Topiho fotky: Nejznámější francouzská milenka

Francie se stala zemí módy a lásky, ostatně francouzský polibek jest pevnou částí mileneckého života. Nicméně nejznámější milenka země galského kohouta je ocelová. Zbožňují ji jak dvojice, které ruku v ruce kráčejí obdivovat její monumentalitu, tak i fotografové. Vidět jí musí každý návštěvník Paříže. 

Světové výstavy bývávají záminkou pro různé monstrstavby, protože hostitelská země se chce ukázat v co nejlepším světle a akce tohoto typu jsou vynikající příležitostí pro úředníky mající šanci přihrát kšeft oblíbeným či uplácejícím firmám.

Cena stavby se většinou zdůvodňuje propagací země a jejím přínosem v rámci zvýšeného turistického ruchu. Je to podobné (a podobně lživé) jako když stát, jenž se chystá na olympiádu, rychle buduje nové stavby a stadiony, a jakmile akce pomine, ztratí svou atraktivitu.

Francie pojala výstavbu věže jako dílo oslavující stoleté výročí Velké francouzské revoluce a zároveň měla být hlavním exponátem světové výstavy, jež roku 1889 Paříž hostila. Země měla vůbec s konáním světových výstav bohaté zkušenosti, vždyť tahle byla v pořadí desátá, ale čtvrtá, která se konala pod modro-bílo-červeně pruhovanou vlajkou.

Zlatě zářící; autor: Jitka Maděrová; Fotofakta: čas 1/4 s, clona 4,5, ISO 320, ohnisková vzdálenost 15 mm (s crop faktorem 24 mm), kompenzace expozice – 2

Ačkoli je Eiffelova věž přirovnávaná k falickému symbolu, což by s láskou k Francii mohlo souviset, je pravdou, že se tyčí a je k vidění z mnoha míst metropole. Dá se zakomponovat do různých průhledů, vynikne v detailech nýtů i polocelcích. Vynikající náměty našinec s foťákem na krku najde na pohlednicích prodávaných Francouzi i snědými Maročany kolem všech turistický atraktivních míst, mezi nimiž Eiffelovka hraje prim.

Široký průhled; autor: Jitka Maděrová; Fotofakta: čas 1/20 s, clona 5, ISO 800, ohnisková vzdálenost 15 mm (s crop factorem 24 mm), kompenzace expozice – 2

„I přestože je Eiffelova věž snad milionkrát „profocená“ skrz naskrz, stále si udržuje své kouzlo. Především po setmění se stává světelným lákadlem, jakousi lidskou „mucholapkou“. Kdo nezažil, neuvěří, že i tak častý námět na fotografii dokáže znovu a znovu brát dech,“ říká fotografka Jitka Maděrová. A souhlasit s ní bude každý, kdo „madam Eiffel“ viděl za onoho podvečerního světla, jemuž se ne náhodou říká magic light – magické světlo. Jenže právě v něm se skrývá drobné úskalí.

Celodenní popobíhání s několik kilogramů těžkým stativem po městě, byť naplněné příjemnými kavárnami, je únavné. Ale nic na světě není zadarmo, ani dobrá fotografie. Byť může být povedený snímek otázkou kombinace štěstí a náhody. Ale jak praví čeští fotbaloví bafuňáři: vyplatí se jít tomu štěstíčku trochu naproti.

Eiffelovka; autor: Jitka Maděrová; Fotofakta: čas 1/10 s, clona 5 ISO 320, ohnisková vzdálenost 15 mm (s crop faktorem 24 mm), kompenzace expozice – 1 1/3

Paříž je město focení zaslíbené. Širokoúhlým objektivem se dají udělat krásné, dramaticky „diagonálně“ nahnuté snímky.  Takových je v Evropě jen několik. Nabízí dokonalá místa pro street fotografii včetně průjezdů, kavárniček a metra botanickou zahradu pro milovníky kytek i čtvrť La Défense pro obdivovatele sklobetonové architektonické moderny. Prostě a jednoduše – chce to mít velkou kartu a několik objektivů.

Zájezdy s CK Kudrna do Francie

Poslední aktualizace 27. srpna 2011

41 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně.
Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře