Praktické tipy na focení z letadla

Jestliže máte před sebou cestu letadlem, naskýtá se vám možnost ve vzduchu pořídit záběry, které jinak získáte těžko. Jak z této příležitosti vytěžit co nejvíce? A jak se poprat s nedostatečnou technickou kvalitou takových fotek pořízených přes okno letadla?
V dnešní turistické době se spousta lidí dopravuje na dovolené i pracovní cesty letadlem. Jestliže mezi ně patříte a čtete tento blog, je velmi pravděpodobné, že už jste zkoušeli fotit během letu. Samozřejmě, cvakat se dá i na automatiku bez starostí, ale pokud jste ambicióznější, prozradíme vám několik tipů, jak fotky pořízené za letu z okénka vylepšit.

Krásný pohled na španělské hory byl umožněn letem brzo ráno – tento záběr před přistáním byl pořízen v 7:20. Canon 5D Mark II, Canon 70–200 F2,8 IS II, 1/400 s, F5,0, ISO 400, ohnisko 70 mm.

Asi každý tuší, že je dobré zajistit si místo u okna a pokud možno dál od křídla. Někde je nutné stoupnout si do fronty k letadlu jako jeden z prvních – některé aerolinky dávají předem místa na výběr s grafickým vyobrazením letadla. Ideální je místo před křídlem, ale těch je málo a ty úplně vpředu, které jsou součástí první třídy, jsou drahé. Vybíráte-li si sedadlo až v letadle, je možné v rychlosti vybírat podle stavu okna – spousta jich je poškrábaných, takže se jim můžete vyhnout.

Kromě škrábanců bývají na oknech i různé šmouhy a skla navíc během letu namrzají. Je potřeba najít si čistější část skla. Při focení pak držet foťák co nejblíže oken – každý centimetr je dobrý a pomůže k rozmazání nečistot na skle.

Přístav blízko Londýna. Fotka je vpravo dole rozmazaná pravděpodobně díky námraze na okně letadla. Canon 350D, EF-S Canon 18–55 F3,5–5,6, 1/500 s, F9,0, ISO 400, ohnisko 55 mm.

Ještě je jeden faktor, který můžete vzít do úvahy při výběru místa – pozici Slunce během letu. Osobně mám rád fotky proti Slunci, ale být celou dobu přímo proti světlu není příjemné a také se vystavíte riziku odlesků v objektivu, protože nejspíš budete fotit bez sluneční clony (když budete dodržovat polohu fotoaparátu, co nejblíže oknu…).

Součástí fotky může být i křídlo letadla. Canon 350D, EF-S Canon 18–55 F3,5–5,6, 1/1000 s, F9,0, ISO 400, ohnisko 24 mm.

Co se týče vybavení, mívám už při usednutí do sedadla připravenou zrcadlovku s telezoomem, s ohniskem v přepočtu na kinofilm 70 mm a výše, a nic jiného během cesty nepotřebuji.

Při samotném focení se bohužel vlivem letu fotografovaná scéna snadno rozmaže, zvlášť při dlouhých ohniscích. Udržujte tedy expoziční dobu kratší než obvykle. Konkrétní čas závisí na použitém ohnisku, vzdálenosti foceného objektu a na štěstí. Často stačí 1/300 s, ale mám fotky trpící pohybovou neostrostí i při 1/640 s. V každém případě neškodí pro jistotu pořídit víc fotek za sebou. Na zemi se dají vždy promazat, ale ve vzduchu právě u těch zajímavých scén vně letadla ubíhá čas velice rychle.

Při bližším pohledu je i při takto krátké rychlosti závěrky – 1/640 s – fotka trochu rozmazaná. Naštěstí to ve webovém rozlišení fotografie není poznat. Canon 5D Mark II, Canon 70–200 F2,8 IS II, 1/640 s, F6,3, ISO 100, ohnisko 88 mm.

Máte-li nastaveny všechny potřebné parametry, neváhejte fotit vše, co se vám během cesty zalíbí. I tady na fotkách platí kompoziční pravidla, takže pro zvýšení zajímavosti můžete hledat různé linie, jako jsou řeky, silnice a podobně , které diváka vtáhnou do fotky. Stejně tak horizont nemusí být na fotce uprostřed.

Silnice, která se táhne diagonálně přes fotku, slouží jako průvodce pro divákův pohled. Canon 350D, EF-S Canon 18–55 F3,5–5,6, 1/500 s, F9,0, ISO 400, ohnisko 48 mm.

Nafocením ovšem práce (zábava!) nekončí. Drtivá většina fotek z letadla má šedý závoj, vinou focení přes sklo a přes obrovský kus atmosféry. Na počítači je vhodná korekce tohoto efektu, která spočívá hlavně v přidání sytosti barev a ve zvýšení kontrastu, což lze provést i za pomocí křivek. V Zoner Photo Studiu k tomu můžete použít nástroje z menu Vylepšit jako Automaticky vylepšit, Úrovně, Křivky, Upravit barvy, ale i z Efektů vybrat například Mapování tonality. Fajnšmekři pak mohou pracovat s lokálními úpravami, často zejména ztmavení příliš světlé oblohy.

I velmi šedá fotka se dá zachránit pomocí pár úprav. Pochopitelně by se na dalo pracovat dále. Canon 5D Mark II, Canon 70–200 F2,8 IS II, 1/160 s, F5,0, ISO 400, ohnisko 100 mm.

Snad vám těchto pár tipů pomůže při další cestě, ke které vám už jen popřeji to nejdůležitější, co se zároveň nedá naplánovat – hezké počasí!

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (1)

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *