Každý by chtěl lepší fotografickou techniku, ale k čemu?

Nové typy fotoaparátů se objevují s železnou pravidelností a spousta fotografů už se nemůže dočkat, až vyjde další verze jejich oblíbeného nástroje. Je ale vůbec důležité udržovat vybavení na úplné špičce pokroku?

Samozřejmě, mít nejnovější technické zázemí ničemu neuškodí a jestliže už vám docházejí nápady, za co utratit peníze, není co řešit. Ale ve chvíli, kdy vás začne zajímat poměr cena/výkon, už to s novinkami tak dobře nevypadá.

Historické vybavení není na vyhození

Čtete-li pravidelně servery recenzující fotografickou techniku, nutí vás to přemýšlet o tom, jak by se daly využít jejich nové funkce a jak moc vám teď dané vymoženosti chybí. V reálném světě ovšem všechny (rozumné) foťáky za posledních několik let jsou tak skvělé, že se hravě poperou s většinou scén.

Jsou natolik dobré, že použitou techniku už na fotkách prakticky nikdo zkoumat nebude a zaujme jedině nápad, kompozice, případně celkové zpracování snímku. Když procházíte internetové galerie fotek, tak je neuvěřitelné, kolik skvostů lze najít od autorů, používajících dnes již prakticky archaické vybavení.

Zkušenosti fotografa technika nenahradí

Tady jsem si udělal pauzu a jal jsem se experimentovat na Zoneramě a Flickru. Procházel jsem si galerie a vybíral fotky, které mně zaujaly (a zároveň měly přiložená Exif data, takže jsem dokázal zjistit foťák). Sám jsem byl v šoku: Z deseti fotek byla každá pořízena jiným fotoaparátem a jen dva z nich byly vydané po roce 2010. Průměrem byl ročník 2009 a rekordmanem Konika Minolta Dynax 7D z roku 2005.

Je pravda, že žijeme v revolučních letech. Nová technika nepřekračuje starou jen drobným snížením šumu, ale občas i radikálním vylepšením nebo úplnou změnou konceptu (zrcadlovky vs. bezzrcadlovky apod.). I tak ale si nenechte zkazit náladu tím, že existuje i něco lepšího než máte doma, a klidně foťte čímkoliv po ruce. Zkušenosti a fotografické oko totiž nenahradí žádná elektronika. Aspoň zatím.

Poslední aktualizace 7. října 2013

290 0

Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.