Topiho tipy: Letiště – focení povoleno

Letiště jsou ohrazená žiletkovým drátem, střežena desítkami možná stovkami kamer, fyzickou ochrankou a někde v mozku máme uložen vzkaz, že tam je fotit zakázáno. Na mnoha letištích je to pravda vojenských či zahraničních. Letiště Praha Ruzyně mezi ně naštěstí nepatří. 

Možná obdivujete snímky z letištní plochy a říkáte si „no jo, novinářům, těm se to díky průkazům a povolením fotí“. Možná dokonce začínáte za plotem letiště kariéru spottera, fotografa zachycujícího objektivem létající ocelová monstra.

Ovšem ruzyňské letiště se dá vyfotit mnohem jednodušším způsobem, který je zároveň i příjemně stráveným časem. Prostě si zaplatíte exkurzi a smíříte se s tím, že focení je povoleno jen z autobusu projíždějícího mezi letadly. Na druhou stranu se k letadlům dostanete blíž než ze čtrnácti známých fotopointů ležících za ploty, a na své případné otázky dostanete odpovědi hned.

Swissair HB-IYS, Nikon D300s, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX , 1/1000 s, F8, ISO 1000, ohnisko 42 mm.

Jak už to tak bývá, mám pro vás jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Nejprve ta dobrá. Nikdo neřeší, jaký typ fotoaparátu a objektivu máte, takže si dlouhým sklem můžete přitáhnout mnohý z detailů a nebudete považováni za špiona a atakováni ochrankou.

Ta špatná je, že nesmíte opustit autobus a přes okno máte poněkud zkreslené barvy a nemilé odlesky. Rada je jednoduchá: jestliže budou (v případě mnou absolvované exkurze byly) otevřené dveře, ideální „spotterské“ místo je vsedě na schůdcích. Jednak si tím trochu stabilizujete chvění a navíc, když se trochu vykloníte, máte přece jen výrazně širší výhled. Chce to trochu drzosti a sebevědomí. Dost možná nebudete sami, koho to napadne (nebo kdo si tady zmíněnou radu přečetl) a navíc budete clonit ve výhledu dětem, jejichž rodiče vás za to budou „vraždit pohledy“.

Nešťastný název
Přejmenování či pojmenování letiště po významném státníkovi není ve světě nikterak neobvyklé. Paříž má Letiště Charlese de Gaulla, v New Yorku je to letiště J. F. Kennedyho, Izraelci své letiště pojmenovali podle Bena Guriona a Kanaďané mají letiště Lestera B. Pearsona. V češtině to sice zní majetnicky (ani jeden z mužů, po nichž je letiště pojmenované, dané letecké koridory nikdy nevlastnil), ale pro mezinárodní přepravu je důležitý anglický přepis názvu. A ten se v Česku moc nepovedl. Prague Airport – Vaclav Havel. Přitom se stačilo podívat na kterékoli letiště nesoucí v sobě jméno státníka a jednoduše název správně „opsat“. Jako třeba J. F. Kennedy International Airport.

Čínský náklaďák, Nikon D300s, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX , 1/160 s, F16,, ISO 500, ohnisko 16 mm.

Víte, jak poznáte nákladní letadlo? Odpověď je jednoduchá. Nemá okna pro cestující. Náklad z Číny nepotřebuje obdivovat přibližující se zemi ani hledat známé orientační body, aby dokázal, že se orientuje v prostoru.

Největší nákladní letadlo pravidelně přistávající na ruzyňském letišti je Cargo Boeing B747 ve službách čínské společnosti Yangtze River Express a jedná se skutečně o macka, na něhož se vyplatí mít širokoúhlý objektiv. Ideální by bylo zachytit tohoto obra v porovnání s člověkem coby měřítkem. Bohužel jako účastník exkurze nejste v pozici portrétního fotografa, abyste si mohli letištní personál stavět podle svých fotografických představ.

Yangtze River Express B747, Nikon D300S, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX, 1/160 s, F10, ISO 500, ohnisko 78 mm.

Konec exkurze ještě nemusí nutně znamenat konec focení. Pražské letiště sice nenabízí ideálně situovanou návštěvní galerii, i odtud se však dá pořídit zajímavý snímek. Vše záleží na momentální situaci na letištní ploše před vámi a také trochu na štěstí. Před návštěvnickou galerií je malá výstavní plocha a zajímavé snímky se dají pořídit také v letištní hale, kde ze stropu visí malé letadlo. Záleží jen na fantazii a schopnosti kompozice.

Pohled z galerie, Nikon D300S, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/400 s, F10, ISO 1600.

Hasičský výtah, Nikon D300S, AF-S Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR DX, 1/40 s, F10, ISO 500, ohnisko 16 mm.

Červená, Hasičský výtah, Nikon D300S, AF Nikkor 28-80 mm F3,3-5,6G, 1/40 s, F4,5, ISO 1600, ohnisko 50 mm.

Individuální exkurze
Nová Trasa F pro fotografy amatéry je připravena. Bude se konat dvakrát měsíčně, vždy ve středu a v neděli odpoledne. Účastníci budou mít možnost fotografovat dvě a půl hodiny nejen z autobusu, ale budou se moct pohybovat i přímo na letištní ploše, poblíž dráhy. Na jednu exkurzi je možné vzít maximálně dvacet osob od patnácti let. Při porušení bezpečnostních opatření může být exkurze ihned ukončena. Zdroj: Letiště Praha Ruzyně.

Poslední aktualizace 21. dubna 2012

32 0

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.