Brněnská fotonoc 3.0

V pátek 22. 8. se konala nezávislá nadšenecká akce Brněnská fotonoc 3.0 a já se rozhodla, že se jí aspoň na chvilku zúčastním. Přečetla jsem si tedy inspirační článek od Víta, vzala svou zrcadlovku, stativ a společníka pro toulání temnou brněnskou nocí a vyrazila.

Brněnská fotonoc nebyla má první zkušenost s nočním fotografováním, ale i tak experimentuji s fotoaparátem v noci jen zřídka. Své fotonoční „poprvé“ jsem zažila před několika lety, když jsem pracovala na bakalářské práci na téma Městská krajina a světlo. Nebyla to práce fotografická, nicméně její součástí nějaké focení, a to i to noční, bylo. Tehdy jsem na své snímky byla docela hrdá. Možná to bylo hlavně tím, že jsem vyrazila fotit o jedné lednové noci a přiznejme si – fotografování na dlouhé časy v několikastupňových mrazech není to nejpříjemnější. Takových snímků si pak vážíte především proto, že jste přežili.
Se snímkem fotografovaným lehce před rozedněním se dají dělat barevné divy. Vlastně nikdo moc neví, jak krajina v takovou hodinu vypadá a i když je to zde s růžovou trochu přehnané, s většinou barevných úprav budete mít tak trošku pravdu. Nikon D60, Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6, 1 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 18 mm

Se snímkem fotografovaným lehce před rozedněním se dají dělat barevné divy. S růžovou je to tu možná trochu přehnané, ale ve skutečnosti nikdo moc neví, jak krajina v takovou hodinu vypadá. Většina barevných úprav bude nakonec alespoň trochu  pravdivá. (Každopádně by si fotografie zasloužila vyšší clonové číslo.)
Nikon D60, Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6, 1 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 18 mm

Vraťme se ale do současnosti, do letošního srpna, kdy byla teplota určitě příjemnější. Vzala jsem si prakticky totožné vybavení jako tehdy v lednu. Chybělo mi snad jen několik vrstev oblečení a do kapsy schovala místo hřejivého polštářku bublifuk. K tomu se ale ještě vrátím. Vyrazila jsem docela pozdě, takže modrou oblohu už jsem bohužel nezastihla. Potřebovala jsem se také na druhý den dobře vyspat, neměla jsem tedy mnoho času, protože, bloumání městem až do rána nepřicházelo v úvahu. Musela jsem se rozhodnout, kam vyrazím a strávím tam cca hodinku času. (Z tohoto si poučení neberte, ve spěchu se fotografovat nikdy nenaučíte.)
Vítěznou lokalitou se stal moderní areál Spielberk Office Centre u Heršpické ulice. Světelných zdrojů je tam až až a nechtělo se mi vrhat na historické Brno za žlutého svitu běžných pouličních lamp. Kromě různých druhů a barev osvětlení můžete využít i odrazy vodní hladiny a věřím, že by se zde daly fotografováním strávit hodiny.
Nikon D60, Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6, 15 s, F16, ISO 200, ohnisko 18 mm

Nikon D60, Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6, 15 s, F16, ISO 200, ohnisko 18 mm

Občas někdo prošel a podivně se na nás díval. Potkali jsme také cyklistu Luboše (jasná čára v popředí dalšího snímku), který se zajímal, co a proč fotíme. Tak doufejme, že ho jeho noční „portrét potěší“. Ač by se tato fotografie dala zajisté kompozičně o dost vylepšit, je to především ukázka toho, co vám umožní fotografování se stativem. Stalo se vám, že na jednom snímku jste zachytili cyklistu Luboše, na druhém světla jedoucího auta, na třetím rozmazanou siluetu chodců a byli byste nejraději, kdyby se vše objevilo na jedné fotografii? Stačí otevřít Zoner Photo Studio a pohrát si s funkcí Multiexpozice (Správce > Vytvořit > Skládání multiexpozic). Tahle funkce vůbec umí různé vychytávky, o tom ale zase někdy příště.
Nikon D60, Nikkor 35 mm f/1.8, 2,5 s, F8, ISO 200, ohnisko 35 mm

Nikon D60, Nikkor 35 mm f/1.8, 2,5 s, F8, ISO 200, ohnisko 35 mm

Konečně tu máme zmiňovaný bublifuk. I když nevíte, k čemu vám nějaká pomůcka může být, nebojte se jich a hrajte si. Třeba se vám povede něco, co odstartuje šňůru dalších experimentů. Věřím totiž, že s bublinami a odrazem světla v nich by se dalo blbnout ještě dlouho.
Nikon D60, Nikkor 35 mm f/1.8, 8 s, F11, ISO 200, ohnisko 35 mm

Nikon D60, Nikkor 35 mm f/1.8, 8 s, F11, ISO 200, ohnisko 35 mm

Ačkoliv je následující snímek technicky nepříliš povedený, je zajímavé zkusit pracovat s umělým protisvětlem. Odměnou vám budou mnohé efekty.
Nikon D60, Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6, 25 s, F36, ISO 200, ohnisko 55 mm

Nikon D60, Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6, 25 s, F36, ISO 200, ohnisko 55 mm

Ani v noci se nebojte detailů. Dostatečně dlouhý čas vám umožní zachytit objekt v popředí a světelné zdroje vytvoří jasnou kompoziční protiváhu v pozadí. Mějte na paměti, že noční romantika nejsou jen osvětlené věže kostelů.
Nikon D60, Nikkor 35 mm f/1.8, 10 s, F11, ISO 200, ohnisko 35 mm

Nikon D60, Nikkor 35 mm f/1.8, 10 s, F11, ISO 200, ohnisko 35 mm

Využijte noci, dokud jsou aspoň trochu teplé. A pokud vás chuť na noční fotografování popadne až v zimě, vezměte s sebou termosku s teplým čaje a hřející polštářek do kapsy. Přijde vám vhod.

 

Poslední aktualizace 8. září 2014

56 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Aja Voráčková

Aja je nadšený psavec, amatérský fotograf a vášnivý kulinář, což se projevuje i v jejích fotografiích. Fotí jak jídlo samotné, tak nejrůznější kulinářské a gastronomické akce, na nichž má nejraději spokojené a šťastné výrazy zúčastněných jedlíků.

Číst všechny články.

Komentáře