Jak se rozhodnout, jestli má smysl převádět fotku do černobílé

Svět vidíme v barvách a také fotoaparáty jsou schopny tuto viděnou barevnost docela spolehlivě zaznamenat. Přesto převod do černobílé může fotografiím mnohdy prospět. V jakých případech se to vyplatí?

Rozhodnutí, jestli má fotka být černobílá, nebo zůstat barevná, je často subjektivní a záleží na preferencích fotografa. Určitě se najdou tací, kteří fotí výhradně černobíle nebo zásadně naopak jen barevně. Převod do černobílé je svým způsobem stylizací fotografie, přece jenom je „normální“, že jsou věci barevné. I přes jistou míru subjektivity existuje několik principů, které nám při rozhodování mezi černobílým a barevným provedením mohou pomoci.

Hraje barva zásadní roli?

Podívejte se na svou fotografii a zkuste se zamyslet: Je barva tím nejdůležitějším prvkem? Ztratil by  snímek něco, kdyby tam barva nebyla? Pokud ano, pravděpodobně není vhodné převádět fotku do černobílé. Představte si, že se pokoušíte fotografovat nádherně barevného papouška ara. V tónech černé a bílé by to nedávalo příliš smysl. To ale neznamená, že výrazně barevné scény nemohou být převedeny do černobílé. Mnohdy mohou křiklavé barvy odvádět pozornost od hlavního motivu. Případně může být barevnost snímku úplně bezvýznamná pro náladu či téma, které chcete zachytit. Pokud je však barevnost tím hlavním motivem, fotka by měla barevná také zůstat.

Ústředním tématem snímku je barevnost místa a hlavním motivem či objektem je pak typicky žlutý newyorský taxík. Při převedení do černobílé ztratíme to hlavní, co se fotka snaží zachytit – že večerní New York je pestré místo s hustým provozem, z něhož vyčnívá žlutá barva místní taxi služby. V tomto případě je lepší fotku ponechat barevnou. Canon EOS 100D, EF-S 24 mm f/2.8 STM, 1/80 s, f/4, ISO 800, ohnisko 24 mm
Ústředním tématem snímku je barevnost místa a hlavním motivem či objektem je pak typicky žlutý newyorský taxík. Při převedení do černobílé ztratíme to hlavní, co se fotka snaží zachytit – že večerní New York je pestré místo s hustým provozem, z něhož vyčnívá žlutá barva místní taxi služby. V tomto případě je lepší fotku ponechat barevnou.
Canon EOS 100D, EF-S 24 mm f/2.8 STM, 1/80 s, f/4, ISO 800, ohnisko 24 mm

Má fotka geometrický ráz?

Pokud na fotografii používáte grafické prvky a zejména jasné linie, hodí se ideálně pro černobílé zpracování. Pomocí linií můžete snadno dosáhnout dynamické kompozice a vést divákovo oko po snímku. V černobílém provedení často tyto linie vyniknou ještě zřetelněji a budou o to působivější.

Linie, kterých je fotografie plná, se souběžně doplňují s úsečkou vytvořenou stínem postavy. V černobílém provedení jsou díky jasnějšímu kontrastu zřetelnější, a podporují tak celkové geometričtější pojetí fotografie. Sony A7, FE 50 mm f/1.8, 1/160 s, f/8, ISO 125, ohnisko 28 mm
Linie, kterých je fotografie plná, se souběžně doplňují s úsečkou vytvořenou stínem postavy. V černobílém provedení jsou díky jasnějšímu kontrastu zřetelnější, a podporují tak celkové geometričtější pojetí fotografie.
Sony A7, FE 50 mm f/1.8, 1/160 s, f/8, ISO 125, ohnisko 28 mm

Je fotka výrazně kontrastní?

Vysoce kontrastní snímky se sytými, plnými stíny a jasně světlými plochami v černobílém provedení většinou velmi dobře fungují. Jakmile totiž ze snímku odstraníte barvy, zůstane jen hra světla a stínů. Výrazně kontrastní snímky mají hodně černé a bílé, středních šedých tónů bývá méně. Právě takový kontrast je jednou z věcí, které dělají černobílou fotku tolik zajímavou. Barvy mnohdy rozptylují naše vnímání a nedovolují nám si ho plně vychutnat. Pokud tedy máte před sebou snímek, kde je rozdíl mezi světlými a tmavými častmi nápadný, neváhejte je zkusit převést do černobílé.

Siluety postav jsou v poměrně jasném kontrastu ke svému okolí. Na barevné fotografii je přítomno ovšem i několik výrazných barev a více tónů, které rozptylují náš pohled. Převodem do černobílé získáme jasnější a kompaktnější kompozici. Canon EOS 100D, EF-S 24 mm f/2.8 STM, 1/60 s, f/2.8, ISO 1600, ohnisko 24 mm
Siluety postav jsou v poměrně jasném kontrastu ke svému okolí. Na barevné fotografii je přítomno ovšem i několik výrazných barev a více tónů, které rozptylují náš pohled. Převodem do černobílé získáme jasnější a kompaktnější kompozici.
Canon EOS 100D, EF-S 24 mm f/2.8 STM, 1/60 s, f/2.8, ISO 1600, ohnisko 24 mm

Pohrává si fotografie se stíny objektů?

Dlouhé stíny, které vznikají, když je slunce těsně nad obzorem, můžete převodem do černobílé zdůraznit a vypíchnout. Opět tu jde o hru kontrastu mezi světlou plochou a tmavým stínem, který se na ní usazuje. Barevné podání nám nabízí mnohem více podnětů a tónů, a stíny nejsou tudíž na snímku tak dominantní. Pokud je chcete zvýraznit, převod do černobílé vám pomůže.

Snímek je založený na rovnoběžnosti stínů různých objektů. Díky nim působí klidně a harmonicky. Černobílým zpracování tento efekt ještě podpoříme, stíny vyniknou a jemné barevné detaily se schovají do tónů černobílého spektra. Sony A7, FE 28 mm f/2, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 28 mm
Snímek je založený na rovnoběžnosti stínů různých objektů. Díky nim působí klidně a harmonicky. Černobílým zpracování tento efekt ještě podpoříme, stíny vyniknou a jemné barevné detaily se schovají do tónů černobílého spektra.
Sony A7, FE 28 mm f/2, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 28 mm

Je na snímku něco, co má nápadnou strukturu nebo texturu?

Předměty se znatelnou strukturou nebo texturou a všechny věci s charakteristickým povrchem jsou slibnými kandidáty pro černobílé snímky. Může to být třeba kůra stromu, oloupaný nátěr nebo vrásčitá kůže. Běžně o struktuře předmětů uvažujeme ve smyslu toho, jaké jsou na dotek. Ve fotografii pak je cílem vytvořit tento dojem pouze skrze obraz. Snímek by svým zpracováním měl vyvolávat pocit, že se koukáme na něco hladkého, hrubého, ostrého nebo měkkého. V černobílé mají textury a struktury tendenci lépe vyniknout.

Snímek popraskané zdi dělá v barvách spíše dojem abstraktní kresby či malby. Černobílé provedení už nás nechává vnímat více jednotlivé praskliny drsnost povrchu a jeho zvrásněnost. Sony A7, FE 50 mm f/1.8, 1/4000 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 50 mm
Snímek popraskané zdi dělá v barvách spíše dojem abstraktní kresby či malby. Černobílé provedení už nás nechává vnímat více jednotlivé praskliny drsnost povrchu a jeho zvrásněnost.
Sony A7, FE 50 mm f/1.8, 1/4000 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 50 mm

Obsahuje kompozice dominantní prvek na jednoduchém pozadí?

Jasné kompozice působí dobře, když jsou vykresleny v černé a bílé. Ideální je, máte-li na snímku jeden hlavní objekt, který je umístěný v nekomplikovaném prostředí. Je důležité, aby byl od pozadí lehce izolovaný, jinak by s ním v černobílé mohl splynout.

Fotografie je velmi jednoduchá, svým dojmem až minimalistická. Na prostém pozadí je usazená zřetelná figura, a tak snímek dobře funguje i v černé a bílé. Sony A7, FE 28 mm f/2, 1/100 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 28 mm
Fotografie je velmi jednoduchá, svým dojmem až minimalistická. Na prostém pozadí je usazená zřetelná figura, a tak snímek dobře funguje i v černé a bílé.
Sony A7, FE 28 mm f/2, 1/100 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 28 mm

Jakou náladu chcete vytvořit?

Mnohdy černobílá i barevná varianta fotografie mají něco do sebe a záleží pak už jen na tom, co svým snímkem chcete říct. V černobílé se dobře pracuje s dramatičností snímku. Vytvořit můžete také potemnělejší či pochmurnější atmosféru. Samozřejmě to neznamená, že černobílá fotografie je smutná nebo dramatická. Dosahuje se těchto poloh ale snáze než s plnou barevností. Pěkným příkladem může být třeba krajina s oblohou plnou mraků, kde černobílá podtrhne strukturu nebe, vyzdvihne kontrast a bez barev bude snímek působit celkově dramatičtěji. Náladové snímky také mohou vzniknout z objektů vystupujících z ulic nebo krajin ponořených do mlhy.

Při večerním západu slunce se po obloze táhlo velké množství různých mraků. V barevné variantě vyniká především kombinace dobře se doplňující žlutooranžové a modré. Zatímco v černobílé hraje důležitější roli obloha strukturovaná mračny, která díky vysokému kontrastu působí dramatičtěji než v barevném provedení. Sony A7, FE 28 mm f/2, 1/100 s, f/22, ISO 100, ohnisko 28 mm
Při večerním západu slunce se po obloze táhlo velké množství různých mraků. V barevné variantě vyniká především kombinace dobře se doplňující žlutooranžové a modré. Zatímco v černobílé hraje důležitější roli obloha strukturovaná mračny, která díky vysokému kontrastu působí dramatičtěji než v barevném provedení.
Sony A7, FE 28 mm f/2, 1/100 s, f/22, ISO 100, ohnisko 28 mm

Až budete převádět vaše fotografie do černobílé, dejte si pozor, aby na nich skutečně byla jak černá, tak bílá a snímek nebyl utopený pouze v nevýrazných odstínech šedi. Kouzlo černobílé fotky tkví právě v kontrastech a prolínání světlého a tmavého. I když rozhodnutí, zda fotku převést do černé a bílé závisí také na vkusu a na tom, jakou chcete vykreslit atmosféru, platí, že černobílé fotky vyžadují výraznější kompozice. Hledejte zřetelné linie, dominantní postavy a předměty na jednoduchém pozadí a kontrastní scény.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorDáša Husárová

Nejraději fotím v ulicích, chci se v nich ztratit, abych viděla. Neopakovatelné v každodenně se opakujícím. Malé příběhy, kousky lidí. Pátrám po světle - v městech, lesích i tvářích. Kromě webu www.asasarova.com, mě najdete i na blogu vtichulisky.tumblr.com.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *