Topiho fotky: Světelné ovlivňování

Už od první fotografie, za kterou je považován Pohled z okna v Le Gras, tedy od roku 1826, je tento postup zaznamenávání skutečnosti znám jako malování světlem. Ostatně se to krásně odrazilo v názvu –  photos značí světlo a graphein psát, malovat. Ale o tom, že se dá světlem nejen malovat, ale i manipulovat se, se ví mnohem méně. Bez ohledu na to, že světelnému klamu podléháme všichni.

V holanském Eindhovenu sídlí nejen „žárovkové“ muzeum továrny Phillips, ale i Lighting Application Centre. Prostory vývojového „aplikačního“ centra mají za úkol testovat a školit výrobce i prodejce v tom jak svítit tak, aby bylo dosaženo co největšího světelného účinku. A to není jen v množství vyzářených fotonů. „Svítí-li se na maso růžovými výbojkami, vypadá lépe,“ říká nám průvodkyně v prostorách simulujících prodejnu potravin. A skutečně. Stačí cvaknout vypínačem a barevná nálada se změní. Unifikované pomrkávající zářivky se změní v bodové osvětlení, kde nejen maso, ale i pečivo vypadá čerstvější.

Eindhoven – obchod; autor: Topi Pigula; fotofakta: ohnisková vzdálenost 22 mm (přepočteno s crop faktorem 33), clona 8 ISO 400, čas 1/60 (nejsvětlejší 1/20)

Prostor je světlem a stínem rozdělen na sektory vedoucí nakupujícího skrz krámek až k pokladně. Když se k tomu přidá psychology pečlivě promyšlená a zmapovaná hudba, provětrá nákup peněženku lépe než klasická reklama. Butik s oblečením – podobná písnička v jiných barvách. Jsem poučen, že „už na konci prázdnin je potřeba evokovat podzim“. Cvak a pastelově nahnědlé světlo zalije figuríny oblečené do lehce podzimního hávu. Cvak udělá závěrka mého Nikonu a fotka je nějaká barevně nevyladěná. V praxi to znamená hnusná, nevypovídající o barevné náladě scény. Problém není jen ve vyvážení bílé, ale v barevných světlech. Dokonale nám to odborníci z Eindhovenu předvedli v místnosti, kde se zes tropu linula hotová světelná show.

LAC Phillips; autor: Topi Pigula; fotofakta: ohnisková vzdálenost 12 mm (přepočteno s crop faktorem 18), horní fotografie clona 4 ISO 400, čas 1/5, levá dolní: clona 6,3 ISO 400, čas 0,3 s, pravá dolní clona 7,1, ISO 400, čas 0,7 s.

Chápu pokusy zvýšit prodejnost pomocí světelných triků, během nichž je i pomalu zelenající maso schopné na posledních pár hodin nahodit image čerstvosti. Jenže z hlediska fotografie jde o malou pohromu. EU zrušila prodej silnějších žárovek, takže vyvážení bílé „na žárovku“, tedy okolo 2800 stupňů Kelvina, pomalu ztrácí smysl. Šetřivé „žárovky“ už žádný „žár“ nevydávají a jejich barevné spektrum se liší dle jednotlivých výrobců. Řekněme si rovnou, že to poctivým fotografům poněkud komplikuje situaci. Od návštěvy Eindhovenu při pohledu do pěkně nasvícených obchodů pojímám podezření, že to není jen otázka hezkého interiéru. Ostatně není náhoda, že v obchoďácích začíná světelná vánoční sezona už někdy v půli listopadu.

Klasická žárovka; autor: Topi Pigula; fotofakta: ohnisková vzdálenost 80 mm (přepočteno s crop faktorem 120), clona 5,6 ISO 640, čas 1/750 s

Poslední aktualizace 28. května 2011

35 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře