5 důvodů, proč fotografovat město za úsvitu

Dny se rychle krátí, a tak i pro nás noční ptáky je teď snazší vyrazit do ulic ještě před rozbřeskem. Ranní město totiž nabízí potěchu pro oči fotografa. V prázdných a poloprázdných ulicích zalitých probouzejícím se světlem se snímky hledají jedna radost.

Že východ slunce nad krajinou může být malebným výjevem, to nikoho zřejmě příliš nepřekvapí. Městu však dodávají první paprsky stejné, ne-li barvitější kouzlo. Světlo se mění tak rychle, že se vám místa proměňují doslova před očima a v žádnou jinou hodinu nebudete mít ulice v podstatě sami pro sebe. Vybrala jsem pět důvodů, proč se rozhodně vyplatí si přivstat.

1. Všude je prázdno

Ve dne ulice plná turistů, v ranních hodinách liduprázdná. Sony A7, FE 28mm f/2, 1/100 s, f/7.1, ISO 160, ohnisko 28 mm
Ve dne ulice plná turistů, v ranních hodinách liduprázdná.
Sony A7, FE 28mm f/2, 1/100 s, f/7.1, ISO 160, ohnisko 28 mm

Když opustíte hlavní cesty, kterými se ospalí lidé vypravují na brzkou ranní šichtu, potkáte jen málo lidí. To oceníte zejména na turisticky vyhledávaných lokalitách, které jsou přes den zaplaveny davy lidí, na jindy rušných náměstích nebo třídách. Ráno si můžete užít jejich krásy a majestátnosti v klidu a tichosti. Máte dostatek času i prostoru si fotku rozmyslet, nakomponovat a zároveň vám na ní nikdo nebude „překážet“. V přeplněných prostranstvích nemá člověk příliš chuť se zdržovat, o to těžší je pak všimnout si nějakého zajímavého zákoutí a prohlédnout si pořádně, co se kolem nachází. Ráno je těmto průzkumům více než přívětivé. Často to až vypadá, jako byste se ocitli v úplně jiném světě. Začnete vidět město jinýma očima a lišit se bude i to, co budete fotografovat.

2. Proměny modré hodinky

Modrá hodinka je tu za polovinou, jemně pastelová růžová předznamenává východ slunce. Sony A7, FE 28mm f/2, 1/50 s, f/8, ISO 400, ohnisko 28 mm
Modrá hodinka je tu za polovinou, jemně pastelová růžová předznamenává východ slunce.
Sony A7, FE 28mm f/2, 1/50 s, f/8, ISO 400, ohnisko 28 mm

Modrá hodinka je možná ještě více okouzlující než známá zlatá hodinka. Je to přesně ten čas, kdy už není tma, ale ještě pořád není světlo. A během oněch zhruba šedesáti minut, než vyjde slunce, jsou změny světla pozorovatelné skoro z minuty na minutu. Pokud chcete stihnout rozbřesk ve městě, je dobré vyrazit právě na začátku modré hodinky. Rozední se totiž dříve, než byste čekali.

I takto barevný může být rozbřesk. Canon EOS 1000D, EF 50mm f/1.8 II, 1/100 s, f/3.5, ISO 200, ohnisko 50 mm
I takto barevný může být rozbřesk.
Canon EOS 1000D, EF 50mm f/1.8 II, 1/100 s, f/3.5, ISO 200, ohnisko 50 mm

Modrá hodinka umí překvapit svou barevností. Zatímco někdy se dočkáte jemných světlých tónů modré, jindy vás mohou překvapit i sytější odstíny nebo růžová mračna. Jedno místo nemusí dvakrát vypadat stejně. Když se na něj vrátíte, svítání vám může připravit úplně nový obraz.

V modré hodince těsně před východem slunce nastává ideální čas na fotografie prosté ostrých kontrastů světla a stínu. Světlo je krásně měkké a jemné.

3. Zlatavé slunce a jeho paprsky

Fotografie si vyžádala jen drobnou úpravu kontrastu. O zlatý nádech se postaralo ranní slunce. Sony A7, FE 28mm f/2, 1/100 s, f/20, ISO 100, ohnisko 28 mm
Fotografie si vyžádala jen drobnou úpravu kontrastu. O zlatý nádech se postaralo ranní slunce.
Sony A7, FE 28mm f/2, 1/100 s, f/20, ISO 100, ohnisko 28 mm

S koncem modré hodinky začíná hodinka zlatá. Slunce se nachází nízko nad obzorem, proplétá uličkami, průchody a mezerami mezi budovami, jejichž stěny pomalu osahává svými paprsky. Oproti večerní zlaté hodince je světlo jemnější s mnoha tóny oranžové, žluté, červené a někdy i růžové. Sem tam rozzáří okenní tabulky, jinde se přetahuje s ještě rozsvícenými lampami.

Na hranách budov můžete dokonce zachytit rozbíhající se sluneční paprsky. Silnice a chodníky vypadají jako pozlacené. Intenzivní ranní světlo také zesiluje stíny a obojí pomáhá zeslabit odstíny ostatních barev. Mnohem snáze tak pořídíte snímek v barvách pěkně tón v tónu.

4. Stíny a siluety

Moment, kdy se slunce drželo na okraji průchodu, nebyl dlouhý. Vyplatí se vstávat s předstihem. Sony A7, FE 28mm f/2, 1/100 s, f/16, ISO 100, ohnisko 28 mm
Moment, kdy se slunce drželo na okraji průchodu, nebyl dlouhý. Vyplatí se vstávat s předstihem.
Sony A7, FE 28mm f/2, 1/100 s, f/16, ISO 100, ohnisko 28 mm

Nízké sluníčko také vytváří dlouhé stíny. Ať už jsou to budovy, lampy, auta, cyklisté i pěší, jejich siluety se rýsují na chodnících nebo zdech a jsou jedním z vděčných motivů brzkého focení. Někdy i samotný stín je zajímavější než celý subjekt. Jak paprsky pronikají přes listy stromů, mříže i jiné překážky, vytváří zajímavé struktury na dalších objektech. Stínohry ranního slunce vybízí až k abstraktním snímkům, které se primárně soustředí na onu hru mezi světlem a stínem. Se stíny si ráno lze rozhodně vyhrát.

Zachycení stínů patří k téměř nevyčerpatelným námětům. Sony A7, FE 50 mm f/1.8, 1/160 s, f/8, ISO 125, ohnisko 50 mm
Zachycení stínů patří k téměř nevyčerpatelným námětům.
Sony A7, FE 50 mm f/1.8, 1/160 s, f/8, ISO 125, ohnisko 50 mm

Stejně tak můžete využít protisvětla. Na fotografování siluet je ranní světlo ideální. Z jinak okoukané scenérie můžete vykřesat pěknou fotku.

5. Zdroj nových motivů

Pokud už cítíte, že vás běžná denní témata městského života přestala inspirovat, výprava v brzkých hodinách je pro vás to pravé. Nových námětů najdete bezesporu dostatek. Ranní město žije docela v odlišném tempu, než ve zbývajících částech dne. Můžete potkat veselé opozdilce z noční party i ty, kteří se už se připravují na další den. Restauratéři skládají židličky, popeláři hlomozí okolo chodníků, v parcích a na nábřežích se zastavují běžci, aby si vyfotili městská panoramata při rozbřesku a pejskaři se snaží vyvenčit své mazlíčky ještě předtím, než vyrazí do práce. Omšelé stavby se ukážou v lepším světle, zapadlé kouty prokouknou. Zaklapnuté okenice a zavřené stánky a výlohy mohou být také pěknými motivy, které utváří tichý kontrast k ruchu, který v nich za pár chvil ožije.

V probouzejících se ulicích můžete občas zachytit i lidi spěchající za svými povinnostmi. Sony A7, FE 28mm f/2, 1/60 s, f/3.2, ISO 400, ohnisko 28 mm
V probouzejících se ulicích můžete občas zachytit i lidi spěchající za svými povinnostmi.
Sony A7, FE 28mm f/2, 1/60 s, f/3.2, ISO 400, ohnisko 28 mm

Vydáte-li se za rozbřesku do ulic města, rozhodně litovat nebudete. Opravdu je co fotit, zvlášť když máte to štěstí a narazíte na skvělé místo za ideálních světelných podmínek. Jak už to tak bývá, čím více jednotlivá místa navštěvujete, tím lépe odhadnete, jak budou v ranních hodinách vypadat. To pak samozřejmě bude vidět i na vašich fotkách.

Jestli se k ranní výpravě přemluvíte, neváhejte se v komentářích podělit o vaše úlovky.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorDáša Husárová

Nejraději fotím v ulicích, chci se v nich ztratit, abych viděla. Neopakovatelné v každodenně se opakujícím. Malé příběhy, kousky lidí. Pátrám po světle - v městech, lesích i tvářích. Kromě webu www.asasarova.com, mě najdete i na blogu vtichulisky.tumblr.com.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *