Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?

Silný zdroj světla je pro fotografy neocenitelným pomocníkem. Záblesky se běžně používají v ateliéru, ale i v exteriéru mají svoji úlohu a dokážou výrazně změnit scénu. Jenže nabídka záblesků je široká a z té spousty možností jde hlava kolem. Projděme si vysvětlení jejich parametrů, ať víte, na co si dát pozor a co vás zajímat nemusí.

V ateliéru můžete použít více typů světla. Tento článek rozebere to hlavní z nich, což jsou záblesky. Aby to nebylo tak jednoduché, je i velká skupina zábleskových světel použitelných kdekoliv v exteriéru, protože nepotřebují zdroj elektřiny (tedy alespoň na pár hodin). Ty také beru v úvahu, takže následující text se může hodit i těm, kteří nechtějí mít s ateliéry nic společného.

Parametry jsem seřadil zhruba od těch, které považuji za nejdůležitější, ale vaše požadavky mohou být úplně odlišné. Nezahrnul jsem cenu, velikost a hmotnost, byť jsou to výrazné faktory, ale vyplývají z ostatních požadavků a jejich limit je vysoce individuální.

Způsob odpalování

Jako první jsem vybral způsob, jakým se fotoaparát s bleskem vůbec domluví.

Asi vždy bude fungovat relativně přímočaré řešení: Koupit „hloupý“ rádiový odpalovač, který dokáže k záblesku dopravit signál k odpalu, a to je vše. Jenže tento způsob je velmi nekomfortní, protože pro změnu výkonu musíte k blesku přijít a naklikat vše přímo na něm. V případě využití skupiny blesků to znamená, že je musíte pokaždé všechny obejít.

Proto má řada záblesků přímo integrovaný přijímač, pomocí kterého fotograf mění na dálku sílu záblesku nebo světlo úplně vypne. Jenže toto řešení není standardizované, takže musíte pořídit konkrétní vysílač (odpalovač) od stejného výrobce.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Několik odpalovačů s různými schopnostmi.

Bude vás pak zajímat, zda je systém vůbec kompatibilní se značkou vašeho fotoaparátu. Pokud není, buď přijdete o některé pokročilé funkce jako TTL (automatický výpočet síly záblesku) nebo HSS (blýskání při velmi krátkých časech závěrky), či v nejhorším případě nebude ovladač použitelný vůbec. Podotýkám, že zmiňované funkce jsou tu uvedeny jen pro ilustraci, daný záblesk je vůbec nemusí mít, ale může být při nekompatibilitě omezený jinak.

Když je otázka kompatibility vyřešena, jsou tu už samotné funkce odpalovače či celého systému. Zejména: Kolik skupin světel potřebujete? Některé systémy například podporují jen tři, což může být omezující – při více světlech už nelze další nastavit nezávisle, musí tak být ve stejné skupině s jiným zábleskem a sdílet jeho nastavení výkonu.

Napájení

Dotýkáme se základů samotného záblesku, které ovlivňují použitelnost v různém prostředí, ale také cenu a hmotnost.

Do ateliéru stačí záblesk napájený z elektrické sítě. Připravte se na kabely do zásuvky, ale zato nebudete muset řešit neustálé nabíjení baterií.

Alternativou je napájení z baterie.

Čím dál častější je baterie přímo v těle zábleskového zařízení, tzv. monoblok. Díky němu odpadnou starosti s propojováním více oddělených částí. Na druhou stranu je tím pádem při používání všechna váha na špičce stativu, což neprospívá stabilitě.

Druhou možností je mít oddělenou zábleskovou hlavu a generátor. Tady už se kabelům nevyhnete, ale generátor u země slouží zároveň jako zátěž stativu a celá sestava vydrží i nápory větru. Podle typu dokáže jeden generátor zásobovat i víc hlav.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Trošku složitější sestava, konkrétně Jinbei Discovery 1200. Bateriový generátor (zároveň zátěž stativu) nejen dodává energii do dvou hlav, ale také je ovládá – veškeré nastavení se provádí na něm.

Pro náročné uživatele existují blesky, které mohou fungovat jak na baterii, tak na proud ze sítě.

Maximální výkon

Výkon ve wattsekundách je přímo v názvu světla, i když se nemusí jednat o celou pravdu. Chybí totiž efektivita, takže u horších světel se část energie může ztratit a intenzita vyzářeného světla je o něco nižší. Jedná se ale o dobrý orientační údaj.

V ateliérech obvykle najdete záblesky o výkonu 300 až 600 Ws (takový je někdy ve studiu jen jeden a ostatní jsou slabší). Výkon nad 600 Ws využijete spíš na speciální účely.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Tato fotka byla pořízena v poledne ve světlém lese. Záblesk o výkonu 1200 Ws byl schopný lokálně přesvítit přirozené světlo.
Canon 5D Mark III, Canon EF 24-70/2.8, 1/80 s, f/11, ISO 100, ohnisko 35 mm

Potřebný výkon závisí na typu focených objektů a na vašem stylu. Pro skupiny lidí osvětlené z dálky světlem schovaným za velkým softboxem shánějte spoustu výkonu. Naopak při focení drobných věcí nebo s odkrytým zábleskem bez softboxu si vystačíte s málem.

Minimální výkon

Maximální výkon není odpověď na vše. Co když přijde potřeba nasvítit detail nebo použít clonu f/1.4? V tu chvíli vás bude zajímat, jak moc lze výkon snížit.

Míra snižování se neudává ve wattsekundách, ale ve zlomcích od 1/1 (max. výkon) po nějaké menší číslo, jako je 1/16, 1/64 nebo 1/256. To říká, na jak malou část originálního výkonu se světlo dokáže dostat. Je nutné si uvědomit, že výsledek opravdu závisí na maximálním výkonu, takže záblesk s výkonem 600 Ws a minimem až 1/32 bude mít na nejnižším nastavení stejný světelný výstup, jako záblesk 300 Ws s minimem 1/16.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Pro snímek s clonou f/1.4 se potřebujete dostat se světelným výkonem nízko.
Canon R5, Canon EF 85/1.4 IS, 1/200 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 85 mm

Bajonet

Důležitý je i způsob uchycení modifikátorů, jako jsou softboxy. Nejpopulárnější je bajonet Bowens, ale někteří výrobci přišli se svým technickým řešením, které vám může více vyhovovat. V případě potřeby je obvykle k dispozici redukce na Bowens.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Konec reflektoru s klasickým bajonetem Bowens.

Jak snadno se shánějí náhradní díly

Nemusíte hned počítat s tím, že záblesk zničíte, ale přece jen je tu jeden důležitý díl, a to výbojka. Ta se používáním opotřebovává a časem přestane fungovat, proto je také snadno uživatelsky vyměnitelná. Určitě budete rádi, když bude k sehnání nová náhrada, proto pozor na příliš exotické značky.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Výbojka ještě funguje, ale z detailu je vidět, že už rozhodně není nová.

Barevná teplota a její variace

Barevná teplota sama většinou problém není, ale mějte na paměti, že různé značky jsou kalibrované trošku jinak a používání více světel od různých výrobců je komplikace. S mixem značek se pojí i složitější ovládání (vizte první bod), takže kombinace různých světel uvidíte jen velmi zřídka.

U barevné teploty je specifikovaný i její rozptyl, který závisí na zahřátí přístroje, síle výboje a dalších faktorech. Dražší značky mají teplotu barev více pod kontrolou a jejich rozptyl je menší.

Doba nabíjení

V zásadě čím kratší je doba nabíjení, tím dražší je záblesk, protože obsahuje lepší elektroniku. Nicméně nejdelší uváděná doba platí pro nejvyšší výkon, takže 600 Ws záblesk a jeho 300 Ws kolega s poloviční dobou nabíjení na tom mohou být ve skutečnosti podobně.

Doba trvání výboje

Někdy uváděná jako doba hoření. Opět čím kratší, tím lepší, ale také dražší.

Porovnávání tohoto parametru je složitější, než by se mohlo zdát. Záblesky totiž světlo vydají v jakémsi „výbuchu“, který pak postupně slábne do ztracena, a to poměrně dlouhou dobu. Vytrvalý „ocásek“ už ale prakticky nepřispívá k nasvětlení scény. Jak ale měřit konec?

Uvádějí se proto dva časy, t0.5t0.1, které říkají za jak dlouho vydávané světlo klesne pod 50 % maximálního výkonu, respektive pod 10 % výkonu. Čekejte, že čas t0.1 bude zhruba trojnásobný oproti t0.5. Bohužel někdy ve specifikacích nenajdete, o který čas se jedná.

Modelovací světlo

Asi každý záblesk má druhý zdroj světla, který svítí pořád a ukazuje fotografovi, jaký efekt má zhruba čekat po stisku spouště. Ale modelovacích světel je víc druhů s různými funkcemi. Některá světla spoléhají na standardní patici E27 a žárovku, jiná mají vmontované světlo typu LED. To má nižší spotřebu, takže se více vyplatí hlavně při focení na baterii. Jak žárovce, tak LED se někdy říká pilotní žárovka.

Světlo pro ateliér i exteriér: Vyznáte se v záblescích?
Zapnuté modelovací světlo uprostřed. Ve skutečnosti je poměrně silné a nedá se do něj dívat.

Běžná funkce, která ale není u všech světel, je poměrová síla modelovacího světla v závislosti na síle hlavního výboje. Tuto vymoženost využijete v sestavě více světel, kde každé bude pro vizualizaci svítit „modelově“ jen svým dílem světla, a ne s žárovkou na maximu.

Zvláštní funkce

V závislosti na systému a typu ovládání se můžete dočkat dalších funkcí. Ty někdo nezbytně potřebuje, ale pro jiného jsou zbytečný luxus.

Jedná se zejména o TTL a HSS.

TTL (Through the lens) je automatický výpočet síly blesku pomocí menšího předblesku. Zajímavé pro akční situace, ale pro ateliér hůř použitelné, protože ztrácíte kontrolu nad světlem a automatika zdaleka není neomylná.

HSS (High speed sync) dovoluje fotit s extrémně krátkými expozičními časy díky tomu, že záblesk vydává sérii krátkých záblesků.

Obě funkce vyžadují velmi těsnou spolupráci s Vaším fotoaparátem, proto je musí podporovat jak blesk, tak odpalovač (případně i přijímač, pokud není integrovaný v záblesku).

Do začátku něco levnějšího

Pokud se záblesky nemáte žádnou zkušenost, asi vám bude na začátek stačit jednodušší přístroj a postupně na něm přijdete na to, které parametry vám přestávají stačit. A jestli zjistíte, že vámi požadované funkce neexistují, nezoufejte – vývoj v tomto odvětví je překotný, takže během pár let se může objevit na trhu nový model, který vám sedne dokonale.

Čtěte také:

Zakládáme ateliér: Který typ fotografických světel vybrat?

Zakládáme ateliér II.: Jaké zvolit pozadí? 

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *