Jak dostat z digitálu maximum

Podobně jako jiné činnosti, i fotografování se dá naučit praxí, i když nějaký ten talent se také hodí, především pro kompoziční a estetické cítění. A přestože se může cesta k fotografii zdát strastiplná, stejně jako u jiných řemesel, i fotografii můžete zvládnout na jedničku.

S rozvojem digitální fotografie a neustále klesajícími cenami si dnes již pod pojmem fotoaparát málokdo představí něco jiného než digitální fotoaparát. Ten navíc najdeme prakticky v každé domácnosti. Kvalita fotografií je přímo úměrná kvalitě fotoaparátu pouze po stránce technické. Obsahová kvalita snímků je však na technice nezávislá a tudíž není důvod, proč nezkusit i z malého kompaktu vymáčknout maximum.

Velmi často se totiž setkávám s lidmi, kteří mají malý kompakt a jen tak si cvakají, aniž by nad kompozicí nějak přemýšleli, druhou skupinou jsou pak majitelé zrcadlovek, kteří si vystačí s plně automatickým režimem a diví se, proč je fotka špatná jako z kompaktu. A ona je ta fotka špatná jako z kompaktu, protože nad fotografováním nepřemýšlejí, nikoliv proto, že fotí na automatiku.

Cesta k dobrým fotografiím je postavena na dvou základních pilířích, jednak je to expozice a jednak je to kompozice. Stran expozice je nutné porozumět závislosti základních metrik fotografie, kterými jsou clona, čas a citlivost. Jejich kombinací ovlivňujete to, zda bude snímek vyvážený, nebo naopak příliš světlý či příliš tmavý. Podobně je na tom kompozice, která by měla být postavena na základních a obecně známých (ve fotografické komunitě) pravidlech, jako je například zlatý řez, eliminace středové kompozice a další.

Co do alba nepatří

Ve velké většině rodinných alb najdete řadu fotografií, na nichž je zachycen člen rodiny společně s nějakou památkou – když už jsme byli u známé stavby, proč se nevyfotit, že ano. Problematická je však velmi často právě kompozice, kdy je na snímku zachycena pamětihodnost, před níž se jako malá skvrnka skví v celé své kráse tetička nebo potomci, nejčastěji není dotyčnou osobu ani poznat.

Budova je dominantním prvkem a nikoho jiného si prakticky nevšimnete

Budova je dominantním prvkem a nikoho jiného si prakticky nevšimnete

Vyhněte se takovýmto snímkům velkým obloukem, je mnoho způsobů, jak dosáhnout lepších výsledků. Najděte si ideální místo pro záběr celé budovy, poté požádejte fotografovanou/ého, aby se postavili blíže k vám, díky perspektivě tak bude velikost budovy i osob na snímku vyrovnaná a nemusíte se bát, že je nikdo nepozná. Máte-li k dispozici digitální zrcadlovku anebo pokročilý kompakt, zvolte i vyšší clonu, která zajistí větší hloubku ostrosti a krásně vám prokreslí celý záběr.

Budova již nestrhává pozornost pouze na sebe, naopak je kompozice vyváženější, neboť je narušena stavbou v pozadí a stromem vlevo. Autor se však ani zde nevyhnul několika chybám – postava je zády k nám, neúplný strom vlevo, uříznutá postava vpravo, a chybějící vršek stavby v pozadí. Trénujte vidění fotografií kritickým okem.jpg

Budova již nestrhává pozornost pouze na sebe, naopak je kompozice vyváženější, neboť je narušena stavbou v pozadí a stromem vlevo. Autor se však ani zde nevyhnul několika chybám – postava je zády k nám, neúplný strom vlevo, uříznutá postava vpravo, a chybějící vršek stavby v pozadí. Trénujte vidění fotografií kritickým okem.

Broučci a berušky

Obrovskou výhodou digitálních kompaktů oproti zrcadlovkám je možnost tvorby makrosnímků prakticky bez jakéhokoliv dalšího vybavení. Zatímco k zrcadlovce si musíte pořídit makroobjektiv v ceně několika tisíc korun, u kompaktu můžete fotit makro ihned po aktivaci makroostření.

Některé kompakty jsou vybaveny přímo scénickým režimem pro makrofotografii, u jiných je to pouze změna typu ostření. Obvykle se po přepnutí typu ostření mění nejkratší zaostřitelná vzdálenost až na 0 cm. Nemá-li váš kompakt speciální makrorežim, nastavte vyšší citlivost ISO a korekci expozice upravte o +1/3 až +2/3, bary budou sytější a celkově bude snímek výraznější. Obvykle je možné dosáhnout lepších výsledků s plně vyzoomovaným objektivem, nemusíte být u objektu tak blízko a v případě, kdy má objektiv osmi- či vícenásobný zoom, bude pozadí snímku efektně rozostřené.

„pseudomakro“ – líbí se nám květina v záhonku, přijdeme k ní a vyfotíme, vše navíc završeno takřka středovou kompozicí

„pseudomakro“ – líbí se nám květina v záhonku, přijdeme k ní a vyfotíme, vše navíc završeno takřka středovou kompozicí

O poznání lepšího výsledku dosáhneme, když se skloníme ke květině, vybereme zajímavý detail a poté exponujeme

O poznání lepšího výsledku dosáhneme, když se skloníme ke květině, vybereme zajímavý detail a poté exponujeme

Ostrost je zde druhou nejdůležitější věcí. Nejzajímavější část snímku by měla být nejostřejší, je proto třeba dávat velký pozor na to, abyste aparátem v průběhu expozice nepohnuli, k užitku přijde stativ.

Autoportrét z natažené ruky

Autoportrét je nadstavba portrétu a platí zde samozřejmě pravidla pro focení portrétu (exponovat na oči, více prostoru ve směru pohledu), nicméně u autoportrétu je třeba zaujmout ještě něčím jiným. Obvykle je to provedení fotografie například odrazem portrétovaného v zrcadle či louži anebo jiný originální prvek. Ve valné většině případů se však setkáme s autoportrétem, který trpí typickými nedostatky: zkreslená perspektiva vinou krátké vzdálenosti portrétovaného od objektivu (přeci jen natažená paže má přibližně 60-80 cm, což není mnoho), zbytky končetin natahujících se k okrajům snímku, obvykle rušivé pozadí nebo nakloněný horizont.

Typická ukázka autoportrétu s popsanými chybami, při tomto typu snímků máte málokdy kontrolu nad pozadím a uříznutou hlavou

Typická ukázka autoportrétu s popsanými chybami, při tomto typu snímků máte málokdy kontrolu nad pozadím a uříznutou hlavou

Je-li to možné, požádejte někoho, aby vás vyfotografoval, nemáte sice zaručeno, že dotyčná osoba bude znát základní kompoziční pravidla, ale zdrojový snímek pro další úpravu bude pravděpodobně prost uříznutých hlav a podobných nešvarů. Raději požádejte i o snímky dva, kdy bude na jednom z nich více volného místa ve vašem okolí pro pozdější ořez.

Nezapomeňte na klávesu Delete

Po příjezdu z dovolené, výletu či jiné akce, kde jste fotografovali, přichází nejtěžší úkol, a to oddělení zrna od plev. Vždy si stáhněte všechny snímky do počítače a jeden po druhém projděte, nemilosrdně smažte všechny neostré snímky a všechny nepovedené snímky. Poté by měl přijít na řadu užší výběr, který teprve upravíte – úprava úrovní, ořez, retuš, rámeček případně převod do odstínů šedé.

Nůžky a klávesa delete jsou přítelem fotografa...jpg

Nůžky a klávesa delete jsou přítelem fotografa…

Poslední aktualizace 19. října 2011

12 0