Jak fotit kreativní zátiší II.: Odhalujeme tajné triky, které zvládnete i doma

Chcete, aby vaše kreativní zátiší působilo jako z pohádky? V článku vám ukážu jednoduché fotografické triky, které zvládnete doma – od duhových efektů přes levitující předměty až po zamrzlé sklo. Naučíte se, jak pracovat se světlem, polarizačním filtrem a obyčejnými rekvizitami tak, aby vaše fotky zaujaly na první pohled. Stačí trocha fantazie a pár snadno dostupných pomůcek.

V první části článku o kreativním zátiší jsme si povídali o nápadech – věřte mi, že jsou opravdu tím nejdůležitějším. Ale nebyla bych to já, kdybych vám neprozradila i něco málo ze svých technických triků. Je jich tolik, že by to vydalo na samostatnou knihu, ale pár vám jich s radostí prozradím už teď.

Šablona

Jak už jsem zmínila v první části článku, neumím kreslit. Vůbec. Ale co když chci do snímku dostat kouzelnou postavu nebo snadno rozpoznatelný objekt? Vygooglit, vytisknout a vystřihnout. Přesně takhle vznikla písmenka na jedné z mých fotografií – každé jsem vystřihla z černého papíru a pečlivě nalepila na skleněnou tabuli. Tu najdete třeba u sebe v lednici. Tabule byla za hlavními objekty a díky své průhlednosti na snímku nerušila. Písmenka jsem nasvítila seshora, a ještě jsem prosvítila pozadí. Zbytek scény jsem dodala obyčejnou baterkou. 

Mimochodem, pokud vám nikdo nepomáhá, doporučuji dálkovou spoušť. Já osobně používám mobilní aplikaci Canon Camera Connect, která mi umožňuje nejen spustit závěrku, ale i vidět živý náhled přímo na displeji. Skvěle ale poslouží i obyčejná dálková spoušť.

Polarizační duha

Znáte duhový efekt, který vznikne, když se přes polarizační filtr díváte na průhledné plasty s podsvícením z monitoru? Pokud ne, musíte to hned zkusit – garantuji vám, že ten vizuální zážitek si zapamatujete. Stačí na objektiv nasadit polarizační filtr, postavit mezi fotoaparát a bílou obrazovku počítače nějaký průhledný plast – třeba kelímek nebo lžičku – a pak pomalu otáčet filtrem. Nevzhledný plast se v mžiku promění v duhový obrazec.

Jak tenhle efekt dostat do fotografie? Ve mně barevné spektrum vyvolává asociace s bublifukem, Pink Floydem, dětstvím a jednorožci. Takže jsem si jednoho jednorožce vystřihla – z obrázku nalepeného na kousek pomačkaného plastového pytlíku. Proč pomačkaného? Protože pak duhový efekt působí silněji a díky záhybům se zachytí na celé ploše, nejen po okrajích. Výsledek jsem nalepila na sklo a za něj postavila notebook. Při otáčení filtrem jsem dosáhla toho, že obrazovka zčernala a jednorožec se kouzelně rozzářil. Do kompozice jsem přidala koblihu a sladkosti, protože – co by to bylo za holčičí svět bez růžových cukrovinek? Scénu jsem pak nasvítila velmi jemně, aby hlavní objekt zůstal dominantní. 

TIP: Stejně jako v ateliéru, platí i tady: vyhněte se přímému přednímu světlu. Sviťte zezadu a ze stran, světlo pak modeluje objem a přidává na hloubce.

Levitace

Levitace může vypadat jako kouzlo. Samozřejmě, můžete zkusit házet předměty do vzduchu, ale nemusí to vyjít pokaždé a věřte mi, přesvědčit předměty, aby se v letu skládaly do hezké kompozice je hodně náročné. Raději to kontroluji a používám skleněnou tabuli a tavicí pistoli – lepím předměty přímo na sklo, takže působí, jako by se vznášely. Dokonce jsem tak kdysi přilepila vajíčka, citrony i tenisák! 

Pokud potřebuju víc prostoru nebo větší hloubku, přicházejí na řadu drátky – třeba u série s hracími kartami. Na drátky jsem karty připevnila malou kapkou lepidla, aby neklouzaly, a zavěsila je tak, aby se rozprostřely do prostoru.

Snímek jsem nasvítila baterkou z různých směrů – jen ne zepředu – a červené světelné šmouhy jsem dokreslila optickým štětcem s červeným filtrem. Ruce jsem nasvítila při dlouhé expozici po jedné, a nakonec odstranila stopy po drátech v postprodukci. 

TIP: Když do snímku přidávám člověka, raději používám blesk – je náročné zachytit postavu ostře, když se nasvěcuje během několika vteřin. Blesk odpalovaný ručně dvakrát po sobě mi skvěle fungoval.

Zamrzlé sklo

Toužíte nahlédnout do zimní pohádky nebo se uprostřed léta podívat pod led zamrzlého rybníka? Skvělého efektu dosáhnete tak, že sklo potřete hustou směsí světlého piva a Epsomské soli – jakmile zaschne, vypadá jako zmrzlé. Já jsem tuhle „ledovou“ texturu použila na skleněné tabuli položené mezi dvěma židlemi. Nad ní jsem umístila sadu zvětšovacích skel, pod ni šablony ryb a celou scénu jsem nasvítila tak, že jsem měla světlo mířené na bílou odrazku pod kompozicí, na objekty na skle shora zprava, a nakonec jsem do záběru přidala zapalovač – jeho teplé světlo vytvořilo krásný kontrast se studenou atmosférou scény. 

Pokud to celé chcete fotit s krátkou expozicí, teplé fleky se dají vytvořit pomocí světelného řetězu „fairy lights“, který položíte na podlahu. Zkuste umístit světýlka v různé výšce: budou mít každé jinou velikost a nebudou vypadat všechny stejně.

Příprava směsi je jednoduchá – stačí smíchat lžíci Epsomské soli se dvěma lžícemi světlého piva a natřít ji rovnoměrně na sklo. Nechte sůl rozpustit, neměly by tam zůstat velká zrnka. Nechte schnout přes noc a do výsledku vůbec nezasahujte, i když vás určitě bude svrbět ruka!