Fotostory: S letadlem kolem Měsíce

Fotit letadla se dá různými tematickými přístupy, já patřím mezi skupinu tzv. spotterů, kteří preferují velká dopravní letadla (což samozřejmě neznamená, že bych se vyhýbal třeba focení vojenských strojů na různých airshow).

Dopravní letadla létají podle letového řádu, jejich „lov“ je tak vcelku plánovatelný, i tak se však občas člověk nevyhne prázdnému časovému prostoru u plotu letiště, kdy kromě klábosení s kamarády fotografy není moc co jiného na práci. Čas strávený čekáním na letadla lze vyplňovat různými činnostmi (ono čekání do značné míry připomíná čekání na rybu u rybníka s udicí). Focení přeletů je pak vítaným zpestřením, pokud klimatické podmínky dovolí.
 
Vyfotit fotografii z kategorie moonstrike (jak název napovídá, jde o „zásah“ měsíce letadlem) přeci jen nelze tak, že člověk stojí a půl dne čeká na příležitost. Primárním důvodem návštěvy brněnského letiště v Tuřanech, které je mou domovskou spotterskou základnou, byla onoho dne snaha vyfotit letadlo společnosti Ryanair v unikátním reklamním zbarvení firmy Cable&Wireless.

Vzhledem k tomu, že v té době se jednalo o jediné takto zbarvené letadlo na světě, to bylo přesně tím po čem spotteři prahnou. Pak nastává situace, kdy se ruší veškerý jiný program a okamžitě se s plnou polní (rozumějte všechno potřebné fotografické vybavení) vyráží na letiště. Zvláště v situaci, kdy doba od příletu do odletu spoje je třeba jen několik desítek minut, není ani čas na dodržování dopravních předpisů. (Přesto byste jich měli dbát.)

Na přiloženém snímku je však Boeing 777 společnosti British Airways. Fotografie vznikla během oné kvapné návštěvy letiště, přesněji řečeno, místa uprostřed pole nedaleko plotu letiště, odkud je na přistávající letadla nejlepší výhled.

Samotné fotografování vyžaduje kromě potřebné optiky zejména dávku štěstí. Vyfotit takto vzdálené objekty v jedné linii je totiž do značné míry dílem náhody. Dnů, kdy kotouč měsíce opticky prochází v okolí alespoň nějaké letové trasy, sice není tak málo (a díky systému kosmických těles je to obvykle několik dní po sobě), ovšem přeletů, které Měsíc minou takto těsně, nebo jdou dokonce přesně přes něj, je nespočetně méně. Ale jak se říká, štěstí přeje připraveným, proto je jasné, že když je měsíc vhodně na obloze umístěn rapidně stoupá pozornost fotografa a frekvence pozorování, zda to či ono letadlo nakonec vesmírné těleso „trefí“.

Focení přeletů vykazuje mnohem lepší výsledky při manuálním nastavení expozice než při automatice. Podle předcházející zkušenosti a rad zkušenějších je výchozí variantou použitou i v tomto případě clona F8,0 a čas 1/800 s. To obvykle vyžaduje citlivost alespoň ISO 400, kterou jsem v tomto případě ale změnil na ISO 200. Ohnisková vzdálenost byla použita maximální co 50–500mm objektiv Sigma dovolil.

V oblasti postprodukce nebyly u této fotografie dělány významnější úpravy, pouze (jako u skoro všech fotografií), mírné zvýšení kontrastu a vytažení objektu z mlžného oparu pomocí úrovní.

Canon EOS 350D, Sigma 50–500 mm F4,0–6,3 APO EX DG HSM, 1/800 s, F8, ISO 200, ohnisko 500 mm.jpg

Poslední aktualizace 20. června 2012

28 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Ondřej Moravanský

Hlavními objekty před mými objektivy byly, jsou a budou letadla. Ve všech podobách, úhlech, ročních dobách i kontextech. Velká, malá, dopravní, nákladní, vojenská, civilní, na letištích, leteckých dnech i v terénu. Mimoto se věnuji občas reportážím z různých veřejných akcí a v poslední době zastoupení v mém portfoliu výrazně stoupl počet fotografií architektury a kulturních památek.

Číst všechny články.

Komentáře