nastane nepříjemné šero. Přesto je to natolik atraktivní a exotické prostředí, že se v podstatě za každého počasí dají pořídit pěkné snímky.

Dostat se v dnešní době do pralesa není už tak složitou záležitostí. Není potřeba výjezdních doložek, letenku si lze bez problémů koupit na internetu nebo se můžete spolehnout na služby cestovní kanceláře. Na místě však člověk zjistí, že udělat podobně krásnou fotku, jaké zná z velkých barevných publikací či cestovatelských magazínů, není až tak snadné, jak se na první pohled zdálo v pohodlí domova.

Boj s expozicí

Baldachýn stromů nevytváří z hlediska světelnosti zrovna ideální podmínky. Pronikající paprsky světla dělají sice pro oko efektní obrazy, ale pro fotografování vytváří komplikovanou situaci velmi ostrého kontrastu. Nezbývá než z nevýhody udělat hlavní výhodu pralesního focení.

V praxi to znamená najít si nějaký osvětlený detail, u něj změřit expozici na světla a drobně posunout korekci do podexpozice. Tím se mimo jiné ještě více ztmaví zastíněné pozadí a daný objekt bude výraznější.

Osvětlené palmové listy. Nikon D300s, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/1000 s, F6,3, ISO 800.

Při prohlížení předchozího snímku byste si mohli položit otázku, proč u něj bylo použito tak vysoké ISO. Odpověď je jednoduchá. Většinu plochy v pralese tvoří stín. Může se stát, že budete chtít vyfotit něco rychle a na přenastavení hodnot či postavení stativu nebudete mít dostatek času.

Vysoké ISO vám zajistí relativně krátký čas, takže snímek nebude rozmazaný. Ovšem je důležité znát vlastní přístroj – já u svého Nikonu vím, že ISO 800 ještě nemá za následek nehezké množství šumu. I ostré přímé protisvětlo se s tímto nastavením dá zachytit. Pro takové případy mám ještě jedno doporučení: neváhejte a nastavte co nejvyšší clonu.

Se stativem na tom budete lépe

Čím větší clonové číslo, tím ostřeji vyrýsované sluneční paprsky. Zároveň se pokuste zvolit úhel záběru tak, aby sluníčko bylo alespoň z poloviny schované za nějakou větví či prosvítalo mezi listím. Efekt je pak mnohem výraznější, než když budete mít na snímku vypálený bílý kruh slunečního kotouče. Je třeba se smířit s tím, že na snímku se ocitnou hluboké neprokreslené stíny (čemuž by mohla zabránit vícenásobná expozice).

Pralesní protisvětlo. Nikon D300s, AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G ED VR DX, 1/80 s, F22, ISO 800, ohnisko 16 mm.

Vydáte-li se pralesem mimo vyšlapané cestičky, tak hrozí, že daleko nedojdete. Snímek z národního parku Ba Be ležícího v severním Vietnamu ukazuje, jak špatně prostupný prales je. Zejména jestliže se pustíte do skalnatých oblastí. Může se zdát až neuvěřitelné, v jak strmých svazích se zeleň chytí. Evokuje to pocit, že když tam rostou dřeviny, tak trochu obratný člověk se terénem nějak dostane taky. Ovšem nezapomeňte, že s sebou táhnete fotografickou výbavu třeba i včetně stativu, který je v šerých podmínkách v podstatě nezbytný.

Svahy však bývají opravdu strmé a navíc se do cesty až příliš často přimotají ostnité liány. Proto se vyplatí fotit přes řeku či mýtinu, nebo dokonce přes údolí. Můžete-li si zvolit denní dobu, počkejte, až budete mít slunce za zády (ideálně pozdní odpoledne) a prales proti vám bude osvětlený. Budete si moct dovolit větší clonu, což znamená větší prokreslenost detailů.

NP Ba Be. Nikon D300s, objektiv Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/100 s, F8, ISO 800.

Národní park Ba Be
Za národní park prohlásila vietnamská vláda území Ba Be v roce 1992, a oblast se tak stala osmým národním parkem země. Jeho rozloha činí 7 611 ha, z čehož zhruba 500 ha zabírá stejnojmenné jezero, v němž žije kolem osmdesáti druhů ryb. V oblasti se nachází jednak původní (primární) prales, ale i druhotný prales vyrostlý na kdysi obdělávaných a později opuštěných plochách.
Nesmíte se divit, když v pralese najdete vesnická sídla včetně malých obchůdků. V parku totiž žije okolo tří tisíc obyvatel několika vietnamských etnik.
Při troše štěstí se dá udělat pěkný snímek některého ze zhruba tří stovek druhů zdejších motýlů. Zato pravděpodobnost, že narazíte na vzácného hulmana uzdičkového (Trachypithecus francoisi), který v pralese žije v nevelké populaci, je poměrně malá.

Nezapomeňte na živé tvory

Poměrně dobře se v pralese fotí hmyz. Mimo jiné proto, že má relativně krátkou útěkovou vzdálenost a je ho hodně (zejména mravenci a termiti patří k velmi hojným zástupcům fauny). Při troše šikovnosti se tak dají udělat snímky dokumentující entomofaunu daného regionu. V případě fotografie mravence níže jsem záměrně zvolil velmi krátký čas, abych nemusel nasazovat do akce blesk.

Snímek se povedl pouze díky tomu, že mravenci si vybrali pro svůj poměrně rychlý pohyb osvětlenou stranu liány a za nimi se černalo zastíněné pozadí. Zvoleno bylo sekvenční snímání, aby se alespoň některého z probíhajících mravenců povedlo zachytit v ručně zaostřeném prostoru.

Naopak snímek podivuhodného zástupce z čeledi Fulgridae byl pohodovější, neboť tvor ochotně pózoval. Jelikož přistál ve stínu, k přirozenému vyznění snímku pomohl blesk se sníženou intenzitou záblesku. Samozřejmě svou poměrně důležitou úlohu hrálo použití makroobjektivu.

Mravenci. Nikon D300s, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/2500 s, F5, ISO 1250.

Zástupce čeledi svítilkovitých. Nikon D300S, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/60 s, F11, ISO 800, přisvětleno bleskem.

Poslední aktualizace 14. října 2012

24 0

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně.
Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.