Rallye? Proč ne

Když přišla nabídka fotografovat WRC (World Rally Championship) na Sardinii, tak jsem ji ve svém nadšení ihned přijal. Prvotní zápal však po pár dnech opadl a vystřídal jej mírný pocit nejistoty, protože rallye jsem do té doby nikdy nefotil. Zarezervoval jsem si hotel, přes internet také auto – bez něj se při focení rallye neobejdete – a začal jsem přemýšlet nad technikou, kterou s sebou povezu. 

Po příletu na Sardinii jsem si jel vyzvednout potřebnou akreditaci. Každý z fotografů k ní dostane ještě několik více než stostránkových brožur s mapami a informacemi, mezi kterými nechybí údaje o jednotlivých rychlostních zkouškách a silničních úsecích. Pro každou rychlostní zkoušku jsou zde vyznačena dvě až tři místa vhodná pro fotografování. Pomocí značek je pak zakresleno, jak se k nim dostanete.

WRC Sardinie 2012.

Sardinie
Sardinie je se svojí rozlohou 24 000 Km2 druhý největší ostrov ve Středozemním moři, který nabízí velkou pestrost pro krajinářskou fotografii. Naleznete zde vysoké hory, nádherné pláže, písečné duny či termální prameny. Po tři sta dní v roce je zde jasná obloha a teploty ani v zimě neklesají pod 15°C.

 

WRC Sardinie 2012. Nikon D3, AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VR II, 1/1000 s, F4, ISO 200, ohnisko 200 mm.

Atraktivní rychlostní zkoušky

Protože jsem byl na Sardinii poprvé a vůbec poprvé jsem měl fotit rallye, domluvil jsem si schůzku s Massimem Bettiolim. Řadí se totiž mezi nejlepší fotografy rallye (jako jediný fotí WRC pro agenturu Getty Images po celou sezonu) a navíc na Sardinii bydlí. Massimo se mnou strávil celý první den a vysvětlil mi co a jak.

Bylo zhruba šest hodin ráno, když mě Massimo vyzvedl u hotelu. První rychlostní zkouška se konala na druhé straně ostrova, proto bylo potřeba vyrazit velmi brzy. Silnice kolem závodního úseku se navíc uzavírají pro veškerou dopravu několik hodin před začátkem závodu.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/1000 s, F5,6, ISO 800, ohnisko 35 mm.

Jako první místo jsme zvolili velký skok, kterým je WRC na Sardinii pověstné. Přístupové komunikace jsou většinou úzké kamenité polní cesty, na kterých navigace podle GPS není možná. Právě proto se vyplatí mít dobře nastudované mapy.

Zaparkovali jsme auto raději úplně na začátku, což nám velmi usnadnilo rychlý odjezd. Vyfotografoval jsem prvních pár závodníků a následoval přesun na další etapu. Mezi jednotlivými etapami není příliš mnoho času, takže – v případě, že chcete stihnout více rychlostních zkoušek za den – musíte poměrně spěchat. Massimo je naštěstí duší závodník, 140 km/h na úzkých okrskách pro něj nebyl problém a díky tomu jsme stihli vše, co jsme potřebovali.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF Nikkor 16 mm F2,8D, 1/1600 s, F2,8, ISO 200.

Silniční úseky – přejezdy

Samotné rychlostní zkoušky jsou na WRC nejpopulárnější. Velmi zajímavé fotografie ale lze získat také na jednotlivých silničních přejezdech. Na jeden takový jsme se zaměřili po malém poledním servisu závodních aut. Ze servisu totiž auta pokračují na odpolední etapu po nádherné pobřežní silnici s historickým městem Caselsardo v pozadí.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/800 s, F4,5, ISO 200, ohnisko 32 mm.

Přijeli jsme na místo se skoro hodinovým předstihem, vybrali jsme vhodnou kompozici a čekali na vozy se závodníky. Závodní auta bývá slyšet už z poměrně velké vzdálenosti, takže i když stojíte za zatáčkou, není problém se stihnout připravit k focení.

Při přejezdech se velmi vyplatí mít fotoaparáty vždy připravené. Můžete totiž potkat závodníky v nejrůznějších zajímavých situacích a než byste schovaný fotoaparát vytáhli z batohu, bylo by pozdě.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VR II, 1/1000 s, F6,3, ISO 500, ohnisko 200 mm.

Postřehy z první rallye

Následující dva dny mě už Massimo nedoprovázel, ale probíhaly vesměs ve stejném duchu jako den první. Přišel jsem ale na několik poznatků:

  1. Určitě si na přepravu půjčit silné auto vhodné na kamenité cesty (Renault Clio nebyl zas tak super volba).
  2. Vždy vás může trefit odletující kámen od kol aut, ať už jste kdekoliv, takže se vyplatí s tím trochu počítat(ideálně si na závod techniku pojistit, protože kámen v objektivu sice může vypadat efektně, ale na fotky nic moc).
  3. Osmdesát procent práce je přeprava mezi úseky a výběr míst pro fotografování. Důležitá rozhodnutí musíte dělat okamžitě a správně. Proto je třeba se kvalitně připravit.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/125 s, F6,3, ISO 400, ohnisko 24 mm.

Na rallye se dost práší, jestliže tedy nemáte nejvyšší řadu fotoaparátů a objektivů odolných vůči prachu, je vhodné se pokusit techniku ochránit obalem (silikonová pouzdra, případně igelitový sáček). Blesky jsem během závodu ani jednou nepoužil, protože ve dne to popravdě nemělo moc cenu a večerní etapy jsem se neúčastnil.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/100 s, F3,2, ISO 800, ohnisko 24 mm.

V depu jsem se snažil pracovat se světlem stávajícím, kterým se dala lépe vystihnout atmosféra tohoto zajímavého místa.

WRC Sardinie 2012. Nikon D800, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, vícenásobná expozice.

Foceno s Nikonem D3 a D800
Na Sardinii jsem odjížděl se dvěma zrcadlovkami – Nikonem D3 a D800. Objektivy jsem používal rovněž z dílny Nikonu, a to AF Nikkor 16 mm F2,8D, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED a AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VR II.
Velmi mi pomohl Nikon D800 se svým rozlišením 36 Mpx, při kterém jsem mohl snadno provádět výrazné dodatečné ořezy i při zachování stále dostatečného výsledného počtu obrazových bodů.

 

WRC Sardinie 2012. Nikon D3, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/1600 s, F3,5, ISO 200, ohnisko 24 mm.

Fotit WRC bylo velmi náročné. Ať už na techniku, celodenní nasazení, přesuny v obtížném terénu či všudypřítomný prach a odletující kameny. Také se velmi liší fotografování „amatérské“, kdy si ráno najdete pěkné místo a jste tam celý den, můžete se soustředit na jeden pěkný záběr a nic vás nehoní.

Naopak při fotografovaní pro klienta (časopis, závodní stáj, agentura apod.) musíte nafotit skvělé záběry z různých míst a mít na fotografiích samozřejmě i vítěze či jezdce z „vaší“ stáje. Nejdůležitější je ale si vše užít a vrátit se domů ve zdraví!

WRC Sardinie 2012. Nikon D3, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/640 s, F4, ISO 200, ohnisko 70 mm.

Poslední aktualizace 10. prosince 2012

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Daniel Vojtěch

Mladý kreativní fotograf. Studoval v Ateliéru reklamní fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, spolupracuje s firmou Nikon, je členem Red Bull Photofiles, lektoruje na Institutu digitální fotografie. Zaměřuje se na fotografování extrémních sportů a lifestyle. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře