Jak na RAW? Stačí pár úprav a z průměrné fotky uděláte skvělou

Skoro všichni, kteří se focením zabývají více, fotí do RAWu. Díky RAW formátu totiž můžete udělat ze špatné fotky průměrnou, z průměrné výbornou, z výborné ještě lepší. Formát RAW totiž nabízí výrazně víc obrazových dat než třeba JPG. A díky vám dává mnohem lepší možnosti úprav. Podívejte se proto, jak na RAW.

Jak na RAW? Stačí pár úprav a z průměrné fotky uděláte skvělou

V tomto článku si ukážeme jednoduchou základní úpravu RAW fotky v modulu Vyvolat. Záměrně jsem vybral fotku s protisvětlem, kde je velmi rozdílná dynamika s výraznými světly i stíny. Práce fotoaparátu tedy rozhodně nestačí a je potřeba dalších úprav. Formát JPG by si s nimi neporadil, a proto se dá říct, že fotit do RAWu bylo přímo nutné.

Jak na RAW: původní snímek.

Jak na RAW? V modulu Vyvolat

Prvním krokem je otevření fotky v modulu Vyvolat v Zoner Photo Studiu. Důležitý je hlavně pravý panel, který začíná Histogramem a základními EXIF informacemi a pokračuje nástroji pro úpravy – expoziční, barevné a další.

Jak na RAW: Pravý panel ve Vyvolat.

Pravý panel v modulu Vyvolat.

Nejdřív zkuste automatiku

Jednoduchým a velmi účinným prvním krokem může být vyzkoušení Automatického vylepšení (A). Podle určitých algoritmů totiž zpravidla pozná, jak expozici vylepšit.

Jak na RAW: Automatické vylepšení v modulu Vyvolat Zoner Photo Studia.

Automatické vylepšení udělá základní úpravu.

Ruční doladění formátu RAW

Úprava je efektivní, práce tím ale nekončí. Automatika stáhla světla tak, aby zde nebyly přepaly a vylepšila i barvy. Pořád to ale není ono.

Doladíme tedy expoziční nástroje. V tomto případě je třeba přidat kontrast, zřetelnost a ještě trochu vytáhnout stíny.

Jak na RAW: Úprava expozice v Zoner Photo Studiu.

Upravte expozici podle svých představ.

Expozici jsme sice upravili, snímku ale pořád něco chybí. Upravíme tedy barvy. Výrazně proto zvýšíme Živost a Polarizaci.

Občas se hodí i barevné korekce jednotlivých barev. V tomto případě jsme posunuli žlutozelenou směrem do teplejších odstínů.

Jak na RAW: Úprava barev v modulu Vyvolat.

Pomocí Živosti, Polarizace a barevných korekcí zvýrazníte barvy.

Zredukujte šum a doostřete

Mírná redukce šumu a doostření se vždycky hodí. Fotku si při těchto úpravách vždy přibližte na 100% zvětšení, ať správně odhadnete intenzitu.

Jak na RAW: Redukce šumu a doostření ve Vyvolat.

Redukce šumu a doostření ve Vyvolat.

Nakonec lokální úpravy

Často se také hodí upravit zvlášť konkrétní část fotky. Například nebe přechodovým filtrem, portréty štětcovým filtrem nebo jako v tomto případě slunce kruhovým filtrem.

Jak na RAW: Lokální zvýraznění slunce.

Lokální zvýraznění slunce pomocí Kruhového filtru.

Na závěr už stačí jen doretušovat drobné nedostatky. V tomto případě nepořádek na vodě, který může rušit.

Jak na RAW: Retušování drobných chyb pomocí Zoner Photo Studia.

Na závěr úprav vyretušujte drobné nedostatky.

A můžeme exportovat

Jakmile jste s úpravami spokojení, klikněte na tlačítko Export a uložte výslednou fotku. Pokud ale upravujete sérii fotek, je lepší nejprve všechny zeditovat a pak exportovat hromadně. A pokud jste snímky pořídili za stejných podmínek a se stejným nastavením, můžete využít i hromadné úpravy.

Jak na RAW: Export snímku.

Fotku poté uložte do formátu JPEG pomocí Exportu.

Porovnání původního a finálního snímku.

Otestujte si práci s RAWy sami. Stačí jen stáhnout Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma, otevřít RAWy v modulu Vyvolat pustit se do úprav.

Poslední aktualizace 6. února 2018

184 0