Topiho tipy: Na václavským Václaváku

„Na václavským Václaváku je moc člověků,“ zněla na koncertech Pražského výběru píseň v poněkud vyřvávací dikci a podivuhodné češtině. S jistou ironií se dá říct, že měla pravdu. Sice to tam dnes vypadá jinak než v roce 1982, kdy píseň vyšla na albu Straka v hrsti, ale z hlediska fotografie je to spíše ku prospěchu. Okolí tohoto náměstí je totiž mnohem fotogeničtější než v 80. letech 20. století.

Centrum Prahy, konkrétně prostor mezi Václavským a Staroměstským náměstí plus ulice Národní směrem k Národnímu divadlu, nabízí tak široké pole fotografické působnosti, že se vyplatí se tam vracet.

Nemusí to být zrovna 17. listopadu, kdy se vám určitě povedou vyfotit svíčky v podchodu, u něhož byli mláceni studenti. Podvečerní atmosféra „Staromáku“ nabízí úplně jiná témata než pražské pasáže, například lidé korzující i pracující, pohledy do výkladů či na fasády domů. Vše výše vyjmenované by vydalo na samostatné materiály (možná se k nim v budoucnu vrátíme).

Z pasáží dnes zní ruština a kontrapunkt „obyčejných lidí“ s neobyčejnými reklamními stratégy a šikovnými grafiky vyretušovaným světem nejlépe vyzní při jeho přímé konfrontaci.

Lidé reklamní a skuteční. Nikon D300s, AF-S Nikkor 35 mm F1,8G DX, 1/1250 s, F3,5, ISO 640.

Lid obecný a pracující, to je úplně jiná oblast než klamavá reklama. Streetphoto, které začíná být čím dál populárnější, se vlastně nikde jinde než na ulici trénovat nedá. Chce to mít foťák v pohotovostní poloze, protože než ho vytáhnete z brašny, může být kouzlo okamžiku nenávratně pryč.

Vyplatí se mít nastavenou prioritu času s takovou hodnotou, kterou i při rychlém cvaku udržíte. Lidi nepočkají, proto je dobré být připraven a nebýt překvapen. A je dobré vědět, že ne každému se bude vaše počínání líbit. Ovšem fotografování ve veřejných prostorách není zakázáno, a tudíž, ač to zní nafoukaně a nehezky, s tím dotyční nemohou nic dělat. S publikováním snímků je to ale poněkud složitější.

Rychlá cigaretka. Nikon D300s, AF-S Nikkor 35 mm F1,8G DX, 1/160 s, F8, ISO 640.

V županu na ulici. Nikon D300s, AF-S Nikkor 50 mm F1,8G DX, 1/80 s, F16, ISO 640.

V návaznosti na reklamy se vyplatí nahlédnout do výkladních skříní. Exponáty jsou nasvícené, vyleštěné, jediné co hrozí, jsou nechtěné odrazy ve skle výlohy. Ty se dají vyrušit buď polarizačním filtrem, nebo zastíněním skla. Úplně nejlépe se stíny odstraní tak, že sluneční clonu přitisknete až úplně na sklo, ale občas tento postup znemožňuje zaostřit (dostanete se příliš blízko k exponátům) a nebo se nedá realizovat kompoziční záměr, jež máte vymyšlený. Máte-li s sebou kolegu, stačí ho postavit tak, aby výsek výlohy, kde vám odrazy vadí, stínil. Nebo můžete zapojit kreativitu a odraz zakomponovat do snímku.

Harry Potter. Nikon D300s, AF-S Nikkor 35 mm F1,8G DX, 1/640 s, F5, ISO 640.

Praha je v rámci republiky unikátní svým metrem, takže je jasné, že snímky v podzemí jedoucího vlaku a vchodu do metra u nás jinde nepořídíte. Jezdící schody jsou na kdejakém nádraží, takže podobné snímky jako je „vstup povolen“ si můžete odzkoušet i mimo Prahu. Navíc tady nehrozí dehonestace ze strany kolemjdoucích.

V naprosté většině případů si totiž budou lidé procházející kolem vás myslet, že se fotograficky zaměřujete na schody – což je ostatně pravda. Oni jsou v podstatě jen jedním z kompozičních prvků. Přesto jsou nezbytnou součástí „uličnické“ i pouliční fotografie. Ulice bez lidí je jako sex bez lásky. Dá se, ale není to ono.

Vstup povolen. Nikon D300s, Al-S Nikkor 35–70 mm F3,5, F4,8, 1/100 s, ISO 500, ohnisko 56 mm.

Šedivá chůze. Nikon D300s, AF Nikkor 28–80 mm F3,3–5,6G, F3,3, 1/60 s, ISO 500, ohnisko 28 mm.

V podzemí metra

„Stanice pražského metra jsou výborným prostorem pro fotografický trénink. Nikomu nevadí postavený stativ. Komunistická paranoia ze zlých kapitalistických špionů pominula (proto už dnes není problém fotit ani na nádražích) a vlaky jezdí ve špičce v několikaminutových intervalech.Netrefili jste ideální vyvážení bílé? Nejste spokojení s pohybovou neostrostí? Nevadí, šanci na opravný pokus máte za několik minut.

Chcete metro bez cestujících? Pak foťte pozdě večer – světelnost je stejná, lidí výrazně méně a po odjezdu vlaku žádní. Stativ je pro efekt pohybové neostrosti dost důležitou pomůckou.

Metro stanice Staroměstská. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, F11, 1/6 s, ISO 500, ohnisko 12 mm.

Poslední aktualizace 12. ledna 2013

42 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře