Topiho fotky: Blízkovýchodní elegie

Bejrút býval před libanonskou občanskou válkou, v níž si to mocensky rozdávali křesťané s muslimy, nazývám Paříží Blízkého východu. Vlivem historického vývoje nalinkovala vláda hranici uprostřed vlastní země. Ta měla oddělovala „nárazníkové pásmo“ směrem k izraelské hranici. Neviditelná hranice se dá překročit, ale nenechte se zatáhnout do hovorů o politice a přistupte na to, že jižní soused je ten zlý. A namířit foťák s „dlouhým sklem“ na nenápadné kopečky s červenobíle orámovanými sudy taky není dobrý nápad. Kluci na vojenských pozorovacích stanovištích to nemají rádi. 

„Víš, kdo je tohle?“ ukazuje mi Jusuf tričko, na němž se skví notoricky známá fotka Che Guevary. Ačkoli jde o nejpopulárnější snímek karibského revolucionáře (dostal se i na kubánské bankovky), málokdo zná jeho autora.

Alberto Korda jej vyfotil víceméně náhodou při pietním aktu uctívající 136 lidí zabitých při výbuchu munice v havanském přístavu. Spoušť své Leicy stihl zmáčknou dvakrát. Netušil, že právě exponoval ikonu revoluce.

Mnohem později se plakáty, trička, pohlednice a nejrůzněji modifikované obrazy Kordovy fotografie rozběhly světem. „Korda neviděl za autorská práva ani cent. Z jediného důvodu – Kuba nepodepsala Bernskou úmluvu a Fidel Castro označil ochranu práv duševního vlastnictví jako imperialistický bullshit,“ vysvětluje situaci dánský fotograf Michael Harder. Pochopitelně jsem fotku znal.

„Odkud jsi?“ zjišťoval Jusuf potěšený, že s tričkem zabodoval. Jakmile jsem přiznal domovinu, okamžitě mě zaškatulkoval.„Tak to je jasné, vždyť bydlíš v komunistické zemi.jpg“ Vysvětlovat, že šlo o nepovedený historický experiment, nemělo cenu. Jusuf byl totiž libanonský komunista.

Sníh pod cypřiši; autor: Peter Hupka; Fotofakta: čas 1/1600 s, clona 8, ISO 400, ohnisková vzdálenost 12 mm (s crop faktorem 18 mm)

Jeho auto mě popovezlo k jedné z největších ikon Libanonu, historickému cedrovému háji. Zdejší stromy jsou tak staré, že pamatují Ježíše jako kojence. Není divu, že městečko Bcharré se díky jim stalo stejně populární jako Karlštejn díky svému hradu. Přestože je Libanon v našich končinách vnímán jako „pouštní“ nebo alespoň velmi teplá země, i tady mají svá lyžařská střediska.

Jedno z nich vyrostlo právě u Bcharré. Lyžování u cedrů má svou romantiku, ale upřímně řečeno ani Alpy ani Krkonoše to nejsou. Srovnávat se nedá výška kopců, délka sjezdovek ani vybavenost středisek.

Zato poněkud nespravedlivá image válečné země zůstává. Není těžké najít nepojízdnou vojenskou techniku, rozstřílené domy či rozstřílené sochy. Právě ty mohou posloužit pro „výrobu“ snímků evokující válečnou i „oslavnou“ náladu.

Zmrzačené sochy; autor: Peter Hupka; Fotofakta: čas 1/1250 s, clona 6,3 ISO 200, ohnisková vzdálenost 52 mm (s crop faktorem 78 mm)

Libanonci se, i přes občasný mediální humbuk, naučili spolu žít. Po občanské válce, jež proběhla v létech 1975–1990, si všichni uvědomili, že je nutné místo kladení minových polí osít pole skutečná. Zhruba 40 procent křesťanů a 60 procent muslimů v jedněch hranicích sice není ideální kombinace, ale na druhou stranu je země jasnou ukázkou, že to jde. Je to ostatně jako všude. Obyčejný dělník či zemědělec si zanadává, ale souseda toleruje. Na rozdíl od politika či populisty.

Libanonské sídliště; autor: Peter Hupka; Fotofakta: čas 1/1600 s, clona 8 ISO 400, ohnisková vzdálenost 28 mm (s crop faktorem 42 mm)

Zájezdy do světa s CK Kudrna

Poslední aktualizace 3. září 2011

12 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře