Topiho tipy: Most do skály

Ačkoli je Mariánský most v Ústí nad Labem elegantní a opravdu velmi fotogenický, místní jej moc rádi nemají. Prý vede do skály. Na milost ho vzali díky povodni v roce 2011, kdy fungoval coby spojnice mezi oběma břehy, na nichž se rozkládá Ústí nad Labem. To vše ale fotografům může být jedno. Důležité je, že se na něm dá krásně trénovat fotografování atypické architektury. A to v kterémkoli ročním období. 

Ústí nad Labem nemá příliš mnoho dominant. Hrad Střekov, čnící na skále nad řekou, nepatří městu, přestože jeho silueta je už po staletí v jeho znaku, ale rodu Lobkowiczů (od roku 1992). Další nápadnou stavbou je vrch Větruše, na kterém se nachází zámeček s rozhlednou, restaurace, hotel a také přírodní zrcadlové bludiště. Na Větruši se dá dostat lanovkou přímo z města. Za nejnápadnější dominantu Ústí lze ale považovat Mariánský most. Jak už bylo zmíněno v úvodu, možná místním nepřijde až tak atraktivní a možná jim i trochu „pije krev“. V každém případě se ale z hlediska fotografie jedná o objekt, na němž se dá skvěle trénovat fotografické vidění, přičemž druhá půlka slova „foto-grafického“ je v tomto případě důležitější.

Pylony. Nikon D300s, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX, 1/160 s, F18, ISO 640, ohnisko 85 mm.

Jaký objektiv je při návštěvě Mariánského mostu ideální? Vzhledem k mohutnosti stavby se vyplatí mít spíše širší ohnisko. Nebudete muset jít příliš daleko a do záběru se vejde i kus hladiny Labe. Jak ale ukazuje výše publikovaný snímek, dá se z celkové stavby mostu vytáhnout i zajímavý detail.

Makroobjektiv tady moc uplatnění nenajde (tedy pokud se nerozhodnete fotit hlavičky nýtů). Při nastavení delšího času (od 1/20 s) se dají zachytit pohybovou neostrostí rozmazaná projíždějící auta. Snímkům to dodá zajímavou dynamiku.

Lanoví. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12-24 mm F4 ED-IF DX, 1/160 s, F22, ISO 640, ohnisko 19 mm.

Celkový pohled na Mariánský most. Nikon D300s, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX, 1/160 s, F22, ISO 640, ohnisko 16 mm.

„Stavební odborníci se netají, že most bylo možno postavit v jednodušší podobě daleko laciněji; představitelé Ústí nad Labem si však přáli mít stavbu pro příštích sto let. Měla snést srovnání i s proslulým rotterdamským mostem Erasmus v Nizozemsku, který vzdáleně připomíná,“ píše Dušan Josef v Encyklopedii mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Stavba stála zhruba 750 milionů, takže až na středovém chodníku určeném pro pěší, cyklisty a vozíčkáře budete nivelovat svůj stativ, můžete si být jisti, že fotíte vzácnost, jejíž údržbu dnes nikdo nechce mít na triku. Město se totiž snaží most prodat a zatím to vypadá, že marně. Středový chodník je ale z fotografického hlediska velmi vhodně umístěný, protože právě z něj se dají pořídit stranově vyvážené, symetrické snímky.

Racek. Nikon D300s, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX, 1/8000 s, F7,1, ISO 200, ohnisko 85 mm.

Vyhrajte si s protisvětlem, pokuste se zakomponovat most do panoramatu města (což se vám podaří v případě, že vylezete na Mariánskou skálu) nebo si pohrajte s graffiti místních pseudoumělců. Rada na závěr: o víkendu (včetně pátku) je most hezky nasvícen. Světla se rozsvěcí spolu se soumrakem, takže pokud máte v plánu noční či podvečerní fotky, nechoďte na ně uprostřed týdne.

Noční nasvícení mostu. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12-24 mm F4 ED-IF DX, 1,6 s, F13, ISO 640, ohnisko 12 mm.

Fakta o Mariánském mostě
Mariánský most je složitá geometrická konstrukce a od fotografa vyžaduje, aby hledal detaily a zároveň se snažil zachytit ladné křivky. Co rozhodně upoutá pozornost, je 60 metrů vysoká špice a na ní zavěšená lana, nesoucí 179 metrů dlouhou mostovku. Konstrukce váží téměř 3 500 tun. Její poněkud atypický tvar je dán jednostranně vybíhajícími lany, což je unikát, který by bylo škoda na fotografiích nezachytit. Podobně zavěšený most totiž nikde jinde u nás nestojí.

Topi Pigula v současné době realizuje fotografický projekt Fotofata 2012 a občas vyráží do světa v žoldu CK Kudrna.

Poslední aktualizace 25. února 2012

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře