Pronikněte do tajů expozice: Rozdíl mezi technicky správnou a kreativní expozicí

Pokud při fotografování spoléháte na automatiku fotoaparátu nebo se v manuálním režimu řídíte doporučením vestavěného expozimetru, ve většině situací pořídíte technicky správně exponované snímky. Tím se ale mnohdy ochudíte o nečekané a zajímavé fotografie, které by mohly vzniknout díky kreativní práci s expozicí. Nebojte se opustit bezpečnou zónu průměrně exponovaných snímků a zkuste se svojí tvorbou kreativně vyjádřit.

Expozice

Volbou expozice určujete rozložení jasů na snímku (tonalitu fotografie). Určujete, jak světlé bude nejsvětlejší místo obrazu (oblast jasů) a jak tmavé bude nejtmavší místo obrazu (oblast stínů).

K nastavení expozice můžete přistoupit zcela technicky. V takovém případě je nejlepší použít expozimetr (externí nebo zabudovaný ve fotoaparátu) ke změření světla na scéněnastavení expozičních parametrů přizpůsobit výsledku měření. Tento postup je vhodný v reportážní a dokumentární tvorbě, kdy má fotografie především informovat o událostech.

Naproti tomu v kreativní fotografii je technicky správná expozice velmi často nežádoucí, neboť vede k průměrným snímkům. V kreativní fotografii se často pracuje se záměrnou podexpozicí nebo přeexpozicí pro izolování hlavního motivu a potlačení nežádoucího pozadí.

Technicky správná expozice

O funkci expozimetrůexpozičních režimech jste si mohli přečíst v nedávno zveřejněných článcích. Technicky správnou expozici bez větších kreativních zásahů budete používat zejména v reportážní fotografii. Vhodné je nastavit nějakou střední clonu objektivu F8 až F11, při které má většina standardních objektivů nejkvalitnější kresbu a hloubka ostrosti je poměrně velká, takže vám odpustí i drobné chyby při zaostření.

Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6, 1/60 s, F5, ISO 100, ohnisko 55 mm (ekvivalent 88 mm) Klasický reportážní/dokumentární snímek exponovaný v poloautomatickém režimu.
Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6, 1/60 s, F5, ISO 100, ohnisko 55 mm (ekvivalent 88 mm)
Klasický reportážní/dokumentární snímek exponovaný v poloautomatickém režimu.

Dalším klasickým případem pro použití technicky správné expozice je produktová fotografie. Opět budete pracovat s velkým zacloněním pro perfektní proostření fotografovaného produktu a budete exponovat přesně podle expozimetru pro věrné zachycení produktu. Obdobně budete exponovat například architekturu a krajinu.

Kreativní expozice

Jako příklad námětu pro technicky správnou expozici jsem uvedl produktovou fotografii. Pokud budete stejný produkt fotografovat ne do katalogu, ale do reklamy, tak je vhodné přistoupit ke kreativní expozici.

V takovém případě například celý produkt podexponujete a přesným nasvícením zdůrazníte jenom určitou jeho část, která má význam pro reklamní sdělení. Vytvoříte low-key fotografii (fotografie obsahující převážně tmavé tóny). Opakem záměrně podexponované fotografie je high-key fotografie, tedy fotografie obsahující převážně jasy a postrádající nejtmavší stíny. Klasickým příkladem může být fashion fotografie, kde je obličej modelky redukován na kontury, pleť je zcela bez kresby a dominantou snímku jsou syté rty. Ideální fotografie pro reklamu na rtěnku.

Panasonic Lumix DMC-LX3, 1/40 s, F8, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (ekvivalent 60 mm) Záměrná silná podexpozice pro zdůraznění hlavního motivu - podsvětlených pouličních hodin. Prostředí je identifikovatelné, ale neodvádí pozornost od hodin.
Panasonic Lumix DMC-LX3, 1/40 s, F8, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (ekvivalent 60 mm)
Záměrná silná podexpozice pro zdůraznění hlavního motivu – podsvětlených pouličních hodin. Prostředí je identifikovatelné, ale neodvádí pozornost od hodin.

V dnešní době dostupných kvalitních nástrojů pro úpravu fotografií, vysokých cen specializovaných fotoaparátů (středoformátové digitální stěny) a speciálních objektivů (objektivy s možností korekce perspektivy) je běžnou praxí, že se fotografie pořídí technicky správně exponovaná a zcela proostřená a kreativní zásahy do expozice a ostrosti se provádí až v počítači. Tímto postupem můžete ušetřit nemalé finanční prostředky.

Technicky správná kreativní expozice

O kreativní expozici můžeme rovněž hovořit v případě, kdy používáme technicky správnou expozici. Každou světelnou situaci lze totiž totožně exponovat s různými kombinacemi nastavení expozičních parametrů. A je velký rozdíl, když například při fotografování portrétu použijeme nízké zaclonění objektivu pro izolování portrétu od pozadí (pozadí je oproti portrétu rozostřené) nebo necháme rozhodnutí o nastavení parametrů na automatice fotoaparátu a v důsledku velkého přiclonění se portrét bude ztrácet v zaostřeném pozadí.

Při použití technicky správné expozice můžete kreativně pracovat s clonou nebo časem závěrky. Nastavením clony ovládáte hloubku ostrosti ve fotografii. Určujete, jak velká oblast před a za rovinou zaostření se bude ještě jevit jako ostrá. Předměty ležící mimo pole hloubky ostrosti budou na fotografii zachyceny neostře.

Tímto způsobem můžete izolovat hlavní motiv od prostředí. Prostředí může zůstat identifikovatelné, ale zároveň neodvádí pozornost od hlavního motivu. Takto můžete izolovat například celou postavu od prostředí nebo můžete zajít mnohem dále a na detailním portrétu můžete nechat ostré pouze oči a zbytek obličeje nechat efektivně rozmazat.

Canon EOS 7D, EF 28/1.8, 1/40 s, F1.8, ISO 640, ohnisko 28 mm Úplné odclonění objektivu a záměrně „chybné
Canon EOS 7D, EF 28/1.8, 1/40 s, F1.8, ISO 640, ohnisko 28 mm
Úplné odclonění objektivu a záměrně „chybné“ zaostření umožnilo proměnit světla večerního města za oknem v abstraktní kompozici.

Pro vyjádření pohybu ve fotografii můžete pracovat s nastavením času závěrky. Při nastavení velmi krátkého času (setiny až tisíciny vteřiny) můžete na fotografii zmrazit i velmi rychlý pohyb. Naopak při nastavení dlouhého času můžete nechat pohyblivé předměty rozmazat a dodat tak do obrazu dojem pohybu. Pokud použijete opravdu dlouhý čas (desítky vteřin, minuty), můžete vymazat pohybující se lidi z fotografie frekventovaného místa.

Rozšíření možností pro kreativní expozici

Ve snaze o kreativní expozici často narazíte na světelné limity, které vám můžou bránit ve vašem kreativním záměru. Při práci s časem závěrky můžete chtít zmrazit pohyb předmětu, který je tak rychlý, že na něj nestačí ani nejkratší čas závěrky. Případně by při použití krátkého času došlo vlivem nedostatečné hladiny osvětlení k nežádoucí podexpozici. V takovém případě je vhodné pracovat se zábleskovými světly nebo systémovými blesky, u kterých trvá výboj světla v řádu tisícin až deseti tisícin vteřin.

Canon EOS 7D, EF 28/1.8, 1/100 s, F2, ISO 100, ohnisko 28 mm Práce s hloubkou ostrosti (nízká clona, oproti pozadí relativně nízká vzdálenost hlavního motivu od snímače) pro oddělení hlavního motivu od pozadí.
Canon EOS 7D, EF 28/1.8, 1/100 s, F2, ISO 100, ohnisko 28 mm
Práce s hloubkou ostrosti (nízká clona, oproti pozadí relativně nízká vzdálenost hlavního motivu od snímače) pro oddělení hlavního motivu od pozadí.

Často se také setkáte s tím, že je na scéně příliš mnoho světla. Pokud například chcete rozmazat oblaka na krajinářské fotografii nebo chcete znázornit tekoucí vodu, budete potřebovat fotit velmi dlouhým expozičním časem.

V těchto situacích vám mnohdy ani maximální přiclonění objektivu nedovolí nastavit dostatečně dlouhý expoziční čas. Nehledě na to, že nastavením vyšších clonových čísel (F22 a vyšší) dojde ke znehodnocení obrazu vlivem difrakce objektivu. V těchto situacích je ideálním řešením šedý neutrální (ND) filtr, který sníží množství světla procházející objektivem a umožní nastavit delší časy.

ND filtr rovněž využijte při fotografování portrétů v exteriéru. Tam, kde vlivem velké hladiny okolního světla není možné fotit s odcloněným objektivem, vám ND filtr umožní omezit množství světla v objektivu a vy tak můžete nastavit nižší clonové číslo pro dosažení malé hloubky ostrosti a rozmazání pozadí za portrétovaným.

Nebojte se kreativně vyjádřit

Při fotografování se můžete držet měření expozimetru a pořizovat technicky správně exponované snímky. Nebo můžete opustit zónu průměrně exponovaných snímků a záměrnou podexpozicí nebo přeexpozicí docílit nečekaných výsledků, které vaše snímky obohatí a posunou je blíže k umění.

Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 1/125 s, F13, ISO 100 Low-key rodinný portrét složený z pěti dílčích snímků
Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 1/125 s, F13, ISO 100
Low-key rodinný portrét složený z pěti dílčích snímků

V situacích, kdy není možné z důvodu příliš nízké či vysoké hladiny osvětlení docílit kreativní expozice, existuje řada pomůcek, které vám umožní množství světla na scéně ovlivnit. Mezi nejpoužívanější patří záblesková světla (respektive systémové blesky) a neutrální šedé filtry (ND filtry).

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *