Jak na doostření fotografií aneb vyzrajte na nedokonalé zaostření fotky

Správné zaostření fotky je zásadní. Rozmazané fotografie totiž můžete zpravidla rovnou vyhodit. Jenže ne vždy se povede zaostřit ideálně. Ostrost navíc můžou snížit i parametry objektivu. Pokud ale není snímek úplně rozmazaný, pomůže vám doostření fotografií v počítači.

Jak na doostření fotografií aneb vyzrajte na nedokonalé zaostření fotky

Ostrost fotky je daná mnoha faktory. Snížit ji můžou například:

  • optické parametry objektivu,
  • zamlžení nebo nečistoty na čočkách objektivu,
  • pohybové rozmazání
  • nebo špatným zaostření.

A určitě by se našly ještě další příčiny.

V případě, že fotografie není neostrostí úplně zničená a k její záchraně stačí drobné doostření, vyladíte ji v Zoner Photo Studiu.

Dbejte na správné zaostření fotky už při focení

Je důležité říct, že doostření fotografií v počítači sice funguje, ale nezachrání jakkoliv neostrou fotku. Proto se v první řadě naučte co nejlépe zaostřit na svém fotoaparátu.

Ve velké spoustě foťáků můžete nastavit kontrolu snímků s přepnutím do náhledu 1:1 pomocí jednoho tlačítka. Je to rychlé a zkontrolujete si tak už při focení, jestli je ostrost v pořádku nebo ne.

Doostření fotografií v počítači

Doostření fotek při vyvolávání z RAWu by měla být samozřejmost. Hodí se totiž vlastně vždy. Jiná situace je, pokud fotíte do JPGu. Tyto snímky doostřuje fotoaparát automaticky.

Pro doostření otevřete fotku v modulu Vyvolat Zoner Photo Studia X. V pravém panelu najdete záložku Ostrost, kde je nastavená výchozí Síla doostření 60 a Poloměr doostření 1.2. Jsou to zhruba takové hodnoty, jaké používají fotoaparáty právě při focení do JPGu.

Až vám tedy bude někdo vyprávět: „ono mi to do JPG fotí ostřeji než do RAWu, proto RAW radši nepoužívám,” pamatujte, že je to vlastně fáma. Po vyvolání snímku v Zoner Photo Studiu a exportu do JPGu dostanete minimálně stejný nebo lepší výsledek.

Zaostření fotky: původní snímek.

Původní fotka.

Při doostřování si fotku vždy přibližte. I když z dálky vypadá ostrá, při zobrazení 1:1 většinou zjistíte, že může být o něco ostřejší.

Stejně jako v případě této vzorové fotky. Je focená na clonu 1.7 a rovina ostrosti není přesně v očích. Protože ale oči bývají nejdůležitější částí fotky, je třeba je přiostřit.

Zaostření fotky: přiblížení snímku.

Přibližte si fotku na 100% velikost, ať dobře vidíte, co doostřujete.

Ve Vyvolat máte u doostřování na výběr ze 2 metod:

  • Maskování neostrosti
  • Chytré doostření

Obě fungují podobně, ale Chytré doostření má navíc parametr Detekce hran. Díky tomu nehrozí, že byste fotku přeostřili. Vyplatí se proto používat tuto metodu, zvlášť při výraznějších zásazích.

Při menším doostřování si ale pohodlně vystačíte s Maskováním neostrosti.

Rozdíl před a po doostření fotografie pomocí Chytrého doostření.

Zaostření fotky: parametry ostrosti pro doostření fotografie.

Parametry ostrosti zvolené při tomto doostření fotografie.

Jako u další podobných úprav platí, že každá fotka je jiná, a proto nelze obecně doporučit konkrétní hodnoty.

V našem případě jsme o něco zvýšili Sílu doostření – z původních 60 na 75. S tímto parametrem nemusíte být příliš opatrní, klidně doostřujte i víc.

Rozhodně ale opatrně s Poloměrem doostření. Určuje totiž, jak velkou oblast doostřujete. Když ho zvýšíte příliš, hrozí, že uděláte víc škody než užitku.

Chytré doostření nabízí také parametr Detekce hran. Díky němu zajistíte, že dostatečně zaostřených hran se už doostření nedotkne a projeví se jen v méně ostrých částech snímku.

Posledním posuvníkem je Práh doostření. Určuje, jak moc se od sebe barvy musí lišit, aby k doostření došlo. Zpravidla si vystačíte s velice nízkými hodnotami. Pokud je ale na obrázku výrazný šum, zvýšení této hodnoty vám pomůže, abyste ho nedoostřovali (a tedy nezvýrazňovali).

bannermf_690x120

Zaostření fotky pomocí lokálního doostření

Občas je potřeba některá místa snímku ještě dál doostřit. V takovém případě přepněte do Editoru a dané části fotografie doostřete nebo (nebo naopak rozmažte) lokálně.

Ještě než se pustíte do lokálního doostření, zkopírujte si vrstvu s obrázkem pomocí tlačítka Duplikovat vrstvu. Veškeré změny pak můžete dělat v této nové vrstvě a zároveň máte stále k dispozici původní obrázek.

Poté vyberte Retušovací nástroje a zvolte Efektový štětec (E), kterému nastavte mu efekt Doostření. Nyní stačí nastavit Sílu do kladných hodnot pro doostření nebo do záporných pro rozmazání. Tímto způsobem doostříte například odlesky v očích nebo řasy. Anebo rozmažete okolí očí, což vám pomůže oči zvýraznit.

Zaostření fotky: lokální doostření fotografie.

Lokální doostření fotografie pomocí Efektového štětce v Editoru.

Pro lokální doostření větších ploch se vyplatí sáhnout po Nástrojích pro práci s výběrem. S jejich pomocí označíte požadovanou oblast a poté kliknete na tlačítko Úpravy. Následně v záložce Vylepšit zvolíte možnost Doostřit. A pak už jen nastavíte vhodné parametry.

A pokud to s doostřením fotografie trochu přeženete, stačí snížit krytí vrstvy podle potřeby.

A co s rozmazanou fotkou?

Ideálně smazat. Pokud se vám vůbec nepodařilo snímek dobře vyfotit a je na první pohled jasně rozmazaný, nezachrání ho žádné doostřování.

Pokud se ale fotky z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete vzdát a zároveň nemůžete snímek přefotit, do určité míry vám pomůžou následující „zoufalé kroky”.

  • Maximální přirozeně vypadající doostření fotografie ve Vyvolat.
  • Zmenšení fotky (třeba na 2048 px pro publikování na Facebooku) a následné doostření.
  • Převod do černobílé.
  • Umělé přidání šumu, kterým kvalitu sice zhoršíte, ale neostrost zamaskujete.

Tyto možnosti jsou ale jen krajním řešením, kdy chcete snímek za každou cenu zachránit. Pamatujte ale, že téměř vždy je lepší rozmazanou fotku raději poslat rovnou do koše. Zvýšení ostrosti si šetřete na fotografie, které tím pouze vylepšíte.

Vyzkoušejte si doostření i na svých fotkách. Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a dolaďte ostrost i další drobné nedostatky svých fotek.

Poslední aktualizace 7. června 2018

5 0