Fotíme s novým digitálem

Možná patříte mezi ty šťastlivce, kterým byl nadělen nový digitální fotoaparát a přesto, že už se pár dnů snažíte s přístrojem seznamovat, fotografie stále nejsou to pravé. Pojďme se podívat jak na to.

Část amatérů a začátečníků na poli fotografie, se po čase dostane do bodu, kdy kvantita převažuje nad kvalitou a málokdo sebere dostatek odvahy jim tuto krutou pravdu sdělit. Dokonalá fotografie neexistuje, neznamená to však, že můžeme polevovat ve svém snažení a spokojit se s málem.

Není přeci nic jednoduššího, než se naučit dodržovat několik zásad, které vám nejen usnadní pořízení snímku, ale především budete potěšeni v okamžiku, kdy váš snímek pochválí i neznámý divák. Pokusíme se vám poradit, jakých pravidel se držet, aby vaše snímky měly „šťávu“ a úspěch u diváků, ať už z blízkého nebo vzdálenějšího okolí.

Před stiskem spouště

Fotografie by měla vždy něco sdělovat, a to nejenom osobám, které jsou na fotografii zachyceny anebo byly přítomny při jejím pořízení, ale především pak nezúčastněným divákům. Základní pravidlo proto zní: Přemýšlejte, než začnete fotografovat! Není nic horšího, než bez rozmyslu „cvakat“ vše kolem sebe v naději, že posléze fotografie protřídíte, promažete a vyberete si ty nejlepší, nikdy to totiž neuděláte.

Hledejte při fotografování různé úhly záběru, nejste-li limitováni počtem snímků, využijte tuto svobodu pro hledání nejlepšího záběru. Místo toho abyste pořídili dvacet záběrů kostelní věže z jednoho místa, raději si ji obejděte dokola a udělejte čtyři pořádné snímky, kde si dáte záležet na kompozici a celkovém vyznění fotografie.

Nebojte se mazat snímky, jakmile zjistíte, že je fotografie neostrá anebo je na ní něco špatně, někomu jste „uřízli“ ruku, potomkům roste z hlavy pouliční lampa anebo máte zcela nakřivo horizont, hned s obrázkem do koše. Nespokojte se s málem a rozhodně takové fotografie neprezentujte ostatním. Ne nadarmo se říkalo, že nůžky a koš jsou nejlepším přítelem fotografa.

Středem jen výjimečně

Ve fotografii existuje několik základních kompozičních pravidel, která jsou osvědčená ve vztahu k divákovi, aby jej snímek zaujal. V západoevropské kultuře, jejíž jsme součástí, se čte zleva doprava, stejným způsobem čteme i obrazy a fotografie, je proto vhodné s těmito fakty pracovat již při tvorbě snímku.

Kompozice na zlatý řez, ve směru pohledu je více místa, takže snímek působí přirozeně

Zcela zásadní je pravidlo zlatého řezu, o kterém jste jistě slyšeli. V praxi jde o to, umístit hlavní objekt do jednoho z bodů, kde se protínají pomyslné úsečky, dělící snímek na třetiny v horizontální i vertikální rovině. Letitou praxí je prokázáno, že pokud je hlavní objekt snímku v okolí jednoho z těchto bodů, pak působí snímek na diváka silným dojmem.

Středová kompozice může být v jistých situacích výhodnější

Většina digitálních kompaktů je vybavena funkcí zobrazení pomocných linek, které usnadňují udržení rovného horizontu, anebo vertikálních linií. Pomocní linky se zobrazí přes displej a obvykle tvoří mřížku, která dělí snímek na třetiny, stejně jako je tomu u nákresu zlatého řezu. Vyzkoušejte fotografování se zapnutou mřížkou, pro rychlou orientaci při komponování je ideálním pomocníkem.

Na co si dát pozor

Rušivé prvky ve fotografii

  • Při hledání ideálního úhlu záběru a kompozice scény se soustřeďte na fotografovanou scénu jako na celek, nikoliv pouze na jeden objekt (člověka), který fotografujete
  • Zkontrolujte, zda lidem na snímku „nevyrůstají“ z hlavy stromy či lampy veřejného osvětlení
  • Všimněte si, zda nemá někdo hlavu „posazenou“ na konci patníku či na stole
  • Pozor na uřezané ruce a nohy u fotografovaných osob

Se zoomem opatrně

  • Pokud máte zoom optický, zvolte si jako výchozí ohnisko mírně vyzoomovaný objektiv, cca z jedné třetiny, počáteční ohnisko bývá dost široké. Digitální zoom rozhodně nepoužívejte.
  • Říká se, že nejlepší zoom jsou nohy, raději dva či tři kroky popojděte a hledejte optimální záběr namísto neustálého kroucení zoomovacím kroužkem

Skupinky jsou lepší než jednotlivci

  • Je lepší udělat dvě fotografie (jednou hrad a jednou osoba, kterou fotografuji) kvalitně, než jeden snímek, kde bude od každého něco, ale nebude to mít šťávu
  • Pokud fotografujete více osob najednou, snažte se je seskupit na jedno místo, v opačném případě budou oči diváka přelétávat fotografii a snažit se něčeho zachytit, takže výsledný dojem nebude příliš dobrý

Správné držení fotoaparátu

Základním předpokladem dobrého snímku je správný úchop digitálu, který zajistí jeho stabilizaci, jak tedy aparát držet?

Vlevo špatné držení jednou rukou, vpravo správné držení se zapřením loktů
  • Držte fotoaparát oběma rukama
  • Lokty zapřete o břicho nebo hrudník, abyste celkové držení těla zpevnili
  • Při fotografování na výšku chytněte druhou rukou zápěstí ruky s digitálem a obě opět zapřete o hruď
  • Má-li digitál popruh na rameno, můžete držet stejně, jak je popsáno výše, ovšem při současném napnutí popruhu.

Nikdy nedržte digitál v jedné natažené ruce, tak jak to nejčastěji uvidíte na ulici. V takovém případě budou snímky neostré vinou pohybu ruky a nebudou stát za nic.

Poslední aktualizace 28. prosince 2010

12 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře