Topiho tipy: Demonstrace – výborný trénink postřehu a kreativního myšlení

Demonstrace je pro nadšeného reportážního fotografa požehnáním. Má-li pak šanci ji monitorovat od začátku do konce, tím lépe. I v případě poklidnějšího happeningu, jakým byla akce Proti ztrátě (historické) paměti, se dají zachytit snímky vypovídající o atmosféře, úspěchu i hlavní myšlence akce. 

Umění reportážního fotografa tkví v tom, že v neustále se měnících podmínkách dokáže obrazově zachytit emoce i význam dané akce, většinou aniž by bylo třeba dalšího vysvětlení (např. doplňujícího textu).

Nemáte-li ještě takový trénink či dostatečně naostřené lokty, abyste se zvládli fotit na velkých demonstracích celonárodního rozsahu, zkuste začít na akcích regionálního charakteru s několika desítkami či stovkami účastníků. Ani tam nebude o fotogeničnost akce nouze.

Z mukla fotografem

Když Člověk v tísni připravoval akci připomínající dobu komunistických zločinů a upozorňující na jejich pomalé vytěsňování z historické paměti, přihlásil jsem se coby dobrovolník s tím, že budu v mundúru mukla (Muže Určeného K Likvidaci) šlapat městem a nést transparent.

Nakonec se však ze mě stal jeden z fotografů celé akce. Nejprve jsem měl zaznamenat proměnu krásných děvčat a pohodových mládenců v lidi vězněné a bité. Musím říct, že maskérkám se „maskování“ povedlo dokonale. Nevědět, že modřiny jsou namalované, sázel bych na domácí násilí.

Namalované násilí. Nikon D300S, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/2000 s, F4, ISO 640.

Čistě vyprané a dokonce vyžehlené montérky byly sice poněkud v rozporu s namalovanými modřinami, v tramvaji ale nikoho nepohoršovaly ani nebudily zvláštní pozornost. Asi je Praha už natolik velkoměstská, že jakékoli oblečení, které zásadně nepohoršuje, už nikoho nepřekvapí.

Kontrasty jsou vždy vděčné

Z hlediska fotografického se drncající tramvaj naplněná tmavě oděnými lidmi ukázala jako docela tvrdý oříšek. Málo světla a stísněnost nedávala příliš prostoru pro kreativitu. Jako jedno z řešení se nabízelo použít objektiv s širším ohniskem.

Dělníci v socce. Nikon D300S. AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/100 s, F3,5, ISO 640.

V okolí Národního divadla, kde právě skončilo promítání filmu pro školy, se naskytly zajímavé záběry. Zlatá kaplička přikrytá obrovským billboardem, spěchající podnikatelé, korzující turisté… a k tomu výborné světlo. Úplně se nabízelo dostat tohle všechno, nebo alespoň část z toho, na jeden snímek.

Kontrast, který podtrhne myšlenku akce, ukáže nezájem, nepochopení. Situace pro street-photo jako vyšitá. Stačilo jen najít správný úhel záběru, zvolit patřičný objektiv a pak jen chvíli počkat, až se lidé pohnout tak, aby snímek vyzněl. Jestli se to povedlo, posuďte sami.

Kontrasty doby. Nikon D300S, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/640 s, F16, ISO 640.

Samozřejmě na každé akci tohoto typu jsou nejfotogeničtější konflikty. V našem případě se o jeden takový postaral Tomáš Kott, verbálně agresivní mladý komunista, jemuž se podařilo úspěšně rozvířit demagogickou diskusi. Ovšem vířil jen do chvíle, než narazil na usměvavou Báru Hrzánovou. Širokáč a protlačit se co nejblíže.

Jakže to říkal klasik reportáže Robert Capa? „Jestliže vaše snímky nejsou dost dobré, je to proto, že jste nebyli dost blízko.“ A coby proslavený válečný fotograf bezesporu věděl, co říká.

Mladý komunista a hrdý Budžes Nikon D300S, Sigma 12–24 mm (IF) DX, 1/50 s, F20, ISO 800.

Využívat u fotek obecně známe symboly (srp a kladivo, svastiku, trikoloru ad.) a propůjčovat jim (symbolům) nové, obrazově na první pohled zřetelné souvislosti, se vyplatí.

Stejně tak se vyplatí hledat jasné kontrasty. Mohutný policista odvádí drobnou dívku (Mezinárodní měnový fond), rozvášnění nacionalisté v černém kontra barevně usměvaví homosexuálové (Prague Pride).

Někdy i malý detail spolu s jedním konkrétním životním osudem ukáže potřebné souvislosti. Několik řad vyznamenání válečného veterána, které získal na západní frontě během bojů, které vedly ke konci druhé světové války a třetí říše, vzápětí komunistický pracovní lágr – příběh jednoho člověka.

Má být na co hrdý. Nikon D300S, Sigma 150 mm F2,8 EX APO DG HSM Macro, 1/125 s, F7,1, ISO 800.

Proti ztrátě paměti
Dovolím si zde ocitovat slova z webu organizátora: „Smyslem kampaně je projevit úctu obětem komunistického režimu a připomenout zločiny komunismu, na které bychom neměli zapomínat. Základní východiska shrnuje memorandum Proti ztrátě paměti, ke kterému se připojilo více než 2 500 lidí, včetně řady pamětníků a veřejně známých osobností.“

Akce se účastnilo několik stovek lidí a k dispozici byli celé odpoledne pamětníci, kteří vzpomínali na minulý režim a jeho metody. Od zemědělců (tzv. kulaků) přes vojáky ze západní fronty až po členy alternativní kultury. Jedním z emigrantů, kteří se dobrovolně vrátili do rodné země, aby byli v rámci akce Asanace donuceni k druhému opuštění republiky, byl i Karel Havelka zvaný Kocour.

Karel „Kocour“ Havelka. Nikon D300S, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G ED VR II, 1/250 s, F4, ISO 800, ohnisko 200 mm.

Asi nebylo úplně jednoduché stát se dobrovolníkem. Znamenalo to mnohokrát si vyslechnout: „Co vy o tom víte, když jste to nezažili?“

Faktem ale je, že většina české populace nezažila druhou světovou válku, a taky mají jasný názor na rozdělení „dobrých“ a „špatných“ stran v konfliktu.

Fotograf může manipulovat veřejným míněním už jen tím, že zvolí kompozici tak, aby vyzněla pro někoho nelibě či dehonestačně. Ale pozorný příjemce obrazové informace, mediálně vzdělaný čtenář/divák vždycky odhalí důležité detaily. Tím je u skupinové fotografie věk dobrovolníků. Ti, kteří akce let minulých zlehčovali, ti, co danou dobu zažili, byli většinou starší. Asi ztratili paměť.

Ti, co neztratili paměť. Nikon D300S, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6 G ED VR II, 1/500 s, F11, ISO 640, ohnisko 34 mm.

Jakákoli masovější akce podobného typu je výborným tréninkem fotografovy pohotovosti. Lidé jsou neustále v pohybu, je nutné být na jednu stranu připravený zachytit rychlou akci, která se už nemusí opakovat (např. vyostřený konflikt), a zároveň dopředu vyhledávat fotogenická místa a detaily, které se mohou hodit do záběru. Jelikož jde o akci, vyplatí se mít nastavené vyšší ISO, aby se dalo exponovat co nejkratším časem a snížilo se riziko pohybové neostrosti snímku.

Poslední aktualizace 14. září 2013

20 0

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.