Priorita času vs. Priorita clony: naučte se je používat

Priorita času a Priorita clony. Tyto poloautomatické režimy najdete v každé digitální zrcadlovce. Umožní vám nastavit si podle potřeb ISO a čas závěrky nebo clonu. Chybějící údaj pak automaticky dopočítají. Podívejte se, kdy který mód použít, jak s nimi pracovat a kdy se vyplatí zvolit manuální režim.

Při focení zrcadlovkou je nejlepší zcela zapomenout na automatické režimy fotoaparátu. Využijete je nanejvýš při dokumentačním fotografování, kdy potřebujete pouze pořídit obrazový záznam a nemáte vyšší požadavky na estetickou kvalitu fotografie.

Pro kreativní vyjádření je lepší sáhnout po poloautomatických módech Priorita času a Priorita clony nebo po manuálním režimu fotoaparátu.

Priorita času

V režimu Priorita času sami nastavíte čas závěrky a ISO, se kterým chcete pracovat. Vestavěný expozimetr fotoaparátu pak k nastaveným parametrům zvolí hodnotu clony tak, aby byla fotografie správně exponovaná.

Bližší informace o vztahu jednotlivých expozičních parametrů k expozici obrazu se dozvíte v článku o expozičním trojúhelníku.

Využití režimu Priorita času pro panning.

Klasický námět pro využití režimu priority času při fotografování technikou panning (švenkování). Nastavení delšího času a plynulé sledování hlavního motivu během expozice umožnilo rozmazat prostředí a vyjádřit tak dojem rychlosti a pohybu. Panasonic Lumix DMC-LX3, 1/15 s, f/8, ISO 100, ohnisko 5,1 mm (EQ 35: 24 mm)

Režim Priorita času využijete například pro „zmrazení“ rychle se pohybujících objektů. Díky němu ostře zachytíte například sport nebo pohyb zvěře. Stačí jen nastavit dostatečně krátký čas závěrky.

Můžete ale postupovat také obráceně a nastavit dlouhý čas závěrky. Získáte tak záběry s efektně rozmazanou tekoucí vodou nebo po obloze plujícími mraky.

Zatímco v prvním případě budete pracovat s časy v řádu setin či spíše tisícin vteřiny, u druhé varianty případě nastavte časy v řádu jednotek až desítek vteřin. Dlouhé časy navíc využijete i k vymazání pohybujících se předmětů z rušné scény. Například při fotografování památek se tak jednoduše zbavíte pohybujících se turistů.

Ilustrační snímek v režimu Priorita času.

Ilustrační fotografie kapky dopadající na hladinu. Záměrem bylo zmrazit pohyb kapky použitím krátkého expozičního času. I přes nastavení minimální clony objektivu je fotografie kvůli nedostatku světla výrazně podexponovaná. Canon EOS 80D, Sigma 18-35 mm 1:1.8 Art, 1/4000 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 35 mm (EQ 35: 56 mm)

Je třeba upozornit na to, že při použití extrémně krátkých časů pravděpodobně narazíte na technické limity svého fotoaparátu, respektive objektivu.

Při fotografování s krátkými časy v řádu tisícin vteřiny často nemáte dostatek světla ani při plně otevřené cloně objektivu. Hrozí proto podexponování fotografií. Je tedy nutné pracovat s vysokými hodnotami ISO, čímž trpí technická kvalita fotografií, které obsahují vyšší úroveň šumu a mají snížený dynamický rozsah.

Vyplatí se také fotit do formátu RAW, který zachovává maximum obrazových informací. V Zoner Photo Studiu pak jeho expozici snadno vylepšíte.

Ilustrační snímek v režimu Priorita času s automatickým ISO.

Ilustrační fotografie kapky dopadající na hladinu. Záměrem bylo zmrazit pohyb kapky použitím krátkého expozičního času. Abych vyřešil nedostatek světla na scéně, nastavil jsem automatické ISO. Automatika fotoaparátu tak mohla sama rozhodnout, jaká hodnota ISO je nejlepší pro dosažení správné expozice. I tak je fotografie vlivem nedokonalosti vestavěného expozimetru podexponována. Canon EOS 80D, Sigma 18-35 mm 1:1.8 Art, 1/4000 s, f/1.8, ISO 800, ohnisko 35 mm (EQ 35: 56 mm)

Naopak při fotografování s extrémně dlouhými expozičními časy v řádu desítek vteřin ani plně zacloněný objektiv nezadrží dostatek světla dopadajícího na snímač. Musíte si proto pomoci neutrálním šedým (ND) filtrem, případně polarizačním filtrem, které omezí množství světla proudícího do objektivu.

Ilustrační snímek v režimu Priorita času usilující o vymazání kapky vody.

Ilustrační fotografie kapky dopadající na hladinu. Záměrem bylo kapku z fotografie zcela vymazat. Z tohoto důvodu jsem nastavil maximální možný čas, při kterém došlo k plnému zaclonění objektivu. I při maximální cloně a minimálním nastavení ISO je nastavený čas ještě natolik krátký, že kapka je ve fotografii patrná. Canon EOS 80D, Sigma 18-35 mm 1:1.8 Art, 1/5 s, f/16, ISO 100, ohnisko 35 mm (EQ 35: 56 mm)

Ilustrační snímek v režimu Priorita času s nastavenou kompenzací expozice.

Ilustrační fotografie kapky dopadající na hladinu. Záměrem bylo kapku z fotografie zcela vymazat. S vědomím, že vestavěný expozimetr fotoaparátu má tendenci světlou fotografii podexponovat, jsem zadal kompenzaci expozice +1 a 2/3 EV. Umožnilo mi to nastavit čas 0,6 s, který je tak dlouhý, že kapku můžete v obraze spíše tušit. Canon EOS 80D, Sigma 18-35 mm 1:1.8 Art, 0.6 s, f/16, ISO 100, ohnisko 35 mm (EQ 35: 56 mm)

Ilustrační snímek v režimu Priorita času focený s polarizačním filtrem.

Ilustrační fotografie kapky dopadající na hladinu. Záměrem bylo kapku z fotografie zcela vymazat. Fotoaparát jsem nastavil jako u předchozího snímku, ale navíc jsem na objektiv našrouboval polarizační filtr, který eliminoval odlesky na hladině a zároveň omezil množství světla proudící do objektivu. Mohl jsem tak nastavit čas závěrky na 2 s a díky tomu kapku zcela vymazat. Canon EOS 80D, Sigma 18-35 mm 1:1.8 Art, 2 s, f/16, ISO 100, ohnisko 35 mm (EQ 35: 56 mm)

I kvůli zmíněným problémům s použitím extrémních časů se režim Priorita času v praxi příliš nepoužívá. Zpravidla bývá lepší fotit uvedené motivy v plně manuálním režimu.

Priorita clony

Na rozdíl od režimu Priorita času, který v praxi příliš neuplatníte, je režim Priorita clony základním módem, který používají reportážní fotografové. V tomto poloautomatickém režimu fotoaparátu nastavíte požadovanou clonu objektivu a ISO. Fotoaparát k nim pak zvolí správnou hodnotu času závěrky.

Portrét focený v režimu Priorita clony.

Klasický námět pro režim priorita clony. Odclonění objektivu umožnilo rozmazat pozadí za modelkou. Canon EOS 7D, 70-200 mm, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 135 mm (EQ 35: 216 mm)

Nastavením clony objektivu řídíte hloubku ostrosti ve fotografii. Díky tomu určíte, co bude na fotografii ostré a co rozmazané, tedy mimo pole hloubky ostrosti.

Je to velmi efektivní způsob, jak oddělit focený subjektu od pozadí (například při fotografování portrétů), nebo naopak jak docílit ostré kresby v celé ploše a hloubce snímku (například u krajinářské fotografie, při fotografování architektury nebo v produktové fotografii).

Město focené v režimu Priorita clony.

Námět (městská krajina/architektura) pro plně zacloněný objektiv. Celá scéna je proostřená a nastavením maximální clony objektivu došlo k efektní proměně světelných zdrojů ve hvězdičky. Canon EOS 5D MkII, 70-200 mm, 15 s, f/22, ISO 100, ohnisko 200 mm (EQ 35: 200 mm)

O volbě expozičních parametrů se více dozvíte v článku o rozdílu mezi technicky správnou a kreativní expozici.

Manuální režim fotoaparátu

Králem mezi expozičními režimy fotoaparátu je manuální režim, ve kterém máte všechny fotografické parametry plně pod kontrolou. Měření fotoaparátu vám slouží jako poradní hlas, kterého se můžete, ale také nemusíte držet.

K práci v manuálním režimu většinou přistoupíte v okamžiku, kdy je na nastavení parametrů dostatek času. V takovém případě je vhodné použít k měření expozice ruční expozimetr, který je mnohem přesnější než expozimetr vestavěný ve fotoaparátu.

Zatímco vestavěný expozimetr měří světlo odražené od scény a můžou ho zmást příliš tmavé či světlé objekty, externí expozimetr odečítá přímo světlo na scénu dopadající.

Při reportážním stylu fotografování využijete manuální režim fotoaparátu v situaci, kdy se na scéně nemění hladina osvětlení. Typicky je to v interiéru pod umělým osvětlením. Získáte také konstantně exponovanou sérií snímků. Nemusíte se tak bát, že každá fotografie bude jinak světlá či tmavá.

Bez manuálního režimu se neobejdete ani při fotografování se zábleskovými světly ve studiu, kdy jiný mód nelze použít.

Automatické nastavení ISO

Současné zrcadlovky umožňují pracovat s automatickým nastavením hodnoty ISO ve všech možných režimech fotoaparátu. Osobně jsem si pro reportážní fotografování velice oblíbil použití kombinace režimu Priorita clony a automatického nastavení ISO.

Dejme tomu, že fotografuji svatbu a začínám se záběry před kostelem. Nastavím požadovanou hodnotu clony a fotoaparát automaticky volí čas závěrky, který je díky velkému množství světla v exteriéru poměrně krátký. Když se přesunu do tmavého interiéru kostela, začínají vycházet časy závěrky příliš dlouhé na fotografování bez stativu. Fotoaparát na to automaticky reaguje a nenastaví čas delší, než je pro fotografování z ruky bezpečné. Raději začne zvyšovat hodnotu ISO a já získám správně exponované a ostré snímky, aniž bych musel měnit nastavení fotoaparátu.

V praxi se nejčastěji setkáte s režimem Priorita clony

Zatímco režim Priorita času tak často nepoužijete, režim Priorita clony uplatníte zejména při reportážním stylu fotografování. V takových chvílích totiž kvůli rychle plynoucím ději není dostatek času na ruční nastavování expozičních parametrů. Díky režimu Priorita clony přitom máte výslednou podobu fotografie pod kontrolou.

Při focení statických motivů je nejvhodnější pracovat v plně manuálním režimu. Máte tak vše plně pod kontrolou a nejste odkázaní na automatiku fotoaparátu, která není vždy neomylná.

Pokud to váš fotoaparát umožňuje, osvojte si také fotografování s automatickým ISO. Ušetříte si tak čas s jeho nastavováním, který se vám například při focení reportáží může opravdu hodit.

Poslední aktualizace 5. září 2017

9 1
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře