Portrét ve světle svíček a prskavek

Pohltila vás už vánoční atmosféra plná tlumeného světla svíček? Nakoupili jste si balíčky prskavek a těšíte se, až rozzáří vaše sváteční dny? Pak určitě zkuste jejich světlem prosvítit i vaše portrétní fotografie. Mihotavý plamínek i drobné jiskry jim dodají vřelý nádech.

V těch chladných dnech, kdy už stromům opadalo barevné listí a slunce vykukuje jen sporadicky, se nejen nám fotografům lehce zasteskne po jasnějších odstínech barev. Ideální čas zapálit při dlouhém večeru několik svíček a zkusit si s nimi pár fotografických experimentů. Do jednoho takového se pustíme. V následujících řádcích si ukážeme, jak je svíčku nebo prskavku možné využít při fotografování portrétu.

Nastavení fotoaparátu

V první řadě schovejte a vypněte blesk. Ostré zábleskové světlo by úplně zničilo intimitu snímku vytvořeného malým zdrojem světla. Jde nám naopak o to zachytit právě jen to, co samotná svíčka nebo prskavka dokáže osvítit.

Clonu otevřete pokud možno nejvíce, co to jde, ať může objektivem pronikat větší množství světla. Mějte ale pak na paměti, že pracujete s menší hloubkou ostrosti. Máte-li možnost, použijte raději pevný objektiv s vyšší světelností. Objektivy se zoomem mají často světelnost proměnlivou, a tak můžete přicházet o množství světla s tím, jak zoomujete.

Ač se to nezdá, světlo svíčky je natolik intenzivní, že dovede osvítit obličej i ze vzdálenosti delší než bezprostřední. Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/15 s, f/2, ISO 800, ohnisko 50 mm
Ač se to nezdá, světlo svíčky je natolik intenzivní, že dovede osvítit obličej i ze vzdálenosti delší než bezprostřední.
Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/15 s, f/2, ISO 800, ohnisko 50 mm

Klíčové bude sladit hodnotu ISO s rychlostí závěrky. Zvolte takové ISO, u kterého váš fotoaparát neprodukuje nepříjemné zrno. U starších fotoaparátů to může být hodnota 400 či 800. Novější čipy fotoaparátů však zvládají i vyšší hodnoty bez znatelnějšího úbytku kvality obrazu.

A co s rychlostí závěrky? Můžete zkusit fotografovat v režimu prioty clony a nechat na fotoaparátu, ať vám rychlost dopočítá sám. Pokud však chcete mít vše plně pod kontrolou, zvolte režim manuální. Ideální je čas zhruba okolo 1/15 sekundy. Můžete zkusit nižší, klade to však větší nároky na portrétovaného, aby zůstal naprosto bez hnutí. I drobnější pohyb může způsobit rozmáznutí obrazu.

Delším časem dosáhneme rozmáznutí jisker prskavky. Zároveň s otevřenou clonou je třeba počítat s nízkou hloubkou ostrosti – pokud zaostříme na obličej, samotná prskavka již ostrá nebude. Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/10 s, f/2,8, ISO 1000, ohnisko 50 mm
Delším časem dosáhneme rozmáznutí jisker prskavky. Zároveň s otevřenou clonou je třeba počítat s nízkou hloubkou ostrosti – pokud zaostříme na obličej, samotná prskavka již ostrá nebude.
Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/10 s, f/2,8, ISO 1000, ohnisko 50 mm

Dlouhé časy se stativem

S tak dlouhým časem, jako je 1/15 sekundy, hrozí, že si fotku rozmáznete i pouhým roztřesením fotoaparátu rukou při fotografování. Nejlepší je v tomto případě použít stativ a fotoaparát ukotvit. Abyste se úplně vyhnuli roztřesení snímku, použijte navíc dálkovou spoušť.

Pokud však nevlastníte spoušť ani stativ, zkuste se při fotografování zapřít alespoň o zeď či sloup. Stůjte pevně, před stiskem spouště se nadechněte a zadržte při focení dech. I tím minimalizujete možnost rozhýbání fotoaparátu.

Jak získat více světla

Jeden plamínek svíčky nebo jiskry z malé prskavky přece jen nevytvoří tak velké množství světla. Přiblesknutím bychom ale mohli zničit atmosféru fotografie. Tak jak si pomoci, když potřebujeme svítit na portrétovaného intenzivněji? Přímočarým řešením může být větší svíčka nebo více svíček zaráz. Zkuste se ale také porozhlédnout kolem sebe. Pomohou vám odrazné plochy – bílé stěny, bílý stůl či ubrus. Přisviťte si světlem z venkovních lamp vnikajícím oknem nebo světlem z vedlejší místnosti. K odrážení světla můžete využít také zrcadlo.

Svíčky na podlaze by na osvícení celé postavy samy nestačily, pokud by se světlo nemohlo odrážet z okolních světlých stěn, pomohlo by i světlo z protějších oken a z místnosti vzadu. Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/20 s, f/2, ISO 2000, ohnisko 50 mm
Svíčky na podlaze by na osvícení celé postavy samy nestačily, pokud by se světlo nemohlo odrážet z okolních světlých stěn, pomohlo by i světlo z protějších oken a z místnosti vzadu.
Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/20 s, f/2, ISO 2000, ohnisko 50 mm

Zkoušejte, kombinujte, experimentujte

Pohrajte si s umístěním svíčky či prskavky. Čím blíže obličeji portrétovaného zdroj světla bude, tím víc bude osvětlený, ale také tím tvrdší stíny budou vznikat. Oddálíte-li svíčku či prskavku, dosáhnete jemnějšího vzhledu. Posuňte svíčku na stranu od portrétovaného a získáte pěkné boční světlo s částí tváře ve stínu. Rozestavte množství svíček na zem a zkuste s nimi osvítit celou postavu. Prodlužte čas a zkuste zachytit dráhy odlétajících jisker z prskavky. Rozmístěte svíčky po celé místnosti. Získáte tak další zdroje světla, které ale na fotce samotné už vidět být nemusí.

Pohrát si můžete i s hloubkou ostrosti – zkuste pro jednou místo na portrétovaného zaostřit na samotný zdroj světla, a nechte jej tak vyniknout. Najděte vzdálenější zdroje světla za portrétovaným nebo do větší dálky rozestavte další svíčky. Při nízké hloubce ostrosti dají vzniknout v pozadí pěknému světelnému bokehu. Nebraňte se dalším nápadům, jen pozor na odlétající jiskry a  převrhnuté kalíšky.

Fotografie je focená přes sklo okenní tabulky. To pomohlo rozostřit plamínkem svíčky těsně za oknem a utváří „lampionový“ efekt. Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/15 s, f/2, ISO 800, ohnisko 50 mm
Fotografie je focená přes sklo okenní tabulky. To pomohlo rozostřit plamínkem svíčky těsně za oknem a utváří „lampionový“ efekt.
Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/15 s, f/2, ISO 800, ohnisko 50 mm

Překážky a jak na ně

Vaším největším nepřítelem při focení portrétů za světla svíček či prskavek bude rozmazaný obraz. Ostatně jsme na to už narazili v průběhu textu. Pokud k tomu dojde, zvyšte rychlost závěrky. K zachování správné expozice budete muset buď zvýšit ISO, nebo více otevřít clonu. Jestliže už ale dojdete na konec svých možností v nastavení fotoaparátu, zkuste změnit nasvícení scény, přidejte další svíčky či světlo do pozadí a okolí.

K zachycení pavučinových jisker, bylo třeba prodloužit čas. S nízkou clonou fotografie klade důraz právě na efekt prskavky. ISO je o něco vyšší, aby postava v pozadí úplně nezanikla ve stínu. Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/4 s, f/1,8, ISO 1000, ohnisko 50 mm
K zachycení pavučinových jisker, bylo třeba prodloužit čas. S nízkou clonou fotografie klade důraz právě na efekt prskavky. ISO je o něco vyšší, aby postava v pozadí úplně nezanikla ve stínu.
Sony A7, FE 50mm f/1.8, 1/4 s, f/1,8, ISO 1000, ohnisko 50 mm

Na problémy můžete narazit také s automatickým ostřením fotoaparátu. Ostřicí systémy mohou mít v nižších světelných hladinách problém nalézt místo, na nějž mohou zaostřit. Místo plného autofokusu zkuste ostření na konkrétní bod. Bude-li se váš fotoaparát zdráhat, přejděte k manuálnímu. S každou další fotkou si s focením za světla svíček a prskavek budete umět poradit snáze.

Chystáte se tento malý experiment vyzkoušet? Neváhejte se s námi podělit o své snímky!

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorDáša Husárová

Nejraději fotím v ulicích, chci se v nich ztratit, abych viděla. Neopakovatelné v každodenně se opakujícím. Malé příběhy, kousky lidí. Pátrám po světle - v městech, lesích i tvářích. Kromě webu www.asasarova.com, mě najdete i na blogu vtichulisky.tumblr.com.

Komentáře (1)

  1. Jaroslav Jay Hampl

    Reagoval bych na větu „. Pokud však chcete mít vše plně pod kontrolou, zvolte režim manuální.“ jaký je rozdíl mezi časem, který k nastavené cloně a ISO spočítá podle expozimetru foťák v režimu priority clony a časem který podle téhož expozimetru nastavím ručně (kromě toho že to trvá déle?)
    V obou případech je čas stanoven podle expozičního trojúhelníku a intenzity osvětlení – tudíž musí být stejný. Pokud bych v manuálním režimu nastavil delší nebo kratší čas, dostanu přeexponovaný nebo podexponovaný snímek. Režim M tedy žádnou míru kontroly navíc nepřináší (kromě možnosti chybného nastavení)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *