Topiho tipy: Pohled do hlavně

Postavit se před tank a zamířit objektivem do hlavně může na fotce vypadat atraktivně. Příležitost k pořízení dramatických „válečných“ fotek máte každodenně v Darkovičkách ležících u Hlučína na Opavsku. 

Znalci oprávněně řeknou, že na snímku není žádný tank, ale samohybná houfnice SU-100. „Esko“ v názvu znamená Stalin a „učko“ zase uralské závody, takže i bez nápovědy okolních tanků a pevností je jasné, v jaké válce a za jakých okolností k nám tento kolos připutoval.

Aby monumentalita tohoto „stihače tanků“ vyzněla, je dobré mít při ruce širokoúhlý objektiv. Stejně tak se bude hodit i při komponování záběru betonových bunkrů a jejich ocelových sousedů. Pokud by chtěl autor dramatičnost objektů ještě zdůraznit, doporučil bych volit právě zimní období. Tmavě temné mraky situaci usnadní, ale hlavně sníh zakryje možné drobné moderní nedostatky, jako jsou třeba povalující se odpadky. Zimní čas má ještě jednu výhodu. Nízké slunce plasticky vykreslující stíny přichází už relativně brzy odpoledne. Na druhou stranu musíte předem vědět, odkud budete snímek komponovat. Jít si nejdříve prohlédnout bunkr a pak teprve fotit znamená mít v záběru vlastní stopy ve sněhu.

Topi Pigula, Pohled do 100mm hlavně, Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 1/640 s, F8, ISO 320, ohn. 24 mm

Jak se tam dostat
Darkovičky jsou součástí obce Hlučína v opavském okrese, nedaleko je odtud také do Ostravy. Nejbližší autobusová zastávka je právě v Hlučíně, odkud pravidelně, i v rámci městské hromadné dopravy, odjíždějí autobusové spoje. Autem je to z Hlučína do Darkoviček 3,2 km, z Opavy 23 km, z centra Ostravy 45 km.

Paradoxní skutečnost, že bunkry československého opevnění nakonec posloužily německému wehrmachtu, ať už coby zkušební terče nebo obranné postavení, je obecně známá.

Populární tank T34 a samohybná houfnice SU-100 jsou v současnosti postaveny tak, jako by měl bránit srub Orel. To je však z historického hlediska nesmyslné. Samotný srub Orel i nedaleko stojící pěchotní srub MOS-19 Alej se zdají být také dobrým úlovkem pro objektiv. Šikovný fotograf zde dokáže pořídit autentické a působivé snímky. Za zmínku stojí, že již zmiňovaný dělostřelecký srub Orel byl projektován ve IV., tedy nejvyšším stupni odolnosti. Ovšem německá válečná mašinerie z něj stihla vytrhnout dva ocelové pozorovací zvony pro lehký kulomet vz. 26 a jeden dělostřelecký pozorovací zvon.

Topi Pigula, T34, Nikon D300S, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/640 s, F13, ISO 320

Lze se také pustit do focení hned několika opevnění a vozů obrněné techniky, což může nabídnout jisté uspokojení milovníkům technické i military fotografie. S „dlouhým sklem“ se dají také udělat zajímavé snímky detailů protipěchotních i protitankových zátarasů, takže při vhodně zvoleném úhlu záběru můžete na snímek dostat ostrý zátaras a v pozadí spíš tušený než ostře vykreslený tank. Ideální snímky jsou akční, například stroje vyjíždějící z mlhy z dýmovnic. Takové záběry jsou k vidění během vojenských ukázek probíhajících v Darkovičkách při příležitosti různých výročí či oslav.

Topi Pigula, Zátarasy, Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 1/1250 s, F13, ISO 320, ohnisko 17 mm

Poslední aktualizace 14. ledna 2012

21 0

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.