Lofoty v zrcadle

Nápad na koupi zrcadlovky se v mojí hlavě zrodil zcela spontánně a tak trochu překvapil i mě samotnou. Do června 2011 jsem totiž byla se svým zánovním kompaktem Panasonic Lumix DMC-FS10 vcelku spokojená, cvakání mě bavilo a, upřímně, finance, které jsem měla nazbyt, jsem daleko raději odložila na jiné účely.

Když jsem plánovala svou už druhou cestu na norské Lofoty, zatoužila jsem najednou tamní krásnou přírodu zdokumentovat lépe, než tomu bylo minule. Neustálé odkládání koupě digitální zrcadlovky tudíž bylo urychleno a kompakt musel pryč. Tím nechci říct, že by se moje vzpomínky měly později odvíjet od toho, jakým foťákem jsem co vyfotila. Spíš to byl ten zlom, kdy jsem si řekla: „Teď přišel ten čas na něco lepšího“. Kdo někdy v těchto končinách byl, pochopí. Chtěla jsem si toulání krajinou více užít a s focením si vyhrát – mít lepší výchozí fotografie s lepší obrazovou kvalitou, které mi poskytnou daleko širší možnosti k případným pozdějším úpravám.

Samotná koupě zrcadlovky byla docela náhodná. Osud mi zrovna přál – kolega Honza Kupčík zrovna prodával svůj Canon EOS 20D, tak jsem tuto nabídku využila a šla do toho. Mezitím jsem na bazaru Paladixu sehnala základní objektiv EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS. Den před odletem do Norska mi Honza poskytnul základní školení, během kterého mi ve vymezeném čase deseti minut vysvětlil zacházení s přístrojem a principy focení se zrcadlovkou. Vše jsem si zaznamenala na kousek papíru, který mi následující dva týdny sloužil jako můj photo guide. Abych nelhala, do Norska se mnou putovaly také dva díly Digitální fotografie od Scotta Kelbyho a nutno říci, že jsem tyto „jednoduché příručky“ později docela ocenila. Výlet na sever mohl začít – a s ním i moje první fotografické kroky se zrcadlovkou realizované častokrát stylem pokus-omyl.

Fredvang, pohled na záliv a kousek pláže. Složené panoráma. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/250 s, F13, ISO 800, ohnisko 18 mm.

Souostroví Lofoty
Lofoty jsou ostrovy (celkem asi 80) na severozápadě Norska rozkládající se 100 až 300 km nad severním polárním kruhem. Dnes jsou již největší a nejvýznamnější z ostrovů propojeny tunely a silničními mosty, ale není to tak dávno, kdy se během zimy některé z vesnic ocitly zcela odříznuté od světa. Neméně poetický je příjezd na Lofoty – jednou z možností je přeplavit se přes Atlantik těch několik desítek kilometrů trajektem z přístavního městečka Bodø. Dodnes si živě pamatuji, jak jsem se na nočním trajektu po celodenním trmácení snažila ze všech sil nezavřít oči a neusnout, abych mohla pozorovat půlnoční světlo, oceán a blížící se štíty hor. Krajina je kouzelná a pro focení dokonalá.

 

Cesta za polární kruh vedla přes Oslo, kde jsem volný čas mezi dvěma lety využila ke krátké prohlídce města a především budovy Oslo Opera House. Ta mě svou architekturou i polohou přímo na fjordu přitahovala už delší dobu. Její prohlídku jsem si stanovila jako jeden z prvních bodů na programu návštěvy Osla (jen tak mimochodem – budova vyhrála World Architecture Festival v Barceloně v roce 2008 a Mies van der Rohe Award v roce 2009). Tuším, že to bylo právě tady, kdy u mě nastal ten první opravdu euforický pocit ze snahy zachytit magickou atmosféru místa ve fotografii. Operu jsem obešla mnohokrát dokola, vyfotila ze všech možných úhlů a nacvakala jsem spoustu snímků, z nichž samozřejmě jen některé byly nakonec k použití, resp. vhodné k prezentování. Myslím, že právě zde jsem narazila na tvrdou realitu. Najednou mi nestačilo jen to, že se mi objekt líbí, chci ho vyfotit a mám ho čím vyfotit. V té chvíli jsem si přála znát všechna pravidla kompozice a nebýt odkázána jen na pokusy. O to větší však byla moje motivace začít se v této oblasti vzdělávat.

Vchod do prosklené budovy Opery s bílými stolky a židlemi v popředí. Tato fotka si sama říkala o černobílé provedení, které by tak dalo vyniknout ještě lépe architektonickým prvkům a minimalismu v provedení. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/100 s, F16, ISO 800, ohnisko 18 mm.

Během výšlapu na Munkebu. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/100 s, F5,6, ISO 100, ohnisko 18 mm.

Relax u horských jezer cestou na Munkebu (asi 450 m.n.m.). Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/80 s, F5,6, ISO 100, ohnisko 18 mm.

Opravdová fotografická extáze (dá se to tak u začátečníka nazvat? …myslím, že dá) však přišla na Lofotech. Všechno, co už jsem vlastně z minulé cesty znala, najednou díky mým foto experimentům vypadalo jinak. V létě je za polárním kruhem úžasné světlo, barvy jsou živé a syté a množství skvělých scenerií je až kontraproduktivní – a zdaleka ne vše vypadá na fotce tak úžasně jako v reálu. Při focení se mi také opakovaně potvrdila jedna z pouček Scotta Kelbyho ohledně krajinářské fotografie – nejlepší a také divácky nejpoutavější fotografie vznikají na místech, kam se obvykle člověk nedostane a přírodní div mu tak vy jako cestovatel-fotograf můžete ukázat z nečekané, neobvyklé nebo nové perspektivy. Typickou ukázkou jsou fotky fjordů z vrcholku hory, kopce se zbytky sněhu na pozadí rozkvetlé louky, horská jezera z těch nejméně přístupných míst atd.

Haukland. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/125 s, F8, ISO 100, ohnisko 24 mm.

Haukland, na pláži. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/125 s, F8, ISO 200, ohnisko 24 mm.

Když srovnám fotky z první cesty na Lofoty (pořízené kompaktem) a z druhé cesty v létě 2011 (se zrcadlovkou), kvalitativní posun je zřejmý. Zrcadlovka rozhodně splnila moje očekávání a nahodilé koupě jsem nelitovala ani minutu. Naopak, nové zážitky s focením ve mně vyvolaly touhu fotit mnohem více a lépe a hlavně – učit se. Protože jedna věc je skvělý objekt na focení a jakýsi „fotografický cit“ a věc druhá je jejich technické zvládnutí, o čemž jsem se mnohokrát na vlastní kůži přesvědčila. Ale jedno by nešlo bez druhého, takže já se nevzdávám a rychle dočítám všechny nashromážděné knihy o focení, aby mě další výlet za poznáním nezastihl opět nepřipravenou.

Cestou na Munkebu. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/100 s, F8, ISO 100, ohnisko 34 mm.

Vesnička Mortsund s typickými rybářskými chatkami (norsky „rorbu“). Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/60 s, F8, ISO 200, ohnisko 30 mm.

Pláž Unstad, oceán je zrovna v klidu, jinak je to ráj surfařů. Canon EOS 20D, EF-S Canon 18-55 mm F3,5-5,6 IS, 1/500 s, F4, ISO 125, ohnisko 21 mm.

 

Poslední aktualizace 27. února 2012

56 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Eva Škaroupková

Od konce roku 2009 pracuje v softwarové divizi ZONERu, kde se zabývá obchodem a marketingem v zahraničí. Je tak trochu rusofilka, studium ruštiny a mezinárodních vztahů na ní zanechalo své stopy. Kromě cest do Ruska vyhledává také cesty kamkoliv jinam, poznání a objevování nového. Miluje léto, teplo, slunce a plážový volejbal a od jisté doby také fotografování.

Číst všechny články.

Komentáře