Jak na architekturu – tipy na fotografování budov

Reálný svět nabízí mnoho objektů, které lze pomocí fotoaparátu zobrazit. Jedním z nich jsou budovy a architektonické stavby. Můžete se zaměřit na novostavby, současnou moderní architekturu nebo staré haly. U fotografování architektury je výhoda, že vás netlačí čas a než scénu vyfotíte, můžete si ji promyslet a nachystat.

Z povahy objektu vyplývá, že se jedná o statické fotografování. Doporučuji použít stativ, v ideálním případě i dálkovou spoušť. Snížíte s nimi vibrace a tedy i rozmazání snímku. Pokud chcete zachytit scénu ve větším světelném rozsahu, bude stativ nezbytný.

Ze začátku je nejlepší fotografovat stavby, které kolem sebe mají dostatek prostoru a je možné od nich odstoupit do větší vzdálenosti. Lépe se uplatňují základní kompoziční pravidla.

Počkejte na dobré světlo

Důležitým prvkem je denní doba. Z mé zkušenosti je pro fotografování staveb nejvhodnější doba ráno anebo podvečer, kdy je slunce níže nad obzorem. Budovy nevrhají ostrý stín a jsou nasvíceny pod vhodným úhlem. Světlo po východu, případně po západu slunce, je zároveň měkčí.

Počasí a stav oblohy je dalším ovlivňujícím faktorem. Pokud jsou na obloze mraky a vytvářejí závoj, paprsky slunce jsou rozptýlené a nevrhají tvrdé světlo.

Budova vyfocená v podvečer před západem slunce.
Budova vyfocená v podvečer před západem slunce.

Připravte si kvalitní podmínky

Stativ umístěte na tuhé podloží, aby co nejméně vibroval. Většina stativů má krabicovou libelu, s jejíž pomocí stativ srovnáte do horizontální polohy. Pro přesnější urovnání je lepší použít vodováhu, která se vkládá do sáněk blesku. Srovnaný horizont usnadňuje pozdější úpravy.

Například takto vypadá vodováha do sáněk blesku fotoaparátu.jpg
Například takto vypadá vodováha do sáněk blesku fotoaparátu.

Pokud se spoléháte pouze na vodováhu u stativu, nebo nevlastníte zmíněnou do sáněk blesku, zkontrolujete srovnané linie přes displej fotoaparátu. U digitální zrcadlovky využijte Live View. Většina kompaktních fotoaparátů a digitálních zrcadlovek umožňuje v náhledu Live View zobrazit mřížku, některé modely mají i integrovanou vodováhu.

Při fotografování často používám dělení dle zlatého řezu. Podle mřížky na displeji kontroluji svislice a vodorovné přímky. Vertikály kontroluji například na rozích budov. Nastavím svislou přímku v náhledu na roh budovy a uvolním páku třícestné hlavy stativu pro vertikální směr. Opatrně sklopím fotoaparát dolů, případně pozvednu nahoru, a zjistím, jestli svislá linie v náhledu kopíruje roh či hranu objektu.

Zoner Photo Studiu v modulu Editor je funkce, která využívá kolinearitu vektorů v případě, že potřebujete přímky vyrovnat dodatečně. Jde o Srovnání linií (K). Při úpravě počítejte s ořezem a deformací obrazu a tedy i změnou rozměrů. Původní fotografie (vlevo) měla širší záběr. U výsledné fotografie následně chybí část kostela.

Vyrovnání svislých přímek v ZPS – Srovnání linií.

Podobným způsobem lze zkontrolovat i vodorovné přímky. Vše je potřeba provádět s citem. Při povolení uzávěru stativu může hlava s fotoaparátem rychle spadnout.

Pravděpodobně nastane situace, kdy nepůjde srovnat obě dvě roviny přesně. Budete stát před vysokým kostelem a hlavu stativu nedostanete do požadované výšky. Potom je dobré zamyslet se nad kompozicí a záměrem výsledné fotografie a vybrat pouze jeden směr. Tím nejčastěji bývá ten svislý.

Preciznější nastavení v terénu výrazně zkracuje dobu úprav a minimalizuje deformaci obrazu. Čas strávený drobným laděním určitě oceníte dodatečně.

Obrázek jsem kontroloval pomocí náhledu na displeji. Před objektem jsem strávil přes třicet minut. Vynaložené úsilí se však vyplatilo. Křivky planetária kopírují linie.
Obrázek jsem kontroloval pomocí náhledu na displeji. Před objektem jsem strávil přes třicet minut. Vynaložené úsilí se však vyplatilo. Křivky planetária kopírují linie.

Vytvoření jednoho obrazu z tří expozic

Rád fotografuji opuštěné stavby, které již neslouží svému účelu a čekají buď na demolici, nebo v lepším případě na rekonstrukci. Zkuste rozšířit světelný rozsah fotografované scény užitím HDR techniky.

Většina fotoaparátů podporuje funkci zvanou expoziční bracketing. Funkce slouží k automatickému zachycení více snímků s rozdílnými expozičními hodnotami. Nastavíte rozsah EV hodnot (±1, ±2, ±3) ve kterých budete exponovat ostatní, nejčastěji dva další, snímky. První snímek má vyváženou expozici, další je podexponovaný a poslední je přeexponovaný – pořadí záleží na vašem nastavení. Každý snímek nemusíte nastavovat zvlášť, funkce bracketing expozici automaticky mění po zmáčknutí spouště a uloží zbylé snímky. I v tomto případě doporučuji použít samospoušť. Uvolněním spouště fotoaparátu totiž může dojít k vibracím a rozmazání obrazu.

Obr. 1 - Režim M 9.0 1/25, ISO 500 Obr. 2 - Režim M 9.0 1/320, ISO 500 Obr. 3 - Režim M 9.0 1/100, ISO 500
Obr. 1 – Režim M 9.0 1/25, ISO 500
Obr. 2 – Režim M 9.0 1/320, ISO 500
Obr. 3 – Režim M 9.0 1/100, ISO 500

Tvorba HDR snímků v ZPS je do velké míry automatická.

  • V modulu Správce klikněte na Menu > Vytvořit > Vytvořit HDR prolínáním expozic
  • Ve složce vyberte uložené snímky a software sám rozpozná typy expozic.
  • Zaškrtněte Zarovnat obrázky. Automatický ořez nechte prázdný. V levé části okna vyberte snímek a klikněte na Editovat společné body.
  • Společné (identické) body slouží k transformaci snímků na sebe. ZPS tyto body vybere automaticky, doporučuji body zobrazit a upravit výběr manuálně. Nejvhodnější identické body jsou na výrazných hranách, linkách nebo u kontrastních barev a textur. Body se snažte rozmístit rovnoměrně.
  • V dalším okně získáte obraz složený ze tří fotografií. Zde upravte světla a stíny zvlášť. Pomocí táhel nastavujete práh a plynulost přechodu, sílu rozmazání masky a intenzitu prolnutí.
  • Sledujte hodnoty u ikon HistogramPřepal. Vylepšíte jimi technickou kvalitu snímku. Po vyvolání ikony Přepal uvidíte přeexponovaná místa žlutě, podexponovaná modře. Histogram je vyjádřen křivkou, která zobrazuje hodnotu jasu u jednotlivých barevných složek ve fotografované scéně. Pokud scéna obsahuje přepaly, křivka bude vykazovat vyšší hodnoty v pravé části histogramu.
Výsledná HDR fotografie je složená z celkem tří expozic.jpg
Výsledná HDR fotografie je složená z celkem tří expozic.

Zkuste vyhledat staré haly, zchátralé zámecké nádvoří i dávno zapomenuté objekty ve vašem městě. I továrny, do kterých už nikdo nechodí pracovat, opět ožijí spojením objektivu fotoaparátu a vaší kreativní mysli. Svými výtvory se pak můžete pochlubit na Zoneramě.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMichal Sekanina

Má první digitální fotografie vznikla v roce 2004. Od té doby uplynulo několik let, během kterých jsem se k fotografování spíše vracel. Na svět se dívám okulárem objektivu i ve své profesi. Jsem stále „na cestě“ a v cíli se snažím vytvořit dobrý snímek. V současnosti mě nejvíce zajímají stavby a architektura. Fotografování pro mě znamená volnost.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *