https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2017/02/header-1-1050x600.jpg

Fotografujeme děti reportážně

Děti mají svou hlavu a své oblíbené činnosti, bohužel fotografování mezi ně často nepatří. Jak tedy získat kloudné snímky svých dětí?

Mnoho rodičů, kteří fotografují své děti, si často zoufá nad nemožností zachytit svou ratolest v nějaké póze nebo alespoň obličejem k fotoaparátu. Výsledkem jsou pak snímky, na kterých je dítě k nepoznání nebo s výrazem znechucení. Zkuste tedy své děti zachytit tentokrát trochu jinak.

Základem je hra

Dítě ponořené do hry je tou nejlepší možností, jak si procvičit fotografický um a přitom pořídit dobré snímky. Dítě se baví hrou a vy se můžete bavit také – bláznivými nápady svého potomka a fotografováním. Neexistuje zde žádné „usměj se“ a „udělej, jak jsi veliká“. Nebuďte režiséry, ale pozorovateli. Dívejte se, občas nabídněte nějakou aktivitu, proneste pár slov, ale nedirigujte.

Zaujalo mě krásné předbouřkové světlo na verandě. Dceři jsem dala do místa, kde jsem ji chtěla vyfotit, pár kolíčků. Hned z nich začala stavět domeček. Canon EOS 6D, Canon EF 85/1.8, 1/400 s, f/2.2, ISO 100, ohnisko 85 mm

Zaujalo mě krásné předbouřkové světlo na verandě. Dceři jsem dala do místa, kde jsem ji chtěla vyfotit, pár kolíčků. Hned z nich začala stavět domeček.
Canon EOS 6D, Canon EF 85/1.8, 1/400 s, f/2.2, ISO 100, ohnisko 85 mm

Hry mohou být různé – od míče přes panenku až po klacek v blátíčku. Větší děti ocení různé dopravní prostředky: kola, skateboardy nebo čtyřkolky. Podle počasí můžete pouštět draky, plavat v bazénu, stavět sněhuláky nebo skákat v holínkách do louží.

Tímto přístupem získáte hned tři výhody – originální fotografie, spokojeného potomka a lepší vztah s ním, protože bude vědět, že „s vámi je sranda“.

Světlo a zase světlo

Dobré světlo je pro fotografii jedním z nejdůležitějších aspektů, a to i v reportáži. Obecně se nedoporučuje fotografovat v ostrém poledním slunci, kdy se tvoří výrazné stíny v obličeji a fotka je plochá. Mezi nejvíce fotogenická období dne patří takzvaná „zlatá hodinka“, hodina před západem slunce a méně známá modrá hodinka, hodina po východu slunce.

Fotit ale můžete i mezi nimi. Důležité je, abyste vnímali, odkud světlo přichází, a jestli je tvrdé nebo spíše měkké. Naučte se rozeznávat tyto znaky a využívat je ve své fotografické práci, výsledky se brzo dostaví.

Zde jsem využila efektu napodobování. Nejprve jsem se sama posadila na toto křeslo, které jsem nijak nearanžovala, a po dceřině zvolání „Já chci taky!" jsem jí místo přenechala. Dcera vytáhla papírové 3D brýle, které si nasadila. Bez nich by fotografie byla méně zajímavá a vypadala by stylizovaně. Canon EOS 6D, Canon EF 35/1.4 L, 1/1000 s, f/4, ISO 100, ohnisko 35 mm

Zde jsem využila efektu napodobování. Nejprve jsem se sama posadila na toto křeslo, které jsem nijak nearanžovala, a po dceřině zvolání „Já chci taky!“ jsem jí místo přenechala. Dcera vytáhla papírové 3D brýle, které si nasadila. Bez nich by fotografie byla méně zajímavá a vypadala by stylizovaně.
Canon EOS 6D, Canon EF 35/1.4 L, 1/1000 s, f/4, ISO 100, ohnisko 35 mm

Pozor na klišé

Každé dítě je jedinečné. Proč byste tedy měli mít podobné fotografie s jinými autory? Přírodní cykly občas svádí k fotkám typu „v poli“, „u dýní“ nebo „ve sněhu“, ale pokud chcete, aby vaše fotka „mluvila“, je lepší nearanžovat a nechat situaci volně plynout. Zajeté představy toho, jak má fotka dítěte vypadat, nám brání v pořizování originálních fotografií.

Usměvavé, načančané portréty mají v rodinném albu také svoje místo, zároveň je potřeba říct, že málokdy zobrazují skutečnou osobnost vašeho dítěte. Takovou moc má okamžik ukradený ze života – reportáž nebo dokument.

Kompozice a expozice

Aby měly vaše snímky i uměleckou hodnotu, je nutné dodržovat základní pravidla ve fotografii: dobře exponovat (více v článku Pronikněte do tajů expozice: Expoziční trojúhelník) a umět si poradit s kompozicí, umístěním objektů na snímku. Pokud jste v těchto věcech již zběhlí, můžete popustit uzdu fantazii a více experimentovat, vyzkoušet třeba panning u běžícího dítěte, dát fotoaparát na stativ a rozmáznout malého cyklistu dlouhým časem, vzít do ruky Lensbaby či jiný zajímavý objektiv a vytvořit netradiční snímek, využít stínů nebo odrazů ve svůj prospěch.

Představte si svůj snímek nejdřív v hlavě; utřiďte si, čeho chcete dosáhnout a teprve potom se nalaďte na probíhající situaci a vyčkejte na vhodný okamžik.

Byla jsem právě na zahradě, když se dcera zrovna přišla pochlubit svým „outfitem“, který vytvořily spolu s její sestrou. Měla jsem zrovna u sebe fotoaparát, tak jsem ji párkrát vyfotila, ale nebylo to ono. Potom jsem se dala do řeči se sousedy a dcera zatím prozkoumávala zahradu. Zachytila jsem ji v této „baletní“ póze. Canon EOS 6D, Canon EF 100/2.8, 1/400 s, f/3.2, ISO 200, ohnisko 100 mm

Byla jsem právě na zahradě, když se dcera zrovna přišla pochlubit svým „outfitem“, který vytvořily spolu s její sestrou. Měla jsem zrovna u sebe fotoaparát, tak jsem ji párkrát vyfotila, ale nebylo to ono. Potom jsem se dala do řeči se sousedy a dcera zatím prozkoumávala zahradu. Zachytila jsem ji v této „baletní“ póze.
Canon EOS 6D, Canon EF 100/2.8, 1/400 s, f/3.2, ISO 200, ohnisko 100 mm

Plány versus realita

To, že se rodinné aktivity málokdy dobře snoubí s fotografováním, je známá věc. Každodenní kolotoč starostí a práce nám pokaždé nedovoluje vzít fotoaparát a udělat pár (dobrých) snímků. Řešením je naplánovat aktivitu s dětmi, kde budeme cíleně fotografovat – na výletech nebo poutích.

Mnoho skvělých fotografií, které vídáme různě na internetu, bývá kombinací všeho – předvídavosti, připravenosti i štěstí. Rozšiřte svá alba o reportážní snímky a uchovejte pro sebe i své potomky dobu jejich dětství.

Dcera si přetáhla „kočičí“ čepici přes hlavu jako už mnohokrát, tentokrát jsem ale měla s sebou fotoaparát, a tak jsem mohla zachytit tuto groteskní situaci. Canon EOS 6D, Canon EF 35/1.4 L, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Dcera si přetáhla „kočičí“ čepici přes hlavu jako už mnohokrát, tentokrát jsem ale měla s sebou fotoaparát, a tak jsem mohla zachytit tuto groteskní situaci.
Canon EOS 6D, Canon EF 35/1.4 L, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Okomentujte článek