Dejte sbohem zašuměným fotkám aneb jak odstranit šum na pár kliknutí

Šum je ve fotografii běžným jevem. Do určité míry ho můžeme brát jako kreativní nástroj, ale jinak je to spíše vada. Vzniká zejména při focení ve špatných světelných podmínkách při vyšších hodnotách ISO. I v takových případech ale můžete šum odstranit při úpravách v počítači. Podívejte se jak.

Často se stává, že podmínky pro focení nejsou příznivé a světla je málo. Je proto potřeba jim přizpůsobit nastavení fotoaparátu. První řešení často bývá snížit clonu a čas závěrky. Občas to ale nestačí a v takovém případě potřebujete upravit ISO.

Vyšší ISO: více světla a větší šum

Pokud fotíte na místě, kde je horší světlo, a clonu ani čas už snížit nemůžete, je třeba zvýšit citlivost snímače – hodnotu ISO. Díky tomu můžete udělat expozičně správnou fotku. Zaplatíte za to ale výraznějším šumem, který na snímku bude.

Právě zvýšení hodnoty ISO totiž zvýrazňuje šum. Neznamená to ale, že situaci vyřešíte necháním ISO na 100, podexponováním fotky a pozdějším zesvětlením v počítači. Právě naopak – stane se, že v tmavých místech nebude dostatek informací a vzniknou ještě horší artefakty než šum. Je tedy lepší do určitě míry ISO zvýšit a mít fotku správně exponovanou.

Použitelné hodnoty ISO se liší podle kvality fotoaparátů. U základních kompaktů a telefonů to bývá kolem 800, zatímco základní zrcadlovky a bezzrcadlovky udělají dobrý výsledek i kolem 1600–3200. S lepšími profi fotoaparáty se dostanete i na hodnoty kolem 10 000 a intenzita šumu je stále přijatelná.

2 základní možnosti odstranění šumu

S odstraněním šumu vám pomůže Zoner Photo Studio. Nabízí dvě základní možnosti, jak s ním bojovat.

  • V modulu Vyvolat, který zaručuje nedestruktivní úpravu fotek.
  • V modulu Editor vhodným pro komplikovanější a obsáhlejší editace snímků.

Odstranění šumu ve Vyvolat

Při úpravě fotek v modulu Vyvolat najdete funkce pro odstranění šumu v pravém panelu s nástroji. Stačí sjet až k záložce Redukce šumu.

Jak odstranit šum ve Vyvolat.

Nástroje pro odstranění šumu v modulu Vyvolat.

Než s odstraněním šumu začnete, přibližte si fotografii na 100% zobrazení. Stačí kliknout do fotky nebo použít ikonu 1:1, která je v panelu nad snímkem.

Pokud před sebou máte pouze náhled fotky, může se zdát, že na ní šum skoro není. Také hrozí, že špatně odhadnete správnou sílu efektu a při odstranění šumu zbytečně snížíte i ostrost snímku.

Pro odstranění šumu je vhodné zobrazení 1:1.

Na zobrazení 1:1 lépe určíte ideální míru redukce šumu.

Pro odstranění šumu v modulu Vyvolat máte k dispozici dva posuvníky.

  • Jas eliminuje černobílý šum, který se na uvedené fotce projevuje bílým zrněním.
  • Barvy pak zmírňují barevný šum.

V případě naší vzorové fotky se ideální hodnota pro odstranění šumu pohybuje kolem 50. Nejvýraznější šum je pryč, zatímco ostrost zůstává zachovaná.

Odstranění šumu pomocí Jasu.

Jednoduchá redukce šumu pomocí Jasu často úplně stačí.

Pokud pracujete s fotkami, které jste pořídili za stejných podmínek, je zpravidla nejlepší nastavit u všech stejnou míru odšumění. Stačí jen dané snímky označit a poté nastavit redukci šumu na požadovanou úroveň.

Odstranění šumu v Editoru

Druhou možností, jak odstranit šum z fotografií, je pokročilejší úprava v Editoru. Filtr Odstranit šum (Ctrl+Shift+N) najdete v kategorii Vylepšit. Opět platí, že před úpravami je vhodné fotku zvětšit na zobrazení 1:1.

Odstranění šumu v Editoru.

Filtr Odstranit šum v Editoru.

Také nástroj Odstranit šum nabízí dvě základní možnosti redukce šumu:

  • Sůl a pepř – výraznější nepravidelně rozmístěné body. Jejich výskyt často souvisí s hot pixely způsobujícími přehřívání snímače.
  • Aditivní šum – pravidelně a plošně rozmístěné zrno.

V praxi je často nejlepší obě volby zkombinovat. Aditivní šum odstraní většinu jemnějších zrn a Sůl a pepř to, co zbylo.

Parametry redukce šumu v modulu Editor.

Nastavte vhodné hodnoty pro odstranění šumu.

Kromě celkového nastavení můžete také selektivně pracovat s odstraněním šumu u vybraných barev a jasů. Slouží k tomu dvojice lokálních korekcí s křivkou s předdefinovanými body. Tažením za jednotlivé body měníte tvar křivky a tím zvyšujete či snižujete úroveň odšumění pro konkrétní barvu nebo jasovou úroveň.

Když máte na snímku například jednolitou barevnou plochu pozadí, klikněte na symbol kapátka u barevného přechodu a tuto barvu „naberte“. V ose se poté zobrazí nový bod. Jeho tažením nahoru u této barvy zvýšíte úroveň odstranění šumu. Stejně můžete pracovat i s jasovými úrovněmi.

Tyto možnosti najdete ve Vyvolat i v Editoru.

Porovnání fotek před a po odstranění šumu.

Tip: Pokud fotka obsahuje opravdu hodně barevného šumu, je občas lepší ji převést do černobílé. Její barvy by po odstranění šumu pravděpodobně byly velmi nevěrohodné.

Jak správně odstranit šum? S citem

Protože každá fotografie vypadá jinak, není možné doporučit konkrétní hodnoty pro odstranění šumu. Pamatujte ale, že výsledkem by měla být fotografie s minimem šumu a maximem detailů. Na vás je, abyste našli vhodný poměr či kompromis.

Vyzkoušejte to rovnou na svých fotografiích. Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a zbavte se šumu.

Poslední aktualizace 3. října 2017

53 0