Nechte vyniknout detail

Při toulkách městem lze narazit na zajímavé scenerie a kompozice. Někdy je však třeba výsledné fotografii trošku pomoci, aby dostala ten správný náboj.

Při cestě přes park jsem narazil na dětské kolo, které stálo osamoceně zaparkované kousek od hřiště, kde si hrála skupinka dětí. Jelikož nebylo příliš času na hledání ideálního úhlu záběru, natož pak na laborování s expozicí, vyfotil jsem si scénu s nastavenou prioritou clony a uložil do RAWu pro pozdější zpracování.

Po stažení snímku do počítače bylo třeba jej konvertovat do univerzálního formátu JPG. Ačkoliv je snímek pořízen zrcadlovkou Nikon, jejíž RAWy nejsou nativně podporovány Zoner Photo Studiem, díky instalovanému DNG konvertoru je možné vyvolat RAW data z různých značek fotoaparátů.

Po otevření snímku v RAW modulu je i z histogramu patrná mírná podexpozice, přidám tedy kompenzaci expozice do plusu a zároveň zapnu zobrazení přepalů, abych se vyhnul vypálené kresbě. Mírné náznaky přepalů na kole jsou v pořádku, stejně tak i podexpozice na pozadí, kde neruší.

Úprava korekce expozice se zobrazením přepalů

Úprava korekce expozice se zobrazením přepalů

Jelikož se chci na snímku zaměřit především na kontrast pozadí a žlutého kola, přidám světla a stíny, které se tak zvýrazní a zintenzivní. Také kontrast mi napomůže v mém záměru, takže jej zvýším. Vyvážení bílé na tomto snímku není stoprocentně přesné, správně by měl mít obraz více studenějších tónů. Nicméně, teplejší podání snímku lépe evokuje letní den a celkově je vyznění na pohled příjemnější. Proto nechám vyvážení bílé tak, jak je. V případě požadavku na změnu je nejlepším řešením výběr neutrálního bílého bodu, v tomto případě např. ze sedátka kola.

Upravená expozice, vyvážení bílé není třeba posouvat.jpg

Upravená expozice, vyvážení bílé není třeba posouvat.

Další kroky již vedou do editoru, kde budu s fotografií dále pracovat. Rušivým prvkem na snímku je kousek papíru na rozhraní světla a stínu. Svoji bílou barvou na sebe strhává zbytečně pozornost a odvádí oko diváka od hlavního objektu. Pomocí nástroje Klonovací razítko tedy vyretušuji kousek papíru. V tomto případě je to poměrně jednoduché, protože plocha země má natolik různorodou strukturu, že zásah do snímku nebude patrný.

Retuš kousku papíru, rušícího pozornost diváka.jpg

Retuš kousku papíru, rušícího pozornost diváka.

Ačkoliv je betonová zeď na pozadí mírně nakloněna, kolo stojí rovně, a proto jsem se rozhodl, že nebudu používat narovnání horizontu, tato funkce by sice srovnala horizontální linie pozadí, ovšem v ten okamžik by kolo již nestálo kolmo k zemi, což vypadá velmi nepřirozeně. Dalším krokem je tedy výběr kola tak, aby bylo možné provést selektivní úpravu, v tomto případě bude nejrychlejší kombinace magnetického lasa společně s výběrovým štětcem

Naznačení výběru magnetickým lasem a štětcem.jpg

Naznačení výběru magnetickým lasem a štětcem.

Po dokončení výběru jej invertuji a zbavím pozadí barevnosti – ne však úplně, potom by byl snímek černobílý – pomocí nástroje upravit barvy. Tím docílím oddělení kola od okolí. V závislosti na přesnosti výběru bude třeba i mírná desaturace kola. Opět invertuji výběr a provedu desaturaci kola avšak v mnohem menší míře.

Nastavení desaturace obrazu.jpg

Nastavení desaturace obrazu.

Snímku ještě přidám vinětaci pro intenzivnější atmosféru. Fotografii jsem nechal ještě den odpočívat a poté zhodnotil úpravu, zvážoval jsem možný ořez do panoramatického formátu ale nakonec jsem neřezal. Následně po změně velikosti a doostření putuje fotka do webové galerie.

Výsledný snímek.jpg

Výsledný snímek.

 

Poslední aktualizace 8. srpna 2011

42 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře