Jak odstranit červené oči na fotce

Zřejmě se nenajde fotograf, který by se s efektem červených očí nesetkal. Tento nežádoucí jev vzniká odrazem záblesku od sítnice očí a nejčastěji jej najdete u fotografií pořízených kompaktním fotoaparátem s bleskem. Proč ale vzniká a jak tento defekt odstranit pomocí fotografických editorů? 

Hlavní příčinou vzniku červených očí na výsledných snímcích z kompaktů je umístění blesku velmi blízko objektivu. Předejít jejich vzniku můžete využitím režimu blesku, který vyšle několik krátkých záblesků před samotnou expozicí, což donutí duhovku ke stažení, tím pádem se zmenší plocha, od které by se záblesk mohl odrazit. Dalším způsobem je umístění blesku dále od objektivu, ideálně mimo fotoaparát.

Odstranění je jednoduché, naštěstí

Jestliže však už máte fotografii, na které je efekt červených očí přítomen, nezbude vám nic jiného, než se s ním vypořádat v počítači. Naštěstí je na tyto situace Zoner Photo Studio (ZPS) více než dobře vybaveno a my vám ukážeme jak tyto fotografie snadno upravit.

Vstupní fotografie s efektem červených očí. Foto: Imo Gonda.

Fotografii otevřete v Editoru ZPS a přibližte si snímek v poměru 1:1 (hvězdička na numerické klávesnici či ikona vpravo nahoře) nebo v případě nutnosti na 200 % zvětšení či vyšší.

V našem případě jsme snímek zobrazili na 400 % přiblížení.

Na panelu nástrojů zvolte funkci Redukovat červené oči (R).

Volba funkce Redukovat červené oči.

Aplikování redukce červených očí je velice snadné. Myší klepnete do prostoru očí, které jsou poznamenané odraženým zábleskem. Následně můžete měnit parametry této funkce. Program odvádí velice dobrou práci zcela automaticky sám. V některých případech je však dobré mu lehce pomoci.

Ovlivnit můžete Průměr nástroje, Toleranci odstínu potlačované barvy odlesku, Ztmavení upravované oblasti, Rozmazání a Přesah.

Automatické odstranění jevu červeních očí.

V našem případě jsme jen lehce snížili hodnotu Ztmavení z původních 35 na 29 bodů. Stejný postup jsme pak aplikovali i na druhé oko.

Po aplikování Redukce červených očí na portrétovanou osobu.

Jestliže na fotografii jsou další osoby s tímto nežádoucím efektem, postup opakujte. V opačném případě jsou úpravy hotovy.

Rozdíl mezi původní a výslednou fotografií.

Zářící oči
Funkce Redukce červených očí má tři režimy. Prvním je klasické potlačení červeného záblesku. Druhým pak režim Zářící oči, který použijete v případě silného svítícího odlesku (tedy tam, kde pouhé potlačení červených očí nestačí). Třetím režimem je pak Odstranění pomocí štětce – v případech, kdy chcete ručně detailně vybrat oblast, která má být upravena.

Poslední aktualizace 27. května 2014

35 0