Tipy pro noční fotografování

Ačkoliv fotografové mají tendenci hledat nejhezčí sluneční svit, i v nočních hodinách lze pořídit impresivní záběry. Pojďte si s námi projít několik ukázek spolu s praktickými radami, jak dosáhnout co nejlepších výsledků.

Focení v noci může být také radost, i když je asi spíše pro trpělivější fotografy. O zásadách fotografování v noci jsme se již zmínili, tentokrát to vezmeme trochu zeširoka a inspiračně. Výsledné obrázky z nočního fotografování jsou zcela jiné než ze dne a použité techniky z části také, proto jim věnujeme samostatný článek.

Je potřeba stativ?

Kvůli malému množství světla je často nutné používat dlouhé expoziční časy, proto se všude dočtete, že klíčovou pomůckou je stativ. Je to pravda, toto řešení je ideální, ale ne vždy máme stativ při sobě. Jaké jsou tedy další možnosti?

Noční Budapešť zachycená fotoaparátem na stativu. Vpravo dole detail v zobrazení 1:1 pro ukázku ostrosti. Silný šum je zde kvůli výraznému zpracování na PC a zesvětlení stínů. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1,6 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 90 mm
Noční Budapešť zachycená fotoaparátem na stativu. Vpravo dole detail v zobrazení 1:1 pro ukázku ostrosti. Silný šum je zde kvůli výraznému zpracování na PC a zesvětlení stínů.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1,6 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 90 mm

Je potřeba zdůraznit, že záleží na tom, jak chceme fotografie používat. Pokud nám stačí sdílení v malém rozlišení na sociálních sítích, pak se u jakýchkoliv solidnějších fotoaparátů nemusíme trápit se šumem nebo menším rozmazáním, protože ho stejně nikdo neuvidí. Fotit se dá „z ruky“ bez jakékoliv opory.

V případě tisku na papír nebo větších zobrazení už ale nároky budou stoupat. Stanovme si tedy náročnější cíle a snažme se i bez stativu dosáhnout vyšší kvality.

Obecné pravidlo říká, že bez opory lze udržet bez rozmazání časy zhruba 1/[ohnisková délka] sekund. Tedy např. u teleobjektivu 100 mm, jsme v relativním bezpečí u časů 1/100 s a kratších. Vše berte orientačně, protože různí lidé udrží různé časy a také se vzrůstajícím rozlišením fotoaparátů roste riziko rozmazání, pokud se stále zaměřujeme na jednotlivé pixely.

Nejbližším pomocníkem, pokud je dostupný, je stabilizace přímo v objektivu nebo v těle fotoaparátu. Pomůže nám zhruba až o 4 EV, přičemž jedna EV (exposure value) znamená dvojnásobný čas. U příkladu se 100 mm objektivem se tedy dostáváme až na 1/100 s * 24 = 1/6 s.

Pokud si pomůžeme i zvýšením citlivosti, dostáváme se už k zajímavým hodnotám.

Lampa focená dlouhým ohniskem s pomocí stabilizátoru v objektivu. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/60 s, F2,8, ISO 800, ohnisko 200 mm
Lampa focená dlouhým ohniskem s pomocí stabilizátoru v objektivu.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/60 s, F2,8, ISO 800, ohnisko 200 mm

Pokud jsou potřeba ještě delší časy, pomáhám si opřením fotoaparátu o sloup, zábradlí nebo jinou pevnou překážku a také zvýšením pravděpodobnosti vyfocením více snímků – tak je slušná šance, že jeden z nich bude opravdu ostrý. Následující snímek s extrémním časem 3,2 sekundy byl zachycen asi na osm pokusů jen s pomocí kulatého zábradlí a trpělivosti:

Hrad Kumamoto zachycený s pomocí zábradlí. Detailní výřez ukazuje sice menší ostrost než při použití opravdového stativu, ale stále jde o slušně použitelnou fotku. Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, 3,2 s, F6,3, ISO 100, ohnisko 55 mm
Hrad Kumamoto zachycený s pomocí zábradlí. Detailní výřez ukazuje sice menší ostrost než při použití opravdového stativu, ale stále jde o slušně použitelnou fotku. Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, 3,2 s, F6,3, ISO 100, ohnisko 55 mm

Vyvážení bílé

Noční města září sytě žlutými tóny. Je na nás, jestli tento odstín ponecháme (případně zvýrazníme) nebo se jej pokusíme zneutralizovat. Lampa výše je sice barevně vyvážená (co nejblíže skutečné bílé), ale klidně by mohla být i v originále:

Lampa s různým vyvážením bílé, ani jedna varianta není „špatně“. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/60 s, F2,8, ISO 800, ohnisko 200 mm
Lampa s různým vyvážením bílé, ani jedna varianta není „špatně“.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/60 s, F2,8, ISO 800, ohnisko 200 mm

Problém nastane v případech, kdy se potká vícero světelných zdrojů s různými teplotami. Na snímku níže je to světlo slunce těsně před úsvitem a pouliční lampy ve městě, které už jsou ve srovnání s ním opravdu extrémně žluté. Pokud bychom chtěli korigovat tuto situaci, nezbývá než část snímku ručně označit a provést na něm patřičné úpravy (zde změna vyvážení, ztmavení a snížení sytosti):

Ulice ve městě Santander s okolím. Vpravo scéna po lokální úpravě silně osvětlených míst. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/5 s, F4, ISO 800, ohnisko 29 mm
Ulice ve městě Santander s okolím. Vpravo scéna po lokální úpravě silně osvětlených míst.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/5 s, F4, ISO 800, ohnisko 29 mm

Různé stavy noci

Jak už jste si mohli všimnout u předchozího snímku, noc nemusí nutně znamenat čistě černou oblohu. Ta je sice nejčastější, ale pokud stihneme chvíli po západu slunce, zbarví se do temně modré:

Chrám sv. Petra ve Vatikánu těsně po západu slunce. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/8 s, F4,4, ISO 800, ohnisko 13 mm
Chrám sv. Petra ve Vatikánu těsně po západu slunce.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/8 s, F4,4, ISO 800, ohnisko 13 mm

Povšimněte si také kompozice, jejíž pravidla platí i v noci. Je sice těžší být kreativní, protože lze obtížně využít málo osvětlených míst, ale jde to. Na následujícím snímku jsem například využil lampu, díky které je snímek dynamičtější, než by byl jednoduchý čelní pohled.

Čelní pohled na chrám. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1,3 s, F4,5, ISO 200, ohnisko 22 mm
Čelní pohled na chrám. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1,3 s, F4,5, ISO 200, ohnisko 22 mm

V době před východem slunce lze naopak zachytit vzdálený oranžový svit:

Chvíle před východem slunce. Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6, 1/50 s, F4,5, ISO 400, ohnisko 79 mm
Chvíle před východem slunce.
Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6, 1/50 s, F4,5, ISO 400, ohnisko 79 mm

Ale ani uprostřed noci nemusíme zůstat jen s temným horním okrajem obrázku.

Obloha za temné noci. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 56 s, F3,5, ISO 3200, ohnisko 10 mm
Obloha za temné noci.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 56 s, F3,5, ISO 3200, ohnisko 10 mm

To už je ale úplně jiná kategorie fotografií, kde je stativ naprostou nezbytností a expoziční doby dosahují obrovských hodnot (zde skoro minuta i při vysoké citlivosti).

Hvězdičky

Kromě hvězd na obloze se v noci objevují i „hvězdy“ kolem světelných zdrojů. Tento efekt nastane při vyšších clonových číslech a je to důsledek ohybu světla na lamelách clony. Z toho plyne, že záleží na počtu lamel a jejich tvaru a podle toho dostaneme lepší nebo horší efekt. Každý objektiv je v tomto trochu jiný.

Různý tvar hvězdiček kolem světelných zdrojů. Vlevo objektiv Sigma 18-50/2.8 (7 lamel), vpravo Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 (6 lamel).jpg
Různý tvar hvězdiček kolem světelných zdrojů. Vlevo objektiv Sigma 18-50/2.8 (7 lamel), vpravo Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 (6 lamel).

U sudého počtu lamel vznikne stejný počet cípů hvězdičky, zatímco u lichého je jich dvojnásobek. Díky malinké cloně kompaktů jsou hvězdy dobře viditelné i u nich.

Mnoho světelných zdrojů focených malým superzoomem Canon S2. Canon S2 IS, 3,2 s, F6,3, ISO neznámé, ohnisko 6 mm
Mnoho světelných zdrojů focených malým superzoomem Canon S2.
Canon S2 IS, 3,2 s, F6,3, ISO neznámé, ohnisko 6 mm

Pohybové efekty

V nočním prostředí se také snadno hraje s dalšími efekty. Klasikou je použití dlouhé expozice na rozmazání dopravy.

Koncová světla aut v pohybu. Canon 350D, Sigma 18-50/2.8 EX DC, 4,0 s, F16, ISO 100, ohnisko 18 mm
Koncová světla aut v pohybu.
Canon 350D, Sigma 18-50/2.8 EX DC, 4,0 s, F16, ISO 100, ohnisko 18 mm

Jiné výsledky dosáhneme naopak pohybem na straně fotografa. Zde například použití zoomu během expozice (fotoaparát samotný byl na stejném místě):

„Zoomnutí“ během expozice. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 0,3 s, F4, ISO 100, ohnisko 110 mm
„Zoomnutí“ během expozice.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 0,3 s, F4, ISO 100, ohnisko 110 mm

Nebo alternativně naprostá abstrakce pomocí téměř náhodného pohybu aparátu.

Canon 40D, Sigma 18-50/2.8 EX DC, 30,0 s, F8, ISO 200, ohnisko 18 mm
Canon 40D, Sigma 18-50/2.8 EX DC, 30,0 s, F8, ISO 200, ohnisko 18 mm

A nebo jednoduše

Byť jsme si rozebrali různé zvláštní triky, sluší se zdůraznit, že stále je možné prostě vzít světelný objektiv a vyrazit do míst, kde ani v noci není velká tma. Pak jde fotit bez větších omezení podobně jako ve dne.

Kuchaři na houpající se turecké lodi. Canon 40D, Canon EF 85/1,8, 1/200 s, F1,8, ISO 400, ohnisko 85 mm
Kuchaři na houpající se turecké lodi.
Canon 40D, Canon EF 85/1,8, 1/200 s, F1,8, ISO 400, ohnisko 85 mm

Tím je u konce naše snad inspirativní přehlídka různých možností nočního fotografování. Určitě ale budu rád, když se pochlubíte s vlastními nápady a nočními fotografickými experimenty.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *