Na co si dát pozor při focení zimních sportů

Na co si dát pozor při focení zimních sportů

Zima s sebou kromě krátkých dnů přináší i další specifika, se kterými se každý fotograf zimních sportů musí vypořádat. Kontrastní scény, často jednolité plochy a rozmary počasí jsou pro fotografy výzvou. Podívejte se, jak ji zvládnout co nejlépe. Poradíme vám, jak na focení sportu v zimě.

Dominantou zimních sportů bývají zasněžené kopce, případně upravené ledové dráhy. Na obou površích převládá bílá. Oba tedy odrážejí hodně světla. Často se za jasné oblohy setkáte i s odlesky, které především u ledových ploch fungují jako zrcadlo.

Samo o sobě by to nebyl problém. Ten přichází až ve chvíli, kdy se chystáte fotit s využitím automatických expozičních režimů foťáku. Jejich algoritmy totiž vyhodnocují naměřené expoziční hodnoty scény (EV), které následně porovnávají s hodnotou referenční.

Co to znamená?

Foťák vychází z předpokladu, že každá scéna má mít právě jednu definovanou úroveň světla, která odpovídá takzvané středně šedé. Jenže vysoký podíl jasů automatiku často mate. Fotoaparát se je snaží potlačit a zpravidla jsou výsledkem fotky tmavší, než chceme.

Jak fotit zimní sporty: snímek bruslaře s kompenzací expozice.
Krajina zalitá sluncem. Kompozici bruslaře jsem kompenzoval na úrovni +2/3 EV.
Canon EOS 400D, Canon EF-S18-55mm f/3.5-5.6, 1/80 s, f/10, ISO 100, ohnisko 30 mm (EQ 35: 48 mm)

Jak při focení v zimě získat správnou expozici

Při fotografování zimních sportů je proto důležité předat přístroji informaci, že světlejší snímky jsou záměrem. Buď využijte scénické režimy, které jsou pro tyto případy připravené, nebo vše korigujte ručně.

Bez ohledu na zvolený způsob se v obou případech vyplatí kompenzovat expozici do plusových hodnot. Snažte se přitom dát sněhu přirozenou barvu a zároveň zabránit nechtěným přepalům. Pomůže vám s tím zejména histogram.

Jak fotit zimní sporty: využití delší expozice pro zvýraznění pohybu.
Delším expozičním časem došlo jsem zvýraznil pohybu hráče a zároveň zachytil vydatné sněžení, které získalo podobu drah. Expozici jsem posouval až na +1 2/3 EV.
Canon EOS 400D, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, 1/30 s, f14, ISO 200, ohnisko 18 mm (EQ 35: 29 mm)

Hlídejte si barevnost

Kombinace modrého nebe a běžně osvíceného sněhu občas vede také k posunutí barevné tonality. Ani v tomto případě není automatika natolik spolehlivá, abyste jí mohli plně důvěřovat. Nepřirozenému zabarvení naštěstí snadno zabráníte. Stačí přepnout na vhodnější režim vyvážení bílé.

Nevýhodou uvedených postupů je, že na ně potřebujete mít čas. Při focení zimních sportů ho ale většinou tolik nebývá.

Expozici i barvy naštěstí hravě doladíte v Zoner Photo Studiu. Zvlášť, pokud fotíte do formátu RAW. V takovém případě se nemusíte bát ani větších přešlapů. I když osobně bych rozhodně jen na postprocessing nespoléhal.

Při focení v zimě pozor na slunce

Pokud se při focení v zimě ukáže sluníčko, můžete se setkat se zrádnými kontrasty světel a stínů. Ani tady nedokáže programová automatika sama rozhodnout, jakou část obrazu má zohlednit pro nastavení expozice.

Napovíte jí určením oblasti měření (metering mode).

Jak to vypadá v praxi?

Představte si zasněženou sjezdovku. Po ní jede lyžař v černé kombinéze, kterého se snažíte zachytit.

  • S poměrovým/celoplošným měřením se zprůměruje zastoupení jasů/stínů na velké části záběru. Pravděpodobně tak získáte snímek s našedlým svahem.
  • Když dáte prioritu na oblast kolem středu snímku, kde se objevuje lyžař, bude obrázek jiný – o poznání světlejší.

Osobně bych volil takové nastavení, které zaručí co možná nejmenší rozdíly v expozici mezi jednotlivými fotkami v sérii.

Jak fotit zimní sporty: lyžařské závody pod umělým osvětlením.
Lyžařské závody při umělém osvětlení. Reflektory ještě umocnily velký kontrast bílého podkladu a tmavého lesa.
Canon EOS 400D, Canon EF50mm f/1.8, 1/400 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 50 mm (EQ 35: 80 mm)

Jak se při focení zimních sportů postarat o techniku

Rozmary zimních dnů zaměstnávají techniku i jiným způsobem. V mrazech se rychleji vybíjejí baterie, proto se vyplatí vzít jich s sebou víc. Ideální je mít alespoň jednu z nich v blízkosti těla (například v kapse některé ze spodních vrstev oděvu).

Myslete také na to, že spousta součástí vaší výbavy má na povrchu kov. Kontakt s ním není v mrazu kdovíjak příjemný. Stačí přitom kovové části přelepit páskou, molitanem nebo jiným izolantem a jejich držení bude mnohem snesitelnější.

Při každém zimním focení musíte počítat s tím, že začne sněžit. Asi nemusím připomínat, že elektronika se s vodou moc nemusí. Samotný sníh naštěstí takové nebezpečí nepředstavuje. Dřív nebo později se ale začne rozpouštět. Pokud vám to tedy rozpočet dovolí, zkuste se poohlédnout po ochranných obalech.

Ani nižší teplota sama o sobě většinou problémy nezpůsobí. Pozor si ale dávejte na situace, kdy vystavujete především optiku náhlým změnám okolní teploty.

Vnější orosení sice vyřeší hadřík z mikrovlákna, teplota celé soustavy čoček se ale vyrovnává postupně. Při návratu domů proto fotoaparát nechte nějakou dobu v brašně nebo ho zabalte do igelitové tašky, ve které ho nechte zhruba hodinu.

Jak fotit zimní sporty: biatlon v chumelenici.
Biatlonová chumelenice. Blesk jsem použil záměrně, i když ne vždy se při focení proti sněhovým vločkám hodí.
Canon EOS 400D, Tokina 12-24mm f/4.0, 1/200 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 22 mm (EQ 35: 35 mm) + blesk

Vše potřebné mějte po ruce

Při focení zimních sportů se připravte na to, že se podmínky můžou změnit každou chvílí. Proto mějte vše potřebné po ruce, ale zároveň v bezpečí. Platí to pro objektivy, další fotopříslušenství i pro vás.

Například pletené rukavice se rozhodně neztratí. Kvůli zachování dostatečného citu na spoušti osobně volím rukavice slabší, ale poslední slovo mají vždy přírodní podmínky.

Jak fotit zimní sporty: fotografické rukavice.
Fotografické rukavice značky Lowepro mají odnímatelný palec a ukazováček, což usnadňuje ovládání fotoaparátu. Foto: fotoskoda.cz

Při zimním focení zapomeňte na pohodlí

Pohlídat si správné nastavení fotoaparátu není jednoduché a už vůbec ne samozřejmé. K tomu připočtěte focení v obtížných situacích a polohách, kdy se kolikrát musíte válet ve sněhu nebo nervózně čekat v mrazu a větru na ten správný okamžik.

Pokud to tedy s focením zimních sportů myslíte trochu vážně, vzdejte se už předem velkého komfortu.

A nezapomeňte se na focení v zimě důkladně připravit. Ač to tak někdy nevypadá, dokonalé záběry nevznikají pouhým dílem náhody, ale jsou z velké části výsledkem pečlivé přípravy.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorJiří Zach

Díky zálibě ve sportovní střelbě se ke spoušti dostal ještě dřív, než vzal poprvé foťák do ruky. A i když jeho první alba byla na kinofilm, větší zájem přišel až s digitální érou. Fotíval školní výlety, víkendové akce přátel, později začal brát aparát na sport i do krajiny. Nerad strojí fotografované scény, zato dokáže ocenit, s čím přijde sama příroda. Fandí přirozenému světlu, naopak ozářené horizonty nočních měst jsou pro něj noční můrou. Snívá pod hvězdnou oblohou, teda jen když není příliš velká zima, nepřekáží Měsíc nebo zrovna netrucuje počasí. I bez ryze astronomické techniky se stále nechává překvapit, s čím novým potemnělé nebe přijde a snaží se posouvat limity ve sbírání toho stále vzácnějšího vzdáleného světla na čip.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *