Fotoporadna pro vaše snímky

Opět se nám sešlo několik dotazů zaslaných uživateli Zoner Photo Studia. Vybrali jsme ty, u nichž předpokládáme odpověď užitečnou pro větší část čtenářů. Takže připravit sešity a pište si poznámky!

Jak vyrobit v Zoner Photo Studiu vodoznak tak, abych jej mohl vkládat do svých fotek?

Návod na výrobu vodoznaku jsme před časem přinesli v rubrice Tipy&triky. V kostce tedy shrnu princip. Je třeba vytvořit si vhodný text či značku v novém souboru, otevřeném v editoru, velmi důležitým krokem je nastavení průhlednosti pozadí. Po uložení obrázku ve formátu, který podporuje průhlednost, jej můžete vložit do snímku přes možnost vložit obrázek do obrázku. Při vkládání do více fotografií vše urychlíte hromadným filtrem. Pozor ale na to, aby měly zdrojové snímky stejné rozlišení, jinak bude vodoznak na každé fotce jinak velký.

Vložení vodoznaku do fotografie

Podporuje Zoner Photo Studio 13 RAW soubory z fotoaparátu Panasonic DMC-FZ100 a Olympus E620?

Všechny aktuálně podporované formáty RAW souborů najdete v nápovědě k programu v části podporované formáty. Pokud tam nenajdete koncovku souboru, který produkuje váš fotoaparát, nezoufejte. Zoner Photo Studio totiž umí pracovat se všemi RAW formáty díky volně dostupnému programu Adobe DNG Converter. Jeho instalace je velmi snadná a vy musíte Photo Studiu pouze ukázat cestu k programu. Podrobný návod najdete v článku o rozšíření podpory RAWů. Pokud mát některý z nových fotoaparátů, ujistěte se, že máte nainstalovanou také aktuální verzi DNG Converteru.

V nastavení je třeba specifikovat cestu k programu.

Mám řádně zakoupený a nainstalovaný Zoner Photo Studio. V současnosti se chystám přejít na nový počítač, jak na něj program převedu?

Převod programu na jiný počítač je velmi snadný, ze starého počítače program odinstalujete standardním způsobem přes složku v menu Start nebo přes ovládací panely. Následně doporučujeme stáhnout z webu nejnovější instalační balík programu a z něj spustit instalaci na novém počítači. Po dokončení instalace zadáte licenční číslo (stejné jako na starém počítači) a aktivujete tak zakoupenou verzi programu.

Ještě před odinstalováním doporučuji zálohovat nastavení programu. To provedete velmi jednoduše v menu Nastavení | Uložit nastavení. Následně budete vyzváni k uložení souboru, ten si uložte například na flash disk a po instalaci programu v novém počítači načtete původní nastavení v nabídce Nastavení | Načíst nastavení.

Uložení nastavení programu je důležité, pokud chcete zachovat ověřené předvolby

Jak mám fotku zmenšit přesně třeba na 500kb. Při zmenšování se mi to nikdy nepodaří trefit. A dá se takhle přesně zmenšit najednou větší počet fotografií?

Pro zmenšení obrázků na specifickou velikost je ideální volba Konvertovat do JPEG pro Web, kterou najdete v modulu Správce v menu Upravit. Pokud si označíte ve správci více fotografií a nástroj spustíte, můžete s ním najednou zmenšit datovou velikost více snímků. V parametrech konverze můžete nastavit jednak maximální datovou velikost, rozsah kvality snímku čili míru komprese a případně do snímku zahrnout EXIF data a náhled. Všechny tyto parametry ovlivňují výslednou velikost obrazu. Ponecháte-li výchozí nastavení a pouze změníte datovou velikost na požadovanou hodnotu, dosáhnete optimálních výsledků.

Dialog nástroje Konvertovat do JPEG pro Web

Jaká je nejvhodnější komprese digitální fotografie pro zobrazení v prezentaci (např. Power Point). Lze při větší kompresi JPEG nějak zabránit určitému „řásnění“ na jednobarevných velkých plochách?

Ve vašem případě bych buďto použil stejný nástroj, jak je pospáno výše, tedy uložení obrázků pro web anebo bych upravil snímky hromadným filtrem. Ať tak či tak, nejlepších výsledků dosáhnete, pokud budete používat formát JPEG. V případě snímků obrazovky, se osvědčilo ukládat do formátu PNG.

Vzhledem k tomu, že pro prezentaci nejsou potřeba obrázky ve vysokém rozlišení, určitě doporučuji před vkládáním upravit jejich velikost na nějaký standardní rozměr (například delší strana 800 nebo 1024 bodů). Ideální je do hromadného filtru přidat nástroje změna rozměrů, doostřit a konvertovat soubor.

Označte všechny snímky, které chcete zmenšit, nastavte do políčka šířka a výška stejnou vybranou hodnotu (pro případ, že máte i snímky na výšku), v nástroji doostřit zvolte plošné doostření, sílu efektu maximálně 75 %, poloměr 0,5 až 0,8, šum stáhnete na minimum a v nastavení konvertovat soubor zvolte kvalitu v rozmezí 75 až 95 % (podle požadované výsledné velikosti) a aplikujte změnu na obrázky.

Vhodné nastavení hromadného filtru dokáže zmenšit datovou velikost snímku až desetkrát při zachování kvality obrazu

Zmiňovanému řásnění neboli artefaktům komprese je u ztrátového JPEG formátu možné předejít jedině vhodně zvolenou mírou komprese. Obvykle jsou takové artefakty viditelné při kompresi v kvalitě kolem 40 % a menší.

Omylem jsem na fotoaparátu nastavil rok 2012 a všiml jsem si toho až po čase, dá se rok nějak změnit. Vadí mi to při archivaci.

Přesně pro tyto případy je v Zoner Photo Studiu připraven nástroj Hromadné přiřazení informací, který umožňuje změnit jak časové informace, tak i klíčová slova či základní údaje o fotografii. Podrobný návod jsme přinesli v článku Změna času v EXIF datech. Stejně jako u jiných hromadných úprav, i zde je třeba nejprve vybrat snímky, u kterých má dojít ke změně a poté spustit nástroj v menu Informace | Hromadné přiřazení informací (Ctrl+K)

Oprava data je s hromadným přiřazením informací velmi snadná.

Mám Zoner Photo Studio 12 Professional a chtěl bych se zeptat, kde se v něm tvoří multiexpozice. U Zoner Photo Studio 13 je přímo ve správci kolonka vytvořit a níže v ní je skládání multiexpozice, ale u ZPS 12 to nemohu najít.

Bohužel vás zklamu, ale funkce skládání multiexpozic je novinkou třinácté verze programu, takže ve starších verzích tento nástroj nenajdete. Dobrou zprávou ale je, že můžete využít výhodného upgradu na novější verzi a navíc dostanete další užitečné produkty zdarma. Podrobnosti najdete v informacích o upgradu.

Líbí sem mi kniha Zoner Photo Studio – upravujeme fotografie, o které jste psali, kde ji mohu koupit?

Jsme rádi, že se vám líbí naše kniha, její nákup můžete provést buďto v široké síti knihkupectví, které s námi spolupracují. Anebo si ji přímo objednat přímo v e-shopu nakladatelství.

Poslední aktualizace 13. června 2011

21 0