Fotografování produktů na bílém pozadí

K produktové fotografii můžete přistupovat mnoha různými způsoby, ale fotografování na bílém pozadí je klasikou použitelnou téměř všude. Přinášíme tipy a postupy, jak na to.

Spousta lidí čas od času potřebuje vyfotit nějaký předmět, ať už pro zdaleka nejčastější účel online obchodování nebo z jiného důvodu. Ukažme si, jak se typicky postupuje v různých situacích, kdy chceme dosáhnout určitého vzhledu produktu.

Zatímco v nedávném článku o stolním ministudiu jsme si ukázali nejjednodušší možnou variantu focení malých věcí, tentokrát už budu na ukázkových obrázcích používat silnější světla v podobě externích blesků. Není to zdaleka jediná možnost svícení – jsou výrazně levnější i výrazně dražší cesty – takže je prosím berte jen jako ilustraci.

Co k focení produktů potřebujete

Stejně jako v předchozím článku, velmi doporučuji manuální režim fotoaparátu a stativ pro opakovatelnost záběrů a možnost postupného ladění detailů. Nicméně z požadavků na fotoaparát to je prakticky vše. Pokud nebudeme tisknout velké plakáty, nikdo nepozná, zda jsme fotili kompaktem nebo drahou zrcadlovkou. Rozhoduje jen použité světlo a nastavení scény.

Na malých věcech focených zblízka je často vidět prach. Ten je výraznější, čím dramatičtější světlo a scénu používáme, takže při focení na bílém pozadí se světlem zepředu prach téměř nezaznamenáme, ale s černým podkladem a světlem zezadu bude vidět každé smítko. Proto doporučuji mít po ruce utěrku pro první pomoc.

Produktová fotografie s ostrým nasvícením.
Ostré nasvícení odněkud zezadu nepříjemně odhaluje jakýkoliv prach.
Canon 5D Mark III, Canon EF 24-27/2,8, 1/160 s, F18, ISO 200, ohnisko 70 mm

Pár základních tipů pro focení produktů

Protože je hloubka ostrosti při zaostření na krátkou vzdálenost malá, obvykle se používají vyšší clonová čísla (můžete si všimnout extrémní clony F18 na obrázku výše). I tak se často stává, že produkt není kompletně zaostřený, proto pečlivě vybírejte bod, na který ostříte. Většinou je lepší ostřit na předek objektu a můžete si dovolit posunout ostřicí bod i o něco dál, ale obvykle stěží do jedné třetiny produktu.

Produktová fotografie a hloubka ostrosti.
Předek objektivu je ostrý, ale spoušť už rozmazaná. Obrázek je ale míněn jako ilustrace držáku na filtry, takže to zde vůbec nevadí.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/200 s, F14, ISO 400, ohnisko 130 mm

Kdyby bylo potřeba ostrost zvýšit za hranice běžných možností, jediným řešením by byl tilt-shift objektiv s pootočenou rovinou ostrosti nebo softwarové skládání různě zaostřených fotografií, takzvaný focus stacking.

Poslední poznámka se týká toho, že i pokud focení produktů skvěle ovládáme, někdy je lepší se držet jednodušších postupů. Osobně nefotím například starší věci pro prodej internetových bazarech na bílém pozadí, ale raději dělám schválně horší fotky „jen tak“ na stole,  aby záběr působil realističtěji a kupující si nemysleli, že jen kopíruju fotku z náhodného e-shopu.

Na bílém pozadí

Stejně jako v předchozím článku o ministudiu, i ve větším měřítku lze jednoduše použít větší kus papíru nebo plastovou ohebnou desku jako na ukázce. Pokud je deska lesklá, způsobuje navíc i odraz, který také působí zajímavě. Musíme si ale uvědomit, že pokud fotíme z nízkého úhlu, zabíráme ve spodní části fotografie velký kus desky a pokud není stoprocentně rovná, odraz se bude deformovat. Ale v blízkosti produktu bývá ještě vše v pořádku, takže stačí jen snímek v patřičné vzdálenosti oříznout.  Přijdeme sice o část odrazu, ale jeho málo zdeformovaná horní část zůstane.

Světla můžeme rozmístit podle libosti a s velkou přesností. Většinou se používají softboxy pro vytvoření měkkého osvětlení a pokud použijeme dva z protilehlých stran, z velké části tím eliminujeme stíny a objekty zároveň dostanou plastický vzhled.

Bílé pozadí vytvořené pomocí plastové desky.
Nastavení scény s plastovou deskou.
Produktová fotografie s bílým pozadím vytvořeným pomocí plastové desky.
Výsledná fotografie. Dál už nebudu uvádět nastavení fotoaparátu, protože v tomto článku to není důležité a je potřeba ho nastavovat u každého jinak podle konkrétně použitých světel.
Produktová fotografie na bílém pozadí se zdeformovaným odrazem.
Zdeformovaný odraz zejména v úplně spodní části fotografie.

Podle situace můžeme použít i jedno světlo pro zvýraznění stínů, nebo dvě světla, ale jinak natočená, případně i třetí pro silnější nasvícení pozadí a tak dále.

Pokud fotíte v menší místnosti, problémem jsou silně odrazivé objekty. Světlo dopadne i na stěny (a na vás jako fotografa) a vše se na objektu odrazí. V rámci možností se s tím budeme snažit vypořádat v příštím článku.

Na bílém pozadí s použitím fotostanu

Fotostan je obvyklá alternativa k případu výše. Je s ním jednodušší práce v případě lehce odrazivých předmětů, protože zakrývá jinak potenciálně rušivé okolí (silně odrazivé věci dělají problémy i ve stanu). Výhodou je také nepotřeba softboxů, protože světlo se přirozeně rozptýlí na stěnách stanu, a to ze všech stran, takže odpadnou i případné problémy s temnými stíny. Světlo sice nemůžeme kontrolovat příliš přesně, ale pokud chceme jen jednoduché produktové fotografie na bílém pozadí, ani to nepotřebujeme. Naopak můžeme použít skoro libovolné světlo a snímky budou vždy vypadat velmi slušně.

Součástí běžně dostupných komerčních fotostanů bývá bílá i černá podkladová plocha, takže jejich využití je variabilnější, než se může na první pohled zdát. Navíc na internetu je spousta návodů na výrobu stanu vlastního, takže improvizovanou variantu lze pořídit i velmi levně.

Scéna pro focení produktů.
Nastavení scény s fotostanem.
Produktová fotografie na bílém pozadí s nerovnostmi podkladu.
Výsledná fotografie. Podklad vykazuje nějaké nerovnosti, protože byl dlouho složený a teď obsahuje výrazné přehyby. Vyžehlení by vše spravilo.

Není ani problém vložit do fotostanu plastovou desku a zkombinovat tak jejich vlastnosti.

Fotografický stůl pro ještě bělejší pozadí

Fotografický stůl je speciální alternativa, která je obzvlášť výhodná, pokud chcete mít pozadí opravdu bílé na 100 procent a absolutně žádné stíny. Standardní varianty mají desku z poloprůsvitného materiálu, takže je možné svítit i skrze něj zespodu.

Scéna pro focení produktů s fotografickým stolem se třemi světly
Scéna s fotografickým stolem se třemi světly.
Produktová fotografie na bílém pozadí focená pomocí fotografického stolu a tří světel.
Výsledná fotografie.

V případě výše můžeme vidět světlo jdoucí zespodu. Pokud by i tohle bylo nechtěné, můžeme využít toho, že fotografický stůl je speciálně konstruovaný a při focení vodorovně není ani za deskou v optické cestě žádná trubka nebo jiný nosník. Je tedy snadné vyměnit desku za zcela průhlednou a nasvítit separátním světlem až pozadí dál za stolem (například zeď).

Fotografický stůl.
Fotostůl zezadu. Dole vodorovně schválně není žádný spoj.

Fotostůl je opět možné koupit hotový nebo vyrobit doma (domácí varianta je i na obrázcích okolo).

Slovo závěrem

Tolik k focení produktů na bílém pozadí. Pokud máte složitější požadavky, můžete se těšit na další článek o složitějších pozadích a efektech nebo o úpravách produktových fotografií v Zoner Photo Studiu.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *